Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som du säger, det var ju inget som L behövde övertyga S, V eller MP om. De älskar ju i grunden skatter som styr allmänhetens konsumtionsbeteende. Och hatet och oron för plast sitter djupt ideologiskt i MP och den gröna breda vänstern. Om nu L råkade vara den som först torgförde plastpåseskatt i media ändrar ju inte på det.

Eller har jag missat att L tvingade regeringen Löfven att införa denna skatt mot viljan i S, V och MP?

Då är det konsensuspolitik tänker jag. Alla är överens. Det är ju det vanligaste, man vrider lite på lagstiftningen utan att något parti egentligen bryr sig. T ex den kommande PBL-ändringen kan nog bli en sån. Jag har inte hört att oppositionen har sagt ett ont ord om den så här långt.
Jag tror vi inte riktigt tycker likadant, men ändå är ganska nära i hur vi resonerar. Tror inte vi kommer längre i denna tråd, eller snarare, det skulle nog ta mer energi än det är värt att komma till fullständig samsyn. Vi får tycka lite olika helt enkelt.

Osökt påminner det mig om när MP tidigare, med oanade kommande konsekvenser, tvingade regeringen Reinfel till vissa åtgärder. Blev det då blå politik bara för det??

rappa upp vanligt skötsamt folk
Inte bara Scheike som gillade lite pisk, uppenbarligen

Claes Sörmland
D Dr.E skrev:
Jag tror vi inte riktigt tycker likadant, men ändå är ganska nära i hur vi resonerar. Tror inte vi kommer längre i denna tråd, eller snarare, det skulle nog ta mer energi än det är värt att komma till fullständig samsyn. Vi får tycka lite olika helt enkelt.
Ja vi behöver ju inte vara överens.

Och man kan ju om man vill helt ifrågasätta kategoriseringarna vänster- och högerpolitik. T ex S har ju under en mycket lång tid levt politiskt framgångsrikt på en sorts söndra och härska där man har försökt få allt ifrån C, L och KD till M och SD att rösta utifrån sakfrågor istället för ideologi och blockpolitik och på så sätt överlevt som minoritetsregering under långa perioder. Det var ju först Reinfeldt som lyckades driva fram tydlig blockpolitik vilket gynnade hans parti. Så det är klart, ligger hjärtat politiskt till vänster så vill man så klart inte göra skillnaderna tydliga. Man har ett intresse av att grumla frågan och reducera allt till enskilda sakfrågor utan koppling till ideologi, partier och det som statsvetarna kallar politisk teori. Det passar ju också de som känner ett obehag av att dagsaktuella politiska sakfrågor har en koppling till ideologi. Och de är nog rätt många tror jag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
Nja, den som har initiativrätt till ändrad lagstiftning är regeringen. Regeringen sitter också med utredningsresurserna som krävs för ändrad lagstiftning. Detta skedde under regeringen Löfven. Så nog var det en rödgrön lag.

Sen håller jag med om att folkpartismen sitter djupt i L och även i delar av KD - de har ju helt klart paternalistiska vänsterinstinkter där man vill in och pilla i detaljer och rappa upp vanligt skötsamt folk.
Återstår att påminna oss om hur M ville leva upp till EU-direktivet. Eller var deras plan att betala straffavgifter istället? Faktum är att plastpåseskatten hade avsedd effekt med mycket liten påverkan för Sveriges medborgare. Att några känner sig kränkta borde ingen regeringen lägga större vikt på.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E erimos skrev:
Återstår att påminna oss om hur M ville leva upp till EU-direktivet. Eller var deras plan att betala straffavgifter istället? Faktum är att plastpåseskatten hade avsedd effekt med mycket liten påverkan för Sveriges medborgare. Att några känner sig kränkta borde ingen regeringen lägga större vikt på.
Det får vi aldrig veta eftersom de inte satt i regeringen då. Tydligen fungerar denna skatt även när man avskaffar den...

Den ultimata postmoderna lagen.

E
Det får vi aldrig veta eftersom de inte satt i regeringen då. Tydligen fungerar denna skatt även när man avskaffar den...

