Man brukar använda makadam som kapilärbrytande skikt när man gjuter platta på mark. Nu ska jag gjuta i efterhand i en befintlig byggnad med lågt i tak. Jag vill gräva så lite som möjligt och funderar på varför jag inte bara kan lägga åldersbeständig plast i botten med cellplast och betong ovanpå? Varför ska man använda makadam eller typ isodrän eller liknande?
Flera anledningar:
Du vill ha en dränerande effekt, så att vatten kan rinna iväg någonstans det får du inte med byggplast.
Byggplast är inte kapilärbrytande(?) , men används för att stoppa ex fuktig luft.
Tvärtom så skulle du riskera att stänga in fukt som ex läcker in genom plasten.
Det låter som du vill använda byggplast för att bygga någon form av vattentätt skal och den är inte lämpad för en sådan konstruktion, det finns andra produkter för sådant.
Du vill ha en dränerande effekt, så att vatten kan rinna iväg någonstans det får du inte med byggplast.
Byggplast är inte kapilärbrytande(?) , men används för att stoppa ex fuktig luft.
Tvärtom så skulle du riskera att stänga in fukt som ex läcker in genom plasten.
Det låter som du vill använda byggplast för att bygga någon form av vattentätt skal och den är inte lämpad för en sådan konstruktion, det finns andra produkter för sådant.
Det är väl klart att byggplst är kapilärbrytande, den är ju helt och hållet tät. Det där med dräneramde effekt köper jag. I det här fallet så gräver jag ut i befintlig byggnad med murade väggar runt om som inte är dränerade i dagsläget så jag kommer ändå inte att få ut något av att dränera under isoleringen när det är odränerat runt om.S skyisthelimit skrev:Flera anledningar:
Du vill ha en dränerande effekt, så att vatten kan rinna iväg någonstans det får du inte med byggplast.
Byggplast är inte kapilärbrytande(?) , men används för att stoppa ex fuktig luft.
Tvärtom så skulle du riskera att stänga in fukt som ex läcker in genom plasten.
Det låter som du vill använda byggplast för att bygga någon form av vattentätt skal och den är inte lämpad för en sådan konstruktion, det finns andra produkter för sådant.
Ja, plasten i sig är kapilärbrytande, det var nog fel att skriva som jag gjorde.G gnilrub skrev:Det är väl klart att byggplst är kapilärbrytande, den är ju helt och hållet tät. Det där med dräneramde effekt köper jag. I det här fallet så gräver jag ut i befintlig byggnad med murade väggar runt om som inte är dränerade i dagsläget så jag kommer ändå inte att få ut något av att dränera under isoleringen när det är odränerat runt om.
Mer korrekt är väl att det blir svårt att få en kapilärbrytande effekt med en sådan konstruktion.
Det räcker med en liten otäthet/hål i plasten för att du kommer att få vatten på "fel sida" och när det väl händer så motverkar plasten avrinning och dränering.
Gällande en "lösning" så beror det ju mycket på förutsättningar och tänkt användning.G gnilrub skrev:Det är väl klart att byggplst är kapilärbrytande, den är ju helt och hållet tät. Det där med dräneramde effekt köper jag. I det här fallet så gräver jag ut i befintlig byggnad med murade väggar runt om som inte är dränerade i dagsläget så jag kommer ändå inte att få ut något av att dränera under isoleringen när det är odränerat runt om.
Finns ju massor av gammla källare som är gjutna helt utan dränering som funkar fint utan fuktproblem, likaså många som med åren har fått problem.
Ska du använda utrymmet utan att förvara eller bygga med organisk material (trä) direkt mot golvet så är det ju ingen katastrof om plattan har lite höga fuktvärden.
Ska du däremot sänka befintlig marknivå och bygga träkonstruktioner/väggar senare skulle jag absolut se till att dränering fungerar och förbereda för av ledning genom yttervägg.
Ett alternativ är ju att använda ex isodrän som isolering som både dränerar och isolerar.
