Hej! Jag har nyligen köpt ett radhus. Det går rör lite hit och dit som jag inte riktigt förstår.

(2) I ett av sovrummen går två rör. Se bild. Det ena slutar i tvättstugan, avsågat vid golvbrunnen. (Se bild).

Det andra vet jag inte riktigt vart det slutar.

Båda går upp i en slags kattvind. Tror inte att de sedan går ut på utsidan av taket.

Är det för radiatorerna? (Varför avslutet vid golvbrunnen i så fall? Gammalt expansionskärl?)

I min tvättstuga, genom ett badrum, går också ett tjockare rör. Ser ut som avlopp. Men jag delar inte avlopp med grannarna på det sättet (går i golvet).

Några tankar vad det kan vara? Fattar att det är svårt att säga med mina suddiga bilder.

Förra ägarna var riktiga knickedickar så jag kan inte fråga dem.
 
  • Två vita rör i hörnet av ett sovrum, går från golv till tak nära en väggventilation. Säng och nattduksbord synliga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar flera rör, inklusive ett flexibelt avloppsrör och två vita rör, i ett utrymme under en bänk eller skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar under tak i ett radhusets sovrum, med ett grått flexibelt rör och andra trådar ovanpå en träbalk, ojämn yta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar i ett snårigt utrymme i ett radhus, synliga i främre delen av bilden, med ett större rör på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FredSk skrev:
Båda går upp i en slags kattvind. Tror inte att de sedan går ut på utsidan av taket.

Är det för radiatorerna? (Varför avslutet vid golvbrunnen i så fall? Gammalt expansionskärl?)
Ja, det är stigare och skvallerrör för ett öppet expansionskärl.
Finns det något kärl på vinden, eller slutar rören där bara?
 
De verkar sluta i någon form av inbyggnad. Bilderna visar ena sida, andra sidan (mot skorstenen) och ovansidan (med alla sågspån).
 
  • Vind med synliga trästöd och en grå ventilationsrör som löper genom träväggar. Omgiven av olika byggmaterial och låg belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme med trä- och betongväggar, sprucken puts och kablar som löper längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spånig isolering i ett vindsutrymme med träbjälkar och spånskivor ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, nu är det en fjärrvärmepanna i huset. Expansionskärlet finns i den. Så då borde väl inte rören behövas?
 
Låda på vinden är för expantionskärlet.
Rören efter väggen är säkert som sagts till det. Den enda invändning jag har är att stigaren borde varit grövre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.