"Mikael Frej menar att man bjuder på dissonanser i material och komposition för att undvika en alltför klassisk modernism."
Hahaha det är ett redigt dåligt tecken när arkitekter försöker låta som konstkritiker!
Huset var inte så fult som modernistiska hus brukar vara, men det har kvar det opraktiska platta taket, den totala avsaknaden av utsmyckningar, och att allt måste vara antingen vitt eller brunt. Jag gissar att grannarna i sina vackra röda 1800-tals hus är överlyckliga över att få ett plastrymdskepp som granne.
Men i botten är tanken inte dum. Det behövs nytänkande på material och byggmetoder, särskilt vad gäller grund och fasadbeklädnad.
 
Spännande hus med hänförande utsikt, ganska mycket insikt också fast det går ju att begränsa med gardiner och dylikt.

Som flera andra intresserad av uppvärmning och ventilation.

Inga problem att se mig själv i ett motsvarande hus med liknande utsikt!
 
Intressant som koncept och som skulptur.

Skulle verkligen nån kunna bo i det?

I Los Angeles har man ett ökenklimat.
Ett hus som fungerar bra där fungerar troligen mindre bra i ett tempererat kustklimat med mycktet nederbörd.
 
Plintgrund är överlägsen vinnare för kategorin låg och lätt bebyggelse. Jag efterlyser arkitekter och byggherrar som lägger mera krut på att försköna och förmera värdet av det man ser av byggnaden UNDERIFRÅN. Det måste inte vara något man gömmer undan med "kjolar" och spaljéer.

Energihushållningen kolliderar lätt med efterfrågan av ljus, rymd och utsikt.
En öppen byggnad vars hela fasad åt alla håll omges av täckta uteplatser borde lätt kunna utrustas med en EXTRA yttre fasad i form av isolerade skärmar eller luckor som man nattetid kan skjuta eller fälla fram/upp/ned.

Avrinningen är och förblir en riskfaktor med flacka eller nästan platta tak. Här vet jag inget hut som går hem. Den minimalistiska definitionen av "tak över huvudet" dryper av fuktgenomslag. Kanske någon snäll arkitektprofessor kan lära "ungarna" att älska valv och kupoler ...
 
U
useless useless skrev:
"Det är i princip möjligt att lyfta bort hela huset, och allt som är kvar är 19 stycken borrhål för de bärande pelarna."

Har dom inget vatten och avlopp?
VA ligger på marken i lågdelar och är sedan marktäckt och försedd med en elslinga.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
U
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur blir energivärdena på detta?

U-värde på huset?
Väldigt varmt av solen?
Man räknar på energiförbrukning där U-värdet bara är en av många faktorer. Här är det tex FTX-ventilation och bergvärme.
Skärmtak tar bort den höga sommarsolen.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Absolut. Men u värdet är ändå högst intressant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.