2 920 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Felaktig plastmatta under klinker
Sida 1 av 2
Vi står inför försäljning av vårt hus och besiktningsmannen har gjort en anmärkning om att plastmattan som använts som tätskikt under klinker inte är godkänd att användas under klinker och att plattorna kan lossna. Badrummet är uppfört av GVK-auktoriserat företag för snart tio år sedan och vi har inte upptäckt några lösa plattor. Bör jag reklamera badrummet för att det inte är uppfört enligt branschregler och vad skulle jag i så fall önska för åtgärd? Hur hade ni gjort?
Är du säker på att det inte var godkänt då?tomasottemo skrev:
Vi står inför försäljning av vårt hus och besiktningsmannen har gjort en anmärkning om att plastmattan som använts som tätskikt under klinker inte är godkänd att användas under klinker och att plattorna kan lossna. Badrummet är uppfört av GVK-auktoriserat företag för snart tio år sedan och vi har inte upptäckt några lösa plattor. Bör jag reklamera badrummet för att det inte är uppfört enligt branschregler och vad skulle jag i så fall önska för åtgärd? Hur hade ni gjort?
Mattan heter Optima 1,5 mm, står i Våtrumsanmälan.
Besiktningsmannen försökte nå GVK för att reda i om den kan ha varit tillåten men inte fått något återkoppling.
Besiktningsmannen försökte nå GVK för att reda i om den kan ha varit tillåten men inte fått något återkoppling.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Vad är det för plastmatta? Har det varit plastmatta från början i badrummet och sen har de bara satt kakel upp ovanpå plastmattan? Det har betydelse vilken typ av matta det handlar om, du bör ha ett badrumscerificat där du kan läsa vilka material som har använts och hur det är utfört.tomasottemo skrev:
Besiktningsmannen kan ju ha fel.
Ring GVK och prata med dem.
Man satte ju en matta över tätskiktet som jag tror kom med, hyfsat säker, 2010–års branschregler, det skulle underlätta att byta kakel utan att förstöra tätskiktet.
Såg nu att det var Klinkers det handlade om, det jag skrev är kakel på väggarna. Sorry.
Vi har vattenburen värme i golvet och det är gjort med tätskikt och är dessutom ingjuten golvvärme.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 601 inlägg
Optima kan ja säga att är/har varit godkänd, kan har varit eminent men det är samma typ av matta bara olika mönster.
Det är nog ingenting du behöver oroa dig för.
Det finns 100tals badrum med den mattan som jag vet om.
Ring Tarketts tekniska och kolla med dom själv.
Det är nog ingenting du behöver oroa dig för.
Det finns 100tals badrum med den mattan som jag vet om.
Ring Tarketts tekniska och kolla med dom själv.
Då jag, och besiktningsmannen, kikar på GVKs webplats finns bara fyra plastmattor som är godkända och den vi har, Optima 1,5 mm, finns inte med. Badrummet helrenoverat så plastmattan är ny. Det är lite irriterande då han valde plastmatta istället för tätskiktsfolie för att det skulle vara säkrare, så vi hade inte räknat med en anmärkning i besiktningsprotokollet.H HEM2121 skrev:Vad är det för plastmatta? Har det varit plastmatta från början i badrummet och sen har de bara satt kakel upp ovanpå plastmattan? Det har betydelse vilken
typ av matta det handlar om, du bör ha ett badrumscerificat där du kan läsa vilka material som har använts och hur det är utfört.
Besiktningsmannen kan ju ha fel.
Ring GVK och prata med dem.
Man satte ju en matta över tätskiktet som jag tror kom med, hyfsat säker, 201–års branschregler, det skulle underlätta att byta kakel utan att förstöra tätskiktet.
idag ja, men är du säker på att det inte var godkänt då?tomasottemo skrev:
Då jag, och besiktningsmannen, kikar på GVKs webplats finns bara fyra plastmattor som är godkända och den vi har, Optima 1,5 mm, finns inte med. Badrummet helrenoverat så plastmattan är ny. Det är lite irriterande då han valde plastmatta istället för tätskiktsfolie för att det skulle vara säkrare, så vi hade inte räknat med en anmärkning i besiktningsprotokollet.
Det är just för användning under klinker som den inte ska vara uppförd på listan över godkända. Jag är egentligen inte orolig för att något ska hända men skulle vilja få bort anmärkningen i besiktningsprotokollet.nino skrev:
Jo men det är dagens mattor.tomasottemo skrev:
Då jag, och besiktningsmannen, kikar på GVKs webplats finns bara fyra plastmattor som är godkända och den vi har, Optima 1,5 mm, finns inte med. Badrummet helrenoverat så plastmattan är ny. Det är lite irriterande då han valde plastmatta istället för tätskiktsfolie för att det skulle vara säkrare, så vi hade inte räknat med en anmärkning i besiktningsprotokollet.
https://www.golvbranschen.se
Ring eller maila dom.
Tror att tarkodry är samma matta men den är grå/blå idag, skulle tro att det blev billigare att tillverka den så än som Optima/eminent som finns i olika färger och mönster.
Ja det är ju väldigt irriterande att ha en anmärkning på det, speciellt idag då det verkar vara en ganska kall marknad...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Inte tillräckligt kunnig, kanske?H hempularen skrev:
Ring GVK och tala om vad Besiktningsmannen säger.
Det var mycket prat och diskussioner om olika mattor runt 2010-2011, det fanns även mattor där man inte behövde tätskikt, det var stora Byggfirmor som godkände dessa mattor.
Vi gjorde badrummen 2009-2010. Läser i vårt cert. Tältduk kallar de det FB 4 0,63x12,5 m alt. 063x25 m, Tätmembran, FB 7:0,5 kg/kvm.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
H HEM2121 skrev:Inte tillräckligt kunnig, kanske?
Ring GVK och tala om vad Besiktningsmannen säger.
Det var mycket prat och diskussioner om olika mattor runt 2010-2011, det fanns även mattor där man inte behövde tätskikt, det var stora Byggfirmor som godkände dessa mattor.
Vi gjorde badrummen 2009-2010. Läser i vårt cert. Tältduk kallar de det FB 4 0,63x12,5 m alt. 063x25 m, Tätmembran, FB 7:0,5 kg/kvm.
Är det under 10 år så kan ni kontakta företaget som har gjort arbetet och reklamera att det inte är fackmannamässigt rätt utfört.tomasottemo skrev:
Ring Hallo Konsument och/eller Villaägarna, de har gratis juridisk rådgivning om du är medlem., Medlemsavgift/år är inte dyr.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Vilka bransch regler gällde det året ni gjorde badrummet? GVK har svaret.tomasottemo skrev:
T TheGame skrev:
Jag hittar de gamla branschreglerna men där listar de inte produkterna,(hänvisar till www.gvk.se). På hemsidan hittar jag bara aktuella produkter.H HEM2121 skrev: