Hej. Håller på o bygga ett köksbord av reglar (furu). Tänkte behandla med hårdvaxoljan. Köpte svartbrun först (Herdins) för att jag ville få en mörkare nyans av brunt men den blev alldeles svart (1a bild). Åkte tillbaka till Bauhaus o de tyckte också det var konstigt. Köpte då en brun variant (något ljust) för att blanda med brunsvart. Skulle enligt dem få en mörkbrun färg..men den blir fan svart den med. (Bild 2).
Var ligger problemet ?

Som tur var så behandlade jag undersidan först. Men måste få rätt på färgen innan jag oljar in ovandelen.

• Bräda av furu med mörkbehandlad yta, klämd på ett arbetsbord i ett garage, omgivna av andra verktyg och cykeldäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett köksbord i trä under behandling med mörk olja, visar en mörkare nyans än förväntat.
    Skapa konto
Hur ser det ut med bara den bruna? Ett eller två lager (testa på.en spillbit).
Testa också brun följt av svartbrunt.

Z z_bumbi skrev:
Hur ser det ut med bara den bruna? Ett eller två lager (testa på.en spillbit).
Testa också brun följt av svartbrunt.
Testat både ett och två lager.
Här är bilden på den bruna också ( se bild). Den vill fan inte bli brun av nån anledning .... Ok, den är inte svårt iaf. Men inte mörkbrun heller.

• Bräda med ojämn brun betsning, delvis missfärgad, liggande på plasttäckta ytor med verktyg och burkar i bakgrunden.
    Skapa konto
Furu suger ofta väldigt ojämnt och betsad furu brukar se liknande ut. Pigmentet samlas i vissa delar (de mjukare?) och de blir mycket mörkare än resten. Det är därför jag gillar betsad furu då det blir mer variation.
Det kan gå att lägga ett lager ofärgad hårdvaxolja först för att nästa lager ska bli jämnare men jag har inte provat.
När det gäller bets eller besläktade produkter är det vanligt med ett lager ofärgat av något först först för att jämna ut skillnader i trät.

Z z_bumbi skrev:
Furu suger ofta väldigt ojämnt och betsad furu brukar se liknande ut. Pigmentet samlas i vissa delar (de mjukare?) och de blir mycket mörkare än resten. Det är därför jag gillar betsad furu då det blir mer variation.
Det kan gå att lägga ett lager ofärgad hårdvaxolja först för att nästa lager ska bli jämnare men jag har inte provat.
När det gäller bets eller besläktade produkter är det vanligt med ett lager ofärgat av något först först för att jämna ut skillnader i trät.
Tack för svaret! Jo, är nog bättre färgåtergivning med bets men mindre skydd än med oljan...aja...får leva med detta )

Z z_bumbi skrev:
Det där är nog gran.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det där är nog gran.
Kollade upp det. Du har fan rätt...gran är det. Trodde hela tiden det var furu... aja) Vi får se hur resultatet blir. Har lagt på andra lagret nu.

Såhär långt ser det ok ut. Inte så mörkbrunt som jag hade önskat men men ...ändå ok för min smak.

• Träplanka under behandling i ett garage, färgad i ljusbrunt. Bakgrunden visar verktyg och garageutrustning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.