Den ultimata postmoderna lagen.
Ja den minskade ju konsumtionen av engångsplast under gränsvärdet för EU-direktivet. Sannolikt den mest effektiva punktskatten någonsin. Nuvarande regering måste vara tacksamma eftersom de dels slapp betala straffavgift och dels fick ett slagträ för sin egen populistiska retorik.

Känner du till nuvarande regerings politik för att minska engångsplast och nedskräpning i allmänhet?

• Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E erimos skrev:
Ja den minskade ju konsumtionen av engångsplast under gränsvärdet för EU-direktivet. Sannolikt den mest effektiva punktskatten någonsin. Nuvarande regering måste vara tacksamma eftersom de dels slapp betala straffavgift och dels fick ett slagträ för sin egen populistiska retorik.
L och KD firar säkert över sin genialitet...

E erimos skrev:
Känner du till nuvarande regerings politik för att minska engångsplast och nedskräpning i allmänhet?
Ingen aning om de ser detta som en prioriterad fråga. Minskad invandring? Du får berätta!

P
K Kasken skrev:
I det fåtal matbutiker jag handlar så upplever jag att priset sänktes när skatten togs bort.

Med skatten så kostade plastpåsarna runt 6:- , nu kostar de 3,50:-

Jag köper nu av ren princip plastpåsar sen skatten togs bort.
Sist jag köpte plastpåsar köpte jag 2000 st från Tyskland, de kostade inklusive frakten 32 öre styck.
De är av samma kvalitet som ICAs men utan tryck, så nog fan tjänar de pengar på plastpåsarna, med eller utan extraskatt.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
tidigare har ju handlarna haft störst vinst på hund o kattmat o plastkassar, kanske samma fortfarande

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Sist jag köpte plastpåsar köpte jag 2000 st från Tyskland, de kostade inklusive frakten 32 öre styck.
De är av samma kvalitet som ICAs men utan tryck, så nog fan tjänar de pengar på plastpåsarna, med eller utan extraskatt.
Klart som tusan att de tjänar pengar på påsarna, vem har påstått något annat?

I en helt perfekt värld anser jag att affären givetvis skall bjuda på påse att bära hem det man köpt, de har ju givetvis tryckt sin logotype stort o tydligt på påsen så att kunderna går därifrån o bara skriker ut budskapet till folket "Jag har handlat på XXXXX" när de bär hem sina prylar.

Nu kostar ju påsen i alla fall halva priset ut mot oss konsumenter när den världsfrånvända skatten slopades.
Även om jag anser att påsen borde vara gratis för kunder som handlar så känner jag att priset ändå är rimligt, de är värt de där 3:50 att slippa komma ihåg att ta med sig "flergångs-påsarna" när man ska handla o man får en kraftig o robust påse att sätta i soptunnan på köpet.

Det mest märkbara tycker jag är hur sjukt kassa (sic!) kassarna är nu för tiden. Om man så köper en förpackning mjukt bröd kan man ge sig fan på att kassjäkeln har rämnat innan man hinner lämna butiken.

Eller har jag missat att L tvingade regeringen Löfven att införa denna skatt mot viljan i S, V och MP?
Antagligen 😁
Det skulle inte förvåna mig ett ögonblick att man kan missa något sådant med tanke på att så många missat att L tvingade övriga partier att gå med på deras förslag att få med Sverige i den liberala alliansen Nato.

Om man ser det så är det L som styr oavsett vad de andra partierna vill. P Hultkvist, M Andersson och de andra i förra och nuvarande regeringsunderlagen ändrade sig nog för att L bad dem stötta sitt förslag.😵‍💫

P Peter787 skrev:
ICA betalar sannolikt inte en tiondel av vad du gav när de köper en container påsar från Kina.

P
Bönhas Bönhas skrev:
ICA betalar sannolikt inte en tiondel av vad du gav när de köper en container påsar från Kina.
Frun hade blivit vansinnig på mig om det en dag stod en container med kassar på tomten..., så jag kan leva med att jag bara sparar 90% på mina kassar 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.