Bönhas Bönhas skrev:
ICA betalar sannolikt inte en tiondel av vad du gav när de köper en container påsar från Kina.
ICA's plastpåsar tillverkas inte i Kina, senast jag köpte en plastpåse på ICA så var det i.a.f. svenska påsar. Säkert samma lika oavsett kedja.

J
Våran ICA har påsar ifrån Tingstad!

E erimos skrev:
Hur M och SD ville uppå EU-direktivet om minskad användning av engångsplast minns jag inte, hade de ett realistiskt alternativ?
Lika lite där som när det gäller utsläpp ifrån fordon.
Spännande att se vilka böter EU kräver av oss för att vi ökat utsläppen istället för att minska dem.

C
K krambriw skrev:
Var det någon som verkligen trodde att plastpåseskatten skulle rena floder och stränder från plastavfall på alla exotiska resmål?
Logiken här är tydligen att man måste föregå med gott exempel om man skall kunna läxa upp något annat land vad beträffar miljö/klimat.

• Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Logiken här är tydligen att man måste föregå med gott exempel om man skall kunna läxa upp något annat land vad beträffar miljö/klimat.
Det funkar alltid bättre.
Ungefär som här på BH, vill man inte bli kallad för idiot så är det ju bra att själv ha ett hyffsat vårdat språk.

P Peter787 skrev:
Sist jag köpte plastpåsar köpte jag 2000 st från Tyskland, de kostade inklusive frakten 32 öre styck.
De är av samma kvalitet som ICAs men utan tryck, så nog fan tjänar de pengar på plastpåsarna, med eller utan extraskatt.
Varifrån köpte du? Jag försökte hitta plastpåsar i Tyskland, men antingen skickade de inte till Sverige eller också blev frakten orimligt dyr.

C
L lat skrev:
Det funkar alltid bättre.
Problemet när det tillämpas på internationell lagstiftning är att vi (inte minst med EU) får massor med regler som löser problem som inte existerar (här). Med tillhörande byråkrati.

P Peter787 skrev:
Frun hade blivit vansinnig på mig om det en dag stod en container med kassar på tomten..., så jag kan leva med att jag bara sparar 90% på mina kassar 😉
Det är nog ganska många fler som hade blivit. Inte minst Tomten! 🎅🏼

Redigerat:
C cpalm skrev:
Problemet när det tillämpas på internationell lagstiftning är att vi (inte minst med EU) får massor med regler som löser problem som inte existerar (här). Med tillhörande byråkrati.
Samma gäller med nationell lagstiftning, tex förbudet mot burka.
Tyckte du att det var ett problem med att du såg så många klädda i det före lagstiftningen?
En lagstiftning om att du inte får gå in maskerad i affärer/banker osv finns redan.

Finns många andra exempel på nationella lagar skapade av framförallt den brun/blå röran som gäller saker som är otroligt sällsynta, om de ens nån gång inträffat. Men de har varit intressanta att genomdriva som ren signalpolitik.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
L lat skrev:
Samma gäller med nationell lagstiftning, tex förbudet mot burka.
Det är förvisso en skillnad i att plastpåseskatt inte handlar om signalpolitik.
Inte för att signalpolitisk lagstiftning är bättre på något sätt, tvärtom. Eller för den delen sådan lagstiftning som tillkommer pga olika myndigheter skyller på brister i lagstiftningen som ursäkt för att de inte gör sitt jobb. Snart behöver man ju ansöka om tillstånd för att lägga en fjärt känns det som.

Ser inte heller någon direkt koppling till politisk färg. Mycket kommer uppifrån/EU, och sossarna har inte varit bättre på något sätt.

C cpalm skrev:
Det är förvisso en skillnad i att plastpåseskatt inte handlar om signalpolitik.
Nej, plastpåseskatten var för att lösa ett verkligt problem i stora delar av Europa.
Alltså att minska mängden engångsplast som lätt hamnar i naturen.
Nu kanske plastpåsar inte är det största problemet i Sverige utan här borde det tex införas en svidande skatt/pant/böter på snuspåsar som väl till stora delar är tillverkade av nåt icke nedbrytningsbart material (plast?), men det går ju inte eftersom det tydligen ingår i de mänskliga rättigheterna att sprida dem överallt.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.