Det är en gammal lada som jag vill kunna använda som typ hobbyverkstad och eventuellt gym. Den har två våningsplan varav det nedre är som källare kan man säga. Nedre delen är byggd utan dränering och utan golv i större delen. En mindre del har gjutet golv men helt utan isolering eller liknande. Betong direkt på backen bara. Det blir väldigt fuktigt. Det går inte att ställa en kartong på golvet utan att ha plast eller frigolit eller liknande under. Marken består i princip enbart av sand. Jag tänker att om jag lägger plastfolie direkt på sanden med 15 cm frigolit på den så borde det vara ytterst begränsade mängder fukt som kan tränga sig hela vägen fram till betongen. Men jag kanske gör någon tankevurpa?S skyisthelimit skrev:Gällande en "lösning" så beror det ju mycket på förutsättningar och tänkt användning.
Finns ju massor av gammla källare som är gjutna helt utan dränering som funkar fint utan fuktproblem, likaså många som med åren har fått problem.
Ska du använda utrymmet utan att förvara eller bygga med organisk material (trä) direkt mot golvet så är det ju ingen katastrof om plattan har lite höga fuktvärden.
Ska du däremot sänka befintlig marknivå och bygga träkonstruktioner/väggar senare skulle jag absolut se till att dränering fungerar och förbereda för av ledning genom yttervägg.
Ett alternativ är ju att använda ex isodrän som isolering som både dränerar och isolerar.
Tänk på att "frigolit" suger vatten om det står i det längre tid, vilket skulle kunna bli fallet för dig. Lägg då hellre isodrän under t.ex. som är "dränerande frigolit" om du inte kan/vill lägga ett dränerande lager under. Plasten skulle jag absolut skippa då den hindrar vatten som kommer in från att rinna undan. Även om sanden under inte dränerar jättebra så kommer den iaf att dränera bort en del. Har du plast så hindrar du detta och jag skulla aldrig försöka bygga en vattentät konstruktion av byggplast, den är absolut inte gjord för det (dvs att hindra stående vatten från att komma in under en betongplatta).G gnilrub skrev:Det är en gammal lada som jag vill kunna använda som typ hobbyverkstad och eventuellt gym. Den har två våningsplan varav det nedre är som källare kan man säga. Nedre delen är byggd utan dränering och utan golv i större delen. En mindre del har gjutet golv men helt utan isolering eller liknande. Betong direkt på backen bara. Det blir väldigt fuktigt. Det går inte att ställa en kartong på golvet utan att ha plast eller frigolit eller liknande under. Marken består i princip enbart av sand. Jag tänker att om jag lägger plastfolie direkt på sanden med 15 cm frigolit på den så borde det vara ytterst begränsade mängder fukt som kan tränga sig hela vägen fram till betongen. Men jag kanske gör någon tankevurpa?
Oavsett om du läggert vanlig eps ("frigolit") eller isodrän så kommer du ju att behöva ett avjämnande lager av ex. makadam. för att få isoleringen att ligga plant.
Men allt ovan är väl mest om du vill få det "torrare" än du har idag i den befintliga delen, men det är så jag uppfattar att du vill ha det?
Den del som är gjuten idag änvänds som garage/verkstad/förråd och det fungerar någorlunda väl men det är kallt på vintern osv. Den delen som idag saknar golv används bara till att ställa in grejer. Jag vill skapa ett rum i den delen utan golv som är tillräckligt isolerat och fuktsäkrat för att kunna användas till verkstad och gym med med någorlunda komfort. Ladan står insprängd en lutning så ungefär halva delen har sand upp mot väggarna på utsidan. Att grundvattnet skulle stiga så högt att den står i vatten är i pricip otänkbart. Men som sagt fukt tränger upp underifrån precis som det gör utomhus i allmänhet.S skyisthelimit skrev:Tänk på att "frigolit" suger vatten om det står i det längre tid, vilket skulle kunna bli fallet för dig. Lägg då hellre isodrän under t.ex. som är "dränerande frigolit" om du inte kan/vill lägga ett dränerande lager under. Plasten skulle jag absolut skippa då den hindrar vatten som kommer in från att rinna undan. Även om sanden under inte dränerar jättebra så kommer den iaf att dränera bort en del. Har du plast så hindrar du detta och jag skulla aldrig försöka bygga en vattentät konstruktion av byggplast, den är absolut inte gjord för det (dvs att hindra stående vatten från att komma in under en betongplatta).
