Hej,

Jag har en Contura I4 modern stående i oanvänd. Köpt på blocket. Nästan nyskick.

Nu tänker jag bygga en elstad med den, men saknar design kunskaper.

Tänkte svetsar en ram, monterar kassetten i den och klä det hela med skivor. (Brandskyddsskivor / kalciumsilikat skivor).

Men hur gör man för att få bra värme ur det hela?

Jag förstår, att värmestrålning är via glaset. Men skall man bygga en lösning för värmecirkulation runt insatsen? Hur gör man?

Frågan avser speciellt hur man gör an bra lösning för värmespridning och evtl värmelagring.

Det skall stå i ett rum ca 45m2. Ca 3,7m högt I taket.

Hänvisar även till mit tidigare inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-typ-av-eldstad.479391/

Alla idéer är välkomna!

Jag hade byggt något liknande den här.
Modernt vardagsrum, kamin, trävedslagring, skandinavisk design, svart accentvägg, konstverk, inbjudande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oftast ställer man kassetten på lättbetongblock och kör kalciumsilikatskivor runt.
Läs manualen till kassetten, så du får tjocklek på skivorna och storlek på luftintag och utsläpp rätt.
Bra det är en bra eldstad så varmt blir det, det blir en självcirkulation genom omklädnaden som sprider ut värmen.

Att försöka få till en bra värmelagrande eldstad blir nog svårare, även om du bygger omklädnaden i massivtegel så behöver du sannolikt elda så pass länge för att värma upp den att strålningsvärmen från kassetten redan gjort så det blivit 50 grader varmt i rummet. En lagrande eldstad byggs på ett annat sätt än en som ska leverera snabb och effektiv strålningsvärme.

Du kan ju testa att göra något liknande småkaminers lagringsalternativ att låta första metern rökrör vara oisolerat och stapla på med massivtegel eller täljsten eller liknande runt omkring. Men du behöver ju basen hålla för ett par 100kg sten. Ungefär så fungerar Conturas olika värmemagasin, fast dom är formskurna i olivinsten. Bör ge lite eftervärme iaf.

Sen är takhöjd den värsta boven, en takfläkt gör stor skillnad

V vinylskiva skrev:
Jag hade byggt något liknande den här.
[bild]

Oftast ställer man kassetten på lättbetongblock och kör kalciumsilikatskivor runt.
Läs manualen till kassetten, så du får tjocklek på skivorna och storlek på luftintag och utsläpp rätt.
Bra det är en bra eldstad så varmt blir det, det blir en självcirkulation genom omklädnaden som sprider ut värmen.

Att försöka få till en bra värmelagrande eldstad blir nog svårare, även om du bygger omklädnaden i massivtegel så behöver du sannolikt elda så pass länge för att värma upp den att strålningsvärmen från kassetten redan gjort så det blivit 50 grader varmt i rummet. En lagrande eldstad byggs på ett annat sätt än en som ska leverera snabb och effektiv strålningsvärme.

Du kan ju testa att göra något liknande småkaminers lagringsalternativ att låta första metern rökrör vara oisolerat och stapla på med massivtegel eller täljsten eller liknande runt omkring. Men du behöver ju basen hålla för ett par 100kg sten. Ungefär så fungerar Conturas olika värmemagasin, fast dom är formskurna i olivinsten. Bör ge lite eftervärme iaf.

Sen är takhöjd den värsta boven, en takfläkt gör stor skillnad
Tack för svaret. Ja, något liknande som på bilden kan passar bra.

Idéen med en svetsad ram tänkte jag, för att kunna fästa själva insatsen och skivorna på ramen, och för att kunna lägga värmelagrande material i den. Gillar din idé med att lägga det runt rökröret. Man kan ju gjuta beton plattor som man kan har runt det.

Sen har jag räknat på lagringskapaciteten. Tar man 100kg beton eller täljsten och höger tempen 50 grader över rumstemperatur, så blir det 1,1 kWh man lagrar.

Är det värt besväret?

H he-peter skrev:
Tack för svaret. Ja, något liknande som på bilden kan passar bra.

Idéen med en svetsad ram tänkte jag, för att kunna fästa själva insatsen och skivorna på ramen, och för att kunna lägga värmelagrande material i den. Gillar din idé med att lägga det runt rökröret. Man kan ju gjuta beton plattor som man kan har runt det.

Sen har jag räknat på lagringskapaciteten. Tar man 100kg beton eller täljsten och höger tempen 50 grader över rumstemperatur, så blir det 1,1 kWh man lagrar.

Är det värt besväret?
Är inte rätt person att svara på det men klart att det ger effekt. Dom riktigt tunga pjäserna är varma och goa när jag kommer dit och folk eldat dagen innan men det är ju skillnad på att lagra i 1500kg sten i en eldstad designad för ändamålet. Det är inte lika vanligt att folk köper till dom mindre värmemagasinen och i regel har dom betalat så mkt extra för det att dom inte törs säga annat än att dom är nöjda :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.