Två tunna horisontella skivor med skjutglaspartier emellan ser nästan ut att sväva i det karga Bohuslänska kustlandskapet. På Markus och Annas Case-Study-inspirerade Plasthus NO 2 på Hisingen är fasaden av PMMA-plast.

Du kan läsa artikeln här: Plasthus utan platspåverkan
 
  • Gilla
Pankow
  • Laddar…
"Det är i princip möjligt att lyfta bort hela huset, och allt som är kvar är 19 stycken borrhål för de bärande pelarna."

Har dom inget vatten och avlopp?
 
Skulle tippa på att de får plugga det först i så fall.
 
Hur blir energivärdena på detta?

U-värde på huset?
Väldigt varmt av solen?
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag försöker ta reda på det. På vissa av bilderna ser det ut som fönsterluckor framför fönstren, som borde vara solskyddet.
 
Jag tolkar texten som att det är ett träregelhus på plintgrund. Fasaden är av PMMA(plexiglas) och glasfönster. Sen står det inte så mycket mer om t ex isolering.
 
Först vill jag bara säga att detta huset tilltalade mig väldigt mkt. Kul att på ett så lätt sätt bygga sig en grym utsikt. Sen vet jag inte riktigt om jag tror på konceptet eller inte. Men det kändes ganska underhållsfritt. Jag skulle lätt kunna tänka mig att bo såhär när barnen flyttat hemifrån.

Andra iaktagelsen är att det verkar bli fler och fler som placerar dragstag i kryss framför sina fönsterrutor.. Var det inte samma grej i den där ombyggda brandstationen i skåne? =)
 
Kul! Var ute och tittade på tomten då det bara var något som liknade en sommarstuga där, när tomten såldes så dröjde det inte länge innan det relativt nybyggda huset bakom blev till salu. De trodde nog att det skulle byggas något värre.
 
Kåken ligger maximalt utsatt, oskyddad för väder och vind.
Hur klarar dessa stora glasytor och den märkliga 5 millimeter opak akrylplast, "PMMA med kardborre på akrylfoamtejp som en yttre regnkappa" väder och vind?
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Läskigt att bo i ett akvarium.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Undrar vad det kostat att bygga...
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Två tunna horisontella skivor med skjutglaspartier emellan ser nästan ut att sväva i det karga Bohuslänska kustlandskapet. På Markus och Annas Case-Study-inspirerade Plasthus NO 2 på Hisingen är fasaden av PMMA-plast.

Du kan läsa artikeln här: Plasthus utan platspåverkan
Fantastiskt hus! Undrar om det blir extremt kallras med alla fönster?
 
  • Gilla
tcepser och 1 till
  • Laddar…
N
Plasthus; var tar all kondens vägen? Ventilation?
 
Hej,

Är det någon som skulle kunna beskriva denna smäckra plintgrund? Är det galvaniserade stålplintar som håller upp balkarna? Någon som har en kostnadsuppfattning på denna typ av grunder?

Pn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.