Hej. Håller på o bygga ett köksbord av reglar (furu). Tänkte behandla med hårdvaxoljan. Köpte svartbrun först (Herdins) för att jag ville få en mörkare nyans av brunt men den blev alldeles svart (1a bild). Åkte tillbaka till Bauhaus o de tyckte också det var konstigt. Köpte då en brun variant (något ljust) för att blanda med brunsvart. Skulle enligt dem få en mörkbrun färg..men den blir fan svart den med. (Bild 2).
Var ligger problemet ?
Som tur var så behandlade jag undersidan först. Men måste få rätt på färgen innan jag oljar in ovandelen.
Var ligger problemet ?
Som tur var så behandlade jag undersidan först. Men måste få rätt på färgen innan jag oljar in ovandelen.
Testat både ett och två lager.Z z_bumbi skrev:
Här är bilden på den bruna också ( se bild). Den vill fan inte bli brun av nån anledning .... Ok, den är inte svårt iaf. Men inte mörkbrun heller.
Furu suger ofta väldigt ojämnt och betsad furu brukar se liknande ut. Pigmentet samlas i vissa delar (de mjukare?) och de blir mycket mörkare än resten. Det är därför jag gillar betsad furu då det blir mer variation.
Det kan gå att lägga ett lager ofärgad hårdvaxolja först för att nästa lager ska bli jämnare men jag har inte provat.
När det gäller bets eller besläktade produkter är det vanligt med ett lager ofärgat av något först först för att jämna ut skillnader i trät.
Det kan gå att lägga ett lager ofärgad hårdvaxolja först för att nästa lager ska bli jämnare men jag har inte provat.
När det gäller bets eller besläktade produkter är det vanligt med ett lager ofärgat av något först först för att jämna ut skillnader i trät.
Tack för svaret! Jo, är nog bättre färgåtergivning med bets men mindre skydd än med oljan...aja...får leva med detta )Z z_bumbi skrev:Furu suger ofta väldigt ojämnt och betsad furu brukar se liknande ut. Pigmentet samlas i vissa delar (de mjukare?) och de blir mycket mörkare än resten. Det är därför jag gillar betsad furu då det blir mer variation.
Det där är nog gran.Z z_bumbi skrev:Furu suger ofta väldigt ojämnt och betsad furu brukar se liknande ut. Pigmentet samlas i vissa delar (de mjukare?) och de blir mycket mörkare än resten. Det är därför jag gillar betsad furu då det blir mer variation.
Klicka här för att svara