Jag vill bygga ett litet vindskydd för två pers. Budgeten är begränsad och det räcker om vindskyddet håller typ fem år. Vindskyddet ska stå skyddat i en skog i Stockholm.

Jag har cad'dat fram en ritning som känns rimlig, men behöver hjälp med att syna min design.
Kan jag skala bort något? Klarar jag vind- och snölast? Behöver jag snedsträva någonstans?
Reglarna i ritningen är alla 45x95 mm. Golvytan är 2x2 m och höjden 1,6 m.
//Oscar

• CAD-bild av vindskyddsdesign med träreglar, storlek 2x2 m, höjd 1,6 m. Strukturens reglar är 45x95 mm, visad i perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett vindskydd med en trästomme, dimensioner 2x2 m, höjd 1,6 m, med reglar på 45x95 mm, designad för två personer.
    Skapa konto
  • CAD-ritning av träregelstomme för ett vindskydd, med rektangulär bas och takstolar. Stommen består av 45x95 mm reglar.
    Skapa konto
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Designen är nog ok, själv skulle jag förenkla den ytterligare och ta bort 'skärmen" och dra ut takfallet istället, byta 2*4 mot vanliga granslanor (eller ev 45*70 överallt utom regeln över öppningen som ev kan få vara högre än 95 mm eller nått bättre än billigast c14)

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också låtit taket fortsätta rakt fram. förutom att det bli enklare så slipper man en del dropp framför öppningen när det regnar.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi sover en del i vindskydd, och av de fyra jag hittade på bild har samtliga nedåtvinkling på framsidan.

Vad är syftet med nedåtvinklingen förutom att skapa en vattenridå när det regnar?

Om jag får gissa, mindre öppning för vinden samt att regnet inte når lika långt in.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Man kan/bör ju bygga en vägg mot vinden.

Vedbyggt vindskydd i skogsmiljö med öppning, träväggar och tak, omgiven av träd och en eldstad.
Skapa konto

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Är kanske bara en skånsk grej då ;)

F fribygg skrev:
Designen är nog ok, själv skulle jag förenkla den ytterligare och ta bort 'skärmen" och dra ut takfallet istället, byta 2*4 mot vanliga granslanor (eller ev 45*70 överallt utom regeln över öppningen som ev kan få vara högre än 95 mm eller nått bättre än billigast c14)
Tack för input! Vanliga granslanor, vad är det?
Så den tvärgående regeln över öppningen bör vara mer rejäl. Check. Ny ritning på gång :-)

useless useless skrev:
Vad är syftet med nedåtvinklingen förutom att skapa en vattenridå när det regnar?
En del skydd mot väder och en del hålla låg profil. Kommunen är inte helt informerad om mina planer att ställa ut ett vindskydd i deras skog 😬

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan/bör ju bygga en vägg mot vinden.

[bild]
Mmm, men 2x2m ger inte så mycket prutmån.
Hängränna kanske vore något? 😀

oshu oshu skrev:
Vanliga granslanor, vad är det?
Runda stammar, om du ska köpa dem får du nog leta efter gärdsgårds virke men det naturliga när man bygger ett enkelt vindskydd är ju att använda material från platsen och inte köpa sågade och hyvlade reglar.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Mmm, men 2x2m ger inte så mycket prutmån.
Dra då ut taket en eller enåenhalv meter framför öppningen

• Gilla
oshu
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
En del skydd mot väder och en del hålla låg profil. Kommunen är inte helt informerad om mina planer att ställa ut ett vindskydd i deras skog 😬
Olovlig avverkning är inget jag rekomenderar.

I mina ögon vore en konstruktion av 2*4 mer iögonfallande än granslanor

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Olovlig avverkning är inget jag rekomenderar.

I mina ögon vore en konstruktion av 2*4 mer iögonfallande än granslanor
Ingen olovlig avverkning är planerad 😊
Men även om jag fick tag i granslanor så ger de (nog) inte täta väggar, vilket ett vindskydd måste ha.
Men du har helt rätt. Min kloss kommer bli iögonfallande så förhoppningen är att även om den blir upptäckt ska den upplevas så oförarglig att upptäckaren ska avstå från att rapportera den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.