Jag vill bygga ett litet vindskydd för två pers. Budgeten är begränsad och det räcker om vindskyddet håller typ fem år. Vindskyddet ska stå skyddat i en skog i Stockholm.
Jag har cad'dat fram en ritning som känns rimlig, men behöver hjälp med att syna min design.
Kan jag skala bort något? Klarar jag vind- och snölast? Behöver jag snedsträva någonstans?
Reglarna i ritningen är alla 45x95 mm. Golvytan är 2x2 m och höjden 1,6 m.
//Oscar
Jag har cad'dat fram en ritning som känns rimlig, men behöver hjälp med att syna min design.
Kan jag skala bort något? Klarar jag vind- och snölast? Behöver jag snedsträva någonstans?
Reglarna i ritningen är alla 45x95 mm. Golvytan är 2x2 m och höjden 1,6 m.
//Oscar
Designen är nog ok, själv skulle jag förenkla den ytterligare och ta bort 'skärmen" och dra ut takfallet istället, byta 2*4 mot vanliga granslanor (eller ev 45*70 överallt utom regeln över öppningen som ev kan få vara högre än 95 mm eller nått bättre än billigast c14)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Vi sover en del i vindskydd, och av de fyra jag hittade på bild har samtliga nedåtvinkling på framsidan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Om jag får gissa, mindre öppning för vinden samt att regnet inte når lika långt in.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Är kanske bara en skånsk grej då 
Tack för input! Vanliga granslanor, vad är det?F fribygg skrev:
Så den tvärgående regeln över öppningen bör vara mer rejäl. Check. Ny ritning på gång
Ingen olovlig avverkning är planerad 😊F fribygg skrev:
Men även om jag fick tag i granslanor så ger de (nog) inte täta väggar, vilket ett vindskydd måste ha.
Men du har helt rätt. Min kloss kommer bli iögonfallande så förhoppningen är att även om den blir upptäckt ska den upplevas så oförarglig att upptäckaren ska avstå från att rapportera den.