Hej! Jag har nyligen köpt ett radhus. Det går rör lite hit och dit som jag inte riktigt förstår.
(2) I ett av sovrummen går två rör. Se bild. Det ena slutar i tvättstugan, avsågat vid golvbrunnen. (Se bild).
Det andra vet jag inte riktigt vart det slutar.
Båda går upp i en slags kattvind. Tror inte att de sedan går ut på utsidan av taket.
Är det för radiatorerna? (Varför avslutet vid golvbrunnen i så fall? Gammalt expansionskärl?)
I min tvättstuga, genom ett badrum, går också ett tjockare rör. Ser ut som avlopp. Men jag delar inte avlopp med grannarna på det sättet (går i golvet).
Några tankar vad det kan vara? Fattar att det är svårt att säga med mina suddiga bilder.
Förra ägarna var riktiga knickedickar så jag kan inte fråga dem.
(2) I ett av sovrummen går två rör. Se bild. Det ena slutar i tvättstugan, avsågat vid golvbrunnen. (Se bild).
Det andra vet jag inte riktigt vart det slutar.
Båda går upp i en slags kattvind. Tror inte att de sedan går ut på utsidan av taket.
Är det för radiatorerna? (Varför avslutet vid golvbrunnen i så fall? Gammalt expansionskärl?)
I min tvättstuga, genom ett badrum, går också ett tjockare rör. Ser ut som avlopp. Men jag delar inte avlopp med grannarna på det sättet (går i golvet).
Några tankar vad det kan vara? Fattar att det är svårt att säga med mina suddiga bilder.
Förra ägarna var riktiga knickedickar så jag kan inte fråga dem.
Ja, det är stigare och skvallerrör för ett öppet expansionskärl.F FredSk skrev:
Finns det något kärl på vinden, eller slutar rören där bara?
De verkar sluta i någon form av inbyggnad. Bilderna visar ena sida, andra sidan (mot skorstenen) och ovansidan (med alla sågspån).
Klicka här för att svara






