De rödgrönas plastpåseskatt. Märkligt. Ja eftersom soppåsarna i Sverige förbränns på soptippen, och hamnar inte i fiskarnas magar. Jag har aldrig slängt en påse sopor i havet, det vore ju dumt, bl.a. eftersom jag har j*vligt långt till kusten.

De största förorenande floderna:
Yangtze (Kina)
Gula floden (Huang He, Kina)
Hai He (Kina)
Pärlfloden (Zhujiang, Kina)
Mekongfloden (Sydostasien)
Amurfloden (Sibirien)
Indus (Pakistan)
Ganges (Indien)
Nilen (Östafrika)
Niger (Västafrika)

Jag vill slänga in en fråga: plastpåseskatten togs bort, men priserna på plastpåsar kvarstår. Vad är butikernas motivering till detta? Tjäna mer pengar och med argument som "vi ska fortfarande vara miljöduktiga" ?

Dracula Dracula skrev:
plastpåseskatten togs bort, men priserna på plastpåsar kvarstår. Vad är butikernas motivering till detta? Tjäna mer pengar och med argument som "vi ska fortfarande vara miljöduktiga" ?
Första delen (utan någon rangordning) av motiveringen är nog den vanliga: "För att vi kan"

Om man studerar ekonomin bakom detta ser man att påsarna är en stor inkomstkälla. Det är långt ifrån självkostnadspris. Utan en av de produkter med störst marginal i butikerna. Så andra delen av motiveringen kan skrivas "för att tjäna mycket pengar"

Första gången en handlare tog betalt för en kasse var 1974 i Varberg. Då kostade påsen 25 öre, skriver SVT.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är förvånansvärt hur mycket plast det finns i åar och älvar och längs stränderna. Både i Sverige och i Finland.
Jag och många andra gör vårt bästa för att samla ihop skiten men det är en hel del som vi inte får tag i.

Jag för min del tycker att alla former av plastförpackningar och i synnerhet frigolitförpackningar borde vara belagda med skatt för att minska på eländet.

• Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
I det fåtal matbutiker jag handlar så upplever jag att priset sänktes när skatten togs bort.

Med skatten så kostade plastpåsarna runt 6:- , nu kostar de 3,50:-

Jag köper nu av ren princip plastpåsar sen skatten togs bort.

Claes Sörmland
Har köpt plastpåse på ICA till restavfallet och för att få hem maten, visst har priset gått ned sedan skatten försvann.

F
Haft sådana där förstärka plastpåsar till mat och tvätt. Håller fortfarande efter 10 år. Men ibland blir det en vanlig kasse när vi glömt ta med oss egna. Den slänger jag sen i närmsta sjö givetvis.

• Gilla
  • Haha
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Var det någon som verkligen trodde att plastpåseskatten skulle rena floder och stränder från plastavfall på alla exotiska resmål?

• Gilla
Börka kaar och 2 till
  • Laddar…
E
Dracula Dracula skrev:
De rödgrönas plastpåseskatt. Märkligt. Ja eftersom soppåsarna i Sverige förbränns på soptippen, och hamnar inte i fiskarnas magar. Jag har aldrig slängt en påse sopor i havet, det vore ju dumt, bl.a. eftersom jag har j*vligt långt till kusten.

Yangtze (Kina)
Hai He (Kina)
Amurfloden (Sibirien)
Indus (Pakistan)
Ganges (Indien)
Nilen (Östafrika)
Niger (Västafrika)

Jag vill slänga in en fråga: plastpåseskatten togs bort, men priserna på plastpåsar kvarstår. Vad är butikernas motivering till detta? Tjäna mer pengar och med argument som "vi ska fortfarande vara miljöduktiga" ?
Der var liberalernas förslag och alla partier utom M och SD röstade för. Hur M och SD ville uppå EU-direktivet om minskad användning av engångsplast minns jag inte, hade de ett realistiskt alternativ?

Bra att du inte slänger plast i havet.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:

Yangtze (Kina)
Hai He (Kina)
Amurfloden (Sibirien)
Indus (Pakistan)
Ganges (Indien)
Nilen (Östafrika)
Niger (Västafrika)

Håller med om att det var en dum skatt och att efter att den togs bort så sänktes priserna bara lite, men inte lika mycket som kostnaden för skatten. Väldigt irriterande!

