Jag behöver er hjälp!

Jag ska renovera mitt badrum.

Vill gärna ha in ett badkar. Har hittat ett djupt med längd 136 cm, bredd 75 resp. 60 cm, höjd 68 cm.

Detta är mitt enda badrum så jag och tonåringarna behöver även kunna duscha dagligen, helst stående.

Jag har gjort några förslag. Se nedan samt bilder.

Alt. 1 Badkar långsida, separat dusch med duschdraperi runt dusch, troligen på takskena.

FRÅGA 1: Blir det för trångt att passera mellan kommoden och badkaret till duschen? Om jag räknar rätt kommer det bli en ca 33,5 cm lång passage som är ca 37-34 cm bred/smal.

(Kanske ha en smalare, 60 cm-kommod vid detta alternativ, då bara ca 13,5 cm smal (ca 35,5-34 cm) passage. Och kanske detta 35 cm-djup som det är på 3D-kommodmodellen.)

Alt. 2 Badkar kortsida, takdusch o blandare på badkarets ena kortsida, duschdraperi från vägg till vägg

FRÅGA 2: Blir det för jobbigt att duscha i badkaret?

(2B: Får jag in badkaret? 138 cm på kritiska stället idag. Plan B att ev. dra ut det ca 10 cm från kortväggen och bygga upp en låg vägg där som blir hylla.)

Alt. 3 Badkar långsida, separat dusch med U-format duschdraperi på takskena.

FRÅGA 3: Blir det för blött för den som ska på toa/tvätta händerna? Eller andra problem?

För rätt mått idag, se avfotad pappersritning (lyckades inte bli mer exakt i Spark Blueprint). Bl.a. är vänstra lång-/toaväggen 1,5 cm längre i verkligheten. Det är kaklade och väldigt ojämna väggar idag.

Badkaret har inte riktigt de måtten som på modellen (som är lika bred på båda kortsidor och lägre på mitten). Det är ju bredare (75 cm) och runt på ena sidan samt smalare (60 cm) och rakare på andra kortsidan. Lika högt runt om. Inte så mycket lutning för ryggen utan lite rakare än 3D-modellen.

Kommoden kommer ev. vara lite djupare än på 3D-modellen, troligen 83x40 på tvättstället och 80x38 på själva kommoden.

WC har jag inte bestämt än, tittat på en Lavabo som ser ut ungefär så här men kan bli en vägghängd också. Lär sticka ut minst 69 cm från väggen iaf.

ÖPPNA FRÅGOR!

*Vad säger ni? Vilket blir bäst? Vilket/vilka alternativ är görbara?

*Har ni fler synpunkter?

*Eller fler/bättre alternativ/lösningar?
:-)

PS Sedan vill jag ha handdukstork, andra hängare m.m. men det är nog nästa problem.
Jag kommer ha inbyggda rör, vet inte hur det påverkar. DS

• Svartvitt 3D-badrumsskissering, alternativ 1, med badkar, toalett, dusch och handfat i en kompakt layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsritning med mått och placering av badkar längs väggen samt kommod och duschkabin markerade, enligt alternativ 1.
    Skapa konto
  • Badrumsplanering Alt. 1: Badkar placerat längs väggen, dusch med takmonterad dusch och handfat på motsatt sida om det trånga utrymmet.
    Skapa konto
  • Badrumsplan med badkar längs långsidan, WC och handfat. Visar alternativ 1 med mått för rätt främre badkarsbredd.
    Skapa konto
  • Badkar med kortsida placerad under takdusch, liten kommod bredvid. Märkt "Alt. 2". 3D-illustration av badrumslayoutförslag.
    Skapa konto
  • Badrumsplan alternativ 2 med badkar bredvid toalett och handfat, mått visas. Badkaret har dusch på ena sidan och draperi mellan väggarna.
    Skapa konto
  • Badrumsdesign för alt. 2, visar badkar på kortsidan med takdusch och duschdraperi, samt WC och kommod i liten yta.
    Skapa konto
  • 3D-vy över badrumsalternativ 3 med badkar längs långsidan, toalett bredvid och väggmonterad dusch framför toaletten.
    Skapa konto
  • Planritning över badrum för Alt. 3 med badkar längs långsidan, U-format duschdraperi och placering av toalett och kommod. Mått är inkluderade.
    Skapa konto
  • Badrumsritning alternativ 3 med badkar längs väggen, separat U-format duschdraperi och toalett bredvid.
    Skapa konto
  • Handritad badrumsritning med mått i centimeter. Vägglängder visas, inkl. dörr på vänster sida. Notering om vägglängd på 141,5 cm högre upp.
    Skapa konto
BirgitS
1. Jag tycker det. Om du vill ha detta alternativ är det antagligen bra att sätta duschen närmare badkaret så att man inte kommer så nära väggen. Det gör ju inget om en armbåge sticker ut ovanför badkaret däremot.

2. Något, men jag skulle hellre duscha i badkaret än ha de andra två alternativen.
Här finns det bra plats för en handdukstork mellan toaletten och badkaret.

3. Jag tror det.

Om du har en toalett som har cisternen högt upp på väggen sticker inte själva toaletten ut så mycket från väggen. Så som det var med de första vattentoaletterna.

Det är inte mycket förvaring för 3 personer, fundera på spegelskåp och ett skåp ovanför toaletten.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
M marska skrev:
Jag behöver er hjälp!

