6 086 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Plastning vid fönster
Hej!
Vi håller på och inreder vinden. Skall diffspärren gå "runt sista regeln" och in mellan fönstret och regeln?
1cm springa runt fönstret som skall drevas inifrån, skall plasten åka med in eller räcker det att den går fram till sista regeln?
Mvh Mika
Vi håller på och inreder vinden. Skall diffspärren gå "runt sista regeln" och in mellan fönstret och regeln?
1cm springa runt fönstret som skall drevas inifrån, skall plasten åka med in eller räcker det att den går fram till sista regeln?
Mvh Mika
Plastade in i smygen mot fönsterkarmen samt tapade helt tätt med åldersbeständig (dyr) tape - toktätt blir det!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_2.jpg
Plasta fram till de reglar som omger fönsterkarmen, mycket lämpligt att dessutom vika runt kanten någon enstaka cm om det går, häfta där. Målet är att det ska vara luftätt mellan plasten och regeln, sätt lite tape eller latex där det verkar behövas.
Sen trycker du in en bottningslist mellan reglarna och karmen, innifrån. Sist så latexfogar du så det blir tätt mellan karm och regel. Dreva utifrån, eller innifrån innan bottingslisten sätts dit.
Om du gjort rätt så är det hela tätt, diffspärren övergår via latexfogen till karmen = tätt (på insidan av väggen). Jag är rätt säker på att det inte spelar någon speciell roll om du har lite icke överplastat träregel, för det smiter inte förbi ngn luft där ändå.
Skrik till, om jag är ute och cyklar !!!
Sen trycker du in en bottningslist mellan reglarna och karmen, innifrån. Sist så latexfogar du så det blir tätt mellan karm och regel. Dreva utifrån, eller innifrån innan bottingslisten sätts dit.
Om du gjort rätt så är det hela tätt, diffspärren övergår via latexfogen till karmen = tätt (på insidan av väggen). Jag är rätt säker på att det inte spelar någon speciell roll om du har lite icke överplastat träregel, för det smiter inte förbi ngn luft där ändå.
Skrik till, om jag är ute och cyklar !!!
Det är du nog inte - jag håller med du. .!
Vi gör också precis som du beskriver - även om det säkert är ännu lite bättre om plasten går förbi fogen också och alltså skyddar även regeln. Men hallå - någon måtta får det ju vara..
Vi gör också precis som du beskriver - även om det säkert är ännu lite bättre om plasten går förbi fogen också och alltså skyddar även regeln. Men hallå - någon måtta får det ju vara..
Håller med, allra bäst är nog om latexfogen går mot plasten, men om det är väldigt besvärligt att uppnå på nåt ställe så tror jag att man kan strunta i det med gott samvete. Men viktigt är att det inte blir ett riktigt "lufthål" någonstanns. För om inomhusluften kan strömma ut på nåt ställe är risken stor att få så hög luftfuktighet där att det börjar mögla med tiden.
Hej igen!Mikael_L skrev:
Isover har färdiga rullar med "drev material", visserligen betalar man rätt dyrt för det men den går ut på följande:
1. "Vanlig Isoleringsmaterial" i ca 5cm breda band
2. Ytterligare en rulle fast denna är inplastad och skall stoppas in sist (inifrån sett).
Tanken med den andra rullen är väl att just täta mellan regeln och fönstret., eftersom den är inplastad så håller den tätt också. Tar denna teknik bort meningen med en ev Latexfog?
Om inte så skall väl bottningslisten in efter den inplastade isoleringsmaterialet, sist latexfoxen.
Klicka här för att svara