M
Här ett problem jag upptäckt för sent. Har hörnfönster hemma och ska montera gardinskenor. Hade köpt på mig IKEA VIDGA inklusive hörn, men inser nu att man förvisso kan sätta två rader skenor per fäste - men bara ett hörn! Ikea bekräftade det med.

Finns det några hacks för att ändå få detta bra? Kan ju inte vara den enda som vill ha dubbla lager gardiner i hörnfönster..

Tips, hjälp - bilder på bra lösningar?? Gardinskenor och hörnfäste i vitt på mörk yta, del av ett gardinmonteringsproblem vid hörnfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Vad exakt är problemet? "Inte går" säger mig ingenting.

M
RoTe RoTe skrev:
Vad exakt är problemet? "Inte går" säger mig ingenting.
Tänkte att en bild sa mer än tusen ord.

Båda böjarna är 90 grader. Det går inte sätta två invid varann och kunna fästa dem i samma upphängning mot väggen. Ska man ha två parallella skenor och använda hörn skulle skarvarna hamna som på bilden. Två 90-graders böjda skenor ligger parallellt på ett golv, där skarvarna möts i hörnen, vilket illustrerar installationsutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta skulle medföra att man, om det ens går, behöver sätta 4 fästen där i hörnet, en per skarv. Det känns spontant som att det skulle se lätt överbelamrat ut?

RoTe
Ok då är jag med, det måste väl gå att lösa på ett smartare sätt? Är nog tre tusen ggr enklare att lista ut det om man har bitarna i handen så att säga. Försök fundera på hur du skarvar dom på ett mer kreativt sätt. Jag tänker att man med någon form av liten metallplatta/bit kan skarva skenorna mot varandra utanför fästet. Så kallat "IKEA-Hack" är ganska populärt också, finns säkert någon där ute som redan kommit på en bra lösning.

Jysk har ett liknande system och ungefär så här tänkte jag mig: https://jysk.se/gardiner/gardinstan...ehor-till-gardinstanger-skenor/skarvdel-flexi

Redigerat:
Düsseldorff
M milimani skrev:
Här ett problem jag upptäckt för sent. Har hörnfönster hemma och ska montera gardinskenor. Hade köpt på mig IKEA VIDGA inklusive hörn, men inser nu att man förvisso kan sätta två rader skenor per fäste - men bara ett hörn! Ikea bekräftade det med.

Finns det några hacks för att ändå få detta bra? Kan ju inte vara den enda som vill ha dubbla lager gardiner i hörnfönster..

Tips, hjälp - bilder på bra lösningar??[bild]
Vilken otroligt korkad konstruktion!

Men du kan väl bara kapa skenorna i det "inre" spåret så att de funkar med hörnskenan?

M
RoTe RoTe skrev:
Ok då är jag med, det måste väl gå att lösa på ett smartare sätt? Är nog tre tusen ggr enklare att lista ut det om man har bitarna i handen så att säga. Försök fundera på hur du skarvar dom på ett mer kreativt sätt. Jag tänker att man med någon form av liten metallplatta/bit kan skarva skenorna mot varandra utanför fästet. Så kallat "IKEA-Hack" är ganska populärt också, finns säkert någon där ute som redan kommit på en bra lösning.

Jysk har ett liknande system och ungefär så här tänkte jag mig: [länk]
Jag har funderat och vridit på dem ett tag. Den enda lösningen jag ser är just att sätta 4 väggfästen men sätta två kortare vid det inre hörnet (ikea har både 7 cm och 12 cm-versioner). Då skulle den eventuellt döljas av den yttre. Men svårt att bedöma hur det påverkar rörligheten av gardinerna.

Pratade med IKEA som mest beklagade att de inte hade en lösning. Så det var just i jakt på ett sånt hack jag skrev här, om någon annan haft samma problem och hittat en lösning som blev bra - för jag går lite bet.

M
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vilken otroligt korkad konstruktion!

Men du kan väl bara kapa skenorna i det "inre" spåret så att de funkar med hörnskenan?
Ja, det här irriterade mig rätt mycket. Man säljer fästen för två lager gardiner och hörn för att sätta i hörn, men ingen har tydligen lagt ihop att man kanske vill ha två lager gardiner... I ett hörn.

Hur menar du kapa? Om jag kapar av den inre böjen blir vinkeln fel...

Eller så har IKEA bedömt att de inte kommer sälja tillräckligt mycker av en sådan lösning.

Jag har skarvat mina Vidga utanför upphängningen med hjälp av lite 3D-printade delar och överblivna förlängningsbitar från deras förra gardinstångsserie (hette den Kvartal?).

M
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så har IKEA bedömt att de inte kommer sälja tillräckligt mycker av en sådan lösning.

Jag har skarvat mina Vidga utanför upphängningen med hjälp av lite 3D-printade delar och överblivna förlängningsbitar från deras förra gardinstångsserie (hette den Kvartal?).
Tja, kanske. Eller så har de missat en kundgrupp. Sett till deras inspirationsbilder är det i princip också bara dubbelupphängningar de säljer in på design iaf.

Har vare sig 3d-printer eller kvartaldelar att tillgå tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.