Men lite historieförfalskning att kalla det för rödgrön skatt när det var Liberalerna som lade fram idén och även Kristdemokraterna röstade för. Sen röstade ju även rödgröna för skatten.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
E
K Kasken skrev:
I det fåtal matbutiker jag handlar så upplever jag att priset sänktes när skatten togs bort.

Med skatten så kostade plastpåsarna runt 6:- , nu kostar de 3,50:-

Jag köper nu av ren princip plastpåsar sen skatten togs bort.
Hur ser den principen ut?

Claes Sörmland
D Dr.E skrev:
Men lite historieförfalskning att kalla det för rödgrön skatt när det var Liberalerna som lade fram idén och även Kristdemokraterna röstade för. Sen röstade ju även rödgröna för skatten.
Nja, den som har initiativrätt till ändrad lagstiftning är regeringen. Regeringen sitter också med utredningsresurserna som krävs för ändrad lagstiftning. Detta skedde under regeringen Löfven. Så nog var det en rödgrön lag.

Sen håller jag med om att folkpartismen sitter djupt i L och även i delar av KD - de har ju helt klart paternalistiska vänsterinstinkter där man vill in och pilla i detaljer och rappa upp vanligt skötsamt folk.

• Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, den som har initiativrätt till ändrad lagstiftning är regeringen. Regeringen sitter också med utredningsresurserna som krävs för ändrad lagstiftning. Detta skedde under regeringen Löfven. Så nog var det en rödgrön lag.

Sen håller jag med om att folkpartismen sitter djupt i L och även i delar av KD - de har ju helt klart paternalistiska vänsterinstinkter där man vill in och pilla i detaljer och rappa upp vanligt skötsamt folk.
Nog har du rätt, men att kalla den rödgrön när den faktisk var blå också är ju lite märkligt. En annan sak hade det varit om skatten gått igenom med enbart rödgrön majoritet. Och ändå om initiativet var från Liberalerna.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr.E skrev:
Nog har du rätt, men att kalla den rödgrön när den faktisk var blå också är ju lite märkligt. En annan sak hade det varit om skatten gått igenom med enbart rödgrön majoritet. Och ändå om initiativet var från Liberalerna.
Jag tänker att om en rödgrön regering lyckas mobilisera Ls och KDs vänsterinstinker men har M och SD emot sig så har man vänsterpolitik. Precis som att det är högerpolitik om en M-ledd regering lyckas mobilisera Ls och KDs högerinstinkter men har S, V och MP (och kanske C) emot sig.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att om en rödgrön regering lyckas mobilisera Ls och KDs vänsterinstinker men har M och SD emot sig så har man vänsterpolitik. Precis som att det är högerpolitik om en M-ledd regering lyckas mobilisera Ls och KDs högerinstinkter men har S, V och MP (och kanske C) emot sig.
Men om Liberalerna lyckas få med rödgröna (säker inte svårt eftersom det passade riktigt bra i deras politiska ideologi) och sedan även Kd hänger med. Då kan man ju inte kalla det rödgrönt.

Samma om S kommer med ett förslag, får med sig C, M, Kd och Sd. Blir det då blått eller blåbrunt?

Claes Sörmland
D Dr.E skrev:
Men om Liberalerna lyckas få med rödgröna (säker inte svårt eftersom det passade riktigt bra i deras politiska ideologi) och sedan även Kd hänger med. Då kan man ju inte kalla det rödgrönt.
Som du säger, det var ju inget som L behövde övertyga S, V eller MP om. De älskar ju i grunden skatter som styr allmänhetens konsumtionsbeteende. Och hatet och oron för plast sitter djupt ideologiskt i MP och den gröna breda vänstern. Om nu L råkade vara den som först torgförde plastpåseskatt i media ändrar ju inte på det.

Eller har jag missat att L tvingade regeringen Löfven att införa denna skatt mot viljan i S, V och MP?

D Dr.E skrev:
Samma om S kommer med ett förslag, får med sig C, M, Kd och Sd. Blir det då blått eller blåbrunt?
Då är det konsensuspolitik tänker jag. Alla är överens. Det är ju det vanligaste, man vrider lite på lagstiftningen utan att något parti egentligen bryr sig. T ex den kommande PBL-ändringen kan nog bli en sån. Jag har inte hört att oppositionen har sagt ett ont ord om den så här långt.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.