Oavsett om du läggert vanlig eps ("frigolit") eller isodrän så kommer du ju att behöva ett avjämnande lager av ex. makadam. för att få isoleringen att ligga plant.
Men allt ovan är väl mest om du vill få det "torrare" än du har idag i den befintliga delen, men det är så jag uppfattar att du vill ha det?
Om jag försöker tänka helt logiskt så verkar det rimligt att om jag vill hålla något torrt så skyddar jag det genom att använda något vattentätt lager. Om jag tex ska gå över en myr så använder jag gummistövlar. I det här läget kommer fukten underifrån och den vill jag stoppa från att komma upp i betongplattan. Då känns det logiskt att börja med ett vattentätt skikt längs ner. Jag är medveten om att vatten som kommer på fel sida om plasten troligen inte kommer att kunna rinna tillbaka samma väg. Men jag har bara lite svårt att se hur vatten ska kunna ta sig genom plasten. Små hål kan uppstå och det kan bli otätheter i skarvarna det är jag medveten om men att det ska bli några större mängder tycker jag verkar långsökt. Den fukt som trots allt tar sig genom plasten och vidare genom EPS-lagret och fram till betongen skulle väl ha tagit sig dit även utan plast? Och den skulle väl definitivt ha tagit sig genom isodränskivorna?
Jag har försökt läsa på om isodrän och om jag någon gång framöver trots allt kommer att gräva fram väggarna på utsidan så verkar det vara ett jättebra material för att både isolera och dränera väggarna på utsidan. Men på marken under en betongplatta kan inte jag se några fördelar alls. Jag har inte kunnat hitta några fakta som styrker att EPS i sig inte skulle vara minst lika kapilärbrytande som Isodränskivorna och ligger det dessutom plast under (eller kanske mellan två lager av EPS?) så har jag svårt att tro att betongen skulle hållas torrare på det sättet.
Ja, om du ENBART vill ha en kapilärbrytande effekt känner dig trygg med att inte ha någon dränering så kan du ju såklart skippa isodrän eller annan dränering under plattan. Men skulle då lägga plasten mellan cellplasten och inte direkt mot mark.G gnilrub skrev:Den del som är gjuten idag änvänds som garage/verkstad/förråd och det fungerar någorlunda väl men det är kallt på vintern osv. Den delen som idag saknar golv används bara till att ställa in grejer. Jag vill skapa ett rum i den delen utan golv som är tillräckligt isolerat och fuktsäkrat för att kunna användas till verkstad och gym med med någorlunda komfort. Ladan står insprängd en lutning så ungefär halva delen har sand upp mot väggarna på utsidan. Att grundvattnet skulle stiga så högt att den står i vatten är i pricip otänkbart. Men som sagt fukt tränger upp underifrån precis som det gör utomhus i allmänhet.
Om jag försöker tänka helt logiskt så verkar det rimligt att om jag vill hålla något torrt så skyddar jag det genom att använda något vattentätt lager. Om jag tex ska gå över en myr så använder jag gummistövlar. I det här läget kommer fukten underifrån och den vill jag stoppa från att komma upp i betongplattan. Då känns det logiskt att börja med ett vattentätt skikt längs ner. Jag är medveten om att vatten som kommer på fel sida om plasten troligen inte kommer att kunna rinna tillbaka samma väg. Men jag har bara lite svårt att se hur vatten ska kunna ta sig genom plasten. Små hål kan uppstå och det kan bli otätheter i skarvarna det är jag medveten om men att det ska bli några större mängder tycker jag verkar långsökt. Den fukt som trots allt tar sig genom plasten och vidare genom EPS-lagret och fram till betongen skulle väl ha tagit sig dit även utan plast? Och den skulle väl definitivt ha tagit sig genom isodränskivorna?
Jag har försökt läsa på om isodrän och om jag någon gång framöver trots allt kommer att gräva fram väggarna på utsidan så verkar det vara ett jättebra material för att både isolera och dränera väggarna på utsidan. Men på marken under en betongplatta kan inte jag se några fördelar alls. Jag har inte kunnat hitta några fakta som styrker att EPS i sig inte skulle vara minst lika kapilärbrytande som Isodränskivorna och ligger det dessutom plast under (eller kanske mellan två lager av EPS?) så har jag svårt att tro att betongen skulle hållas torrare på det sättet.
Jämförelsen med gummistövel funkar, men också ur aspekten att när du väl fått in vatten i din stövel så är det ganska sunkigt och svårt att få tort.
Om du har lite värme inne kommer fukten att tryckas ut genom plattan (och isoleringen) och bra är då att det finns någonstans den kan ta vägen.
Utifrån bilderna skulle jag inte känna mig jättetrygg med att det finte skulle kunna bli "stående vatten" under eller nära grunden vid en extrem störtskur och ligger det då plast under som hindrar detta att rinna undan eller tryckas ner i marken (vid upvärmt utrymme) så kan det ta tid innan det blir tort.
Tänkvärt. Jag får klura lite på det. Jag är villig att byta åsikt om jag blir övertygad. Ytan är 75 kvm och jag gräver för hand med skottkärra så jag vill ju göra det så enkelt som möjligt för mig men vill ju samtidigt inte göra något som sen visar sig vara helt galet.S skyisthelimit skrev:Ja, om du ENBART vill ha en kapilärbrytande effekt känner dig trygg med att inte ha någon dränering så kan du ju såklart skippa isodrän eller annan dränering under plattan. Men skulle då lägga plasten mellan cellplasten och inte direkt mot mark.
Jämförelsen med gummistövel funkar, men också ur aspekten att när du väl fått in vatten i din stövel så är det ganska sunkigt och svårt att få tort.
Om du har lite värme inne kommer fukten att tryckas ut genom plattan (och isoleringen) och bra är då att det finns någonstans den kan ta vägen.
Utifrån bilderna skulle jag inte känna mig jättetrygg med att det finte skulle kunna bli "stående vatten" under eller nära grunden vid en extrem störtskur och ligger det då plast under som hindrar detta att rinna undan eller tryckas ner i marken (vid upvärmt utrymme) så kan det ta tid innan det blir tort.
Förstår att allt är en avvägning av kostnad/arbetet och ev. nytta. Tänker också att trist att lägga ner så mycket mankraft och sedan inte få önskat resultat. Gräver du för hand och det är sand under så kanske du kan få till så plant underlag så att du kan lägga isolering direkt på mark.G gnilrub skrev:
Vill du ändå göra något kan man ju alltid kompromissa, ex. lägga en skiva isodrän underst och vanlig cellplast ovanpå, då blir det inte så mycket dyrare. Arbetet är detsamma.
Likaså kan man ju gräva ett dräneringsdike under hela plattan och lägga ner ett dräneringsrör där som man i bästa fall kan trycka ut under väggen och ansluta (ev. senare vid behov). Det blir inte så mycket grävarbete för bara diket....
Lycka till och uppdatera med en bild om hur det blir!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hårdvaxolja blir svart istället för brun
Färg, Måla & Tapetsera -
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
Vad ska man välja istället för direktverkande el
Värme allmänt -
Hilti HIT istället för betongexpander
Byggnadsfysik -
Plastfolie istället för geotextilduk vid anläggandet av grusgång
Trädgård allmänt