Jag ska renovera mitt badrum.

Vill gärna ha in ett badkar. Har hittat ett djupt med längd 136 cm, bredd 75 resp. 60 cm, höjd 68 cm.

Detta är mitt enda badrum så jag och tonåringarna behöver även kunna duscha dagligen, helst stående.

Jag har gjort några förslag. Se nedan samt bilder.

Alt. 1 Badkar långsida, separat dusch med duschdraperi runt dusch, troligen på takskena.

FRÅGA 1: Blir det för trångt att passera mellan kommoden och badkaret till duschen? Om jag räknar rätt kommer det bli en ca 33,5 cm lång passage som är ca 37-34 cm bred/smal.

(Kanske ha en smalare, 60 cm-kommod vid detta alternativ, då bara ca 13,5 cm smal (ca 35,5-34 cm) passage. Och kanske detta 35 cm-djup som det är på 3D-kommodmodellen.)

Alt. 2 Badkar kortsida, takdusch o blandare på badkarets ena kortsida, duschdraperi från vägg till vägg

FRÅGA 2: Blir det för jobbigt att duscha i badkaret?

(2B: Får jag in badkaret? 138 cm på kritiska stället idag. Plan B att ev. dra ut det ca 10 cm från kortväggen och bygga upp en låg vägg där som blir hylla.)

Alt. 3 Badkar långsida, separat dusch med U-format duschdraperi på takskena.

FRÅGA 3: Blir det för blött för den som ska på toa/tvätta händerna? Eller andra problem?

För rätt mått idag, se avfotad pappersritning (lyckades inte bli mer exakt i Spark Blueprint). Bl.a. är vänstra lång-/toaväggen 1,5 cm längre i verkligheten. Det är kaklade och väldigt ojämna väggar idag.

Badkaret har inte riktigt de måtten som på modellen (som är lika bred på båda kortsidor och lägre på mitten). Det är ju bredare (75 cm) och runt på ena sidan samt smalare (60 cm) och rakare på andra kortsidan. Lika högt runt om. Inte så mycket lutning för ryggen utan lite rakare än 3D-modellen.

Kommoden kommer ev. vara lite djupare än på 3D-modellen, troligen 83x40 på tvättstället och 80x38 på själva kommoden.

WC har jag inte bestämt än, tittat på en Lavabo som ser ut ungefär så här men kan bli en vägghängd också. Lär sticka ut minst 69 cm från väggen iaf.

ÖPPNA FRÅGOR!

*Vad säger ni? Vilket blir bäst? Vilket/vilka alternativ är görbara?

*Har ni fler synpunkter?

*Eller fler/bättre alternativ/lösningar?
:)

PS Sedan vill jag ha handdukstork, andra hängare m.m. men det är nog nästa problem.
Jag kommer ha inbyggda rör, vet inte hur det påverkar. Ds
Jag tycker vi satsar på ett badkar som är lite bredare, med normal höjd så man lätt kan kliva i. Sen kan vi ha duschen i badkaret direkt, så slipper vi trånga passager och extra duschplats <3

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Jag tycker det. Om du vill ha detta alternativ är det antagligen bra att sätta duschen närmare badkaret så att man inte kommer så nära väggen. Det gör ju inget om en armbåge sticker ut ovanför badkaret däremot.

2. Något, men jag skulle hellre duscha i badkaret än ha de andra två alternativen.

3. Jag tror det.

Om du har en toalett som har cisternen högt upp på väggen sticker inte själva toaletten ut så mycket från väggen. Så som det var med de första vattentoaletterna.

Det är inte mycket förvaring för 3 personer, fundera på spegelskåp och ett skåp ovanför toaletten.
Ah! Smart med toalettlösningen! :)

BirgitS BirgitS skrev:

3. Jag tror det.

Stort tack för värdefulla svar och synpunkter! Jag uppfattar att du förordar alternativ 2 då alltså! (Annars funderade jag på en ev. möjlighet till handdukstork på dörrväggen, precis till vänster när man kommer in, innanför toaletten.

Ja, jag har tänkt ett skåp ovanför toaletten, antagligen ett spegelskåp. Vill inte ha spegelskåp ovanför handfatet, dels tycker jag det är snyggare med spegel och två lampetter på varsin sida, men framförallt slår jag i huvudet i skåpet när det är ett grundare handfat. I så fall om man skulle bygga in skåpet i väggen, men jag vet inte om det är värt det.

BirgitS BirgitS skrev:

3. Jag tror det.

Ang. toa med högre cistern - menar du en sån jättetraditionell högspolande?

https://badhuset.se/toalettstol-kla...MI5La87PSvkAMVr1ORBR1XcwaGEAQYCCABEgKMUvD_BwE

https://qvesarum.se/products/burlin...MI5La87PSvkAMVr1ORBR1XcwaGEAQYBiABEgL38fD_BwE

BirgitS
Ja, det är en sån jag menar.

• Gilla
marska
  • Laddar…
AXS
Det finns även asymmetriska badkar som kan göra det mer behagligt att duscha i.

Skulle absolut inte klämma in både dusch och badkar utan duscha i badkaret även om det är lite omständigt att kliva i och ur.

• Gilla
marska
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det finns även asymmetriska badkar som kan göra det mer behagligt att duscha i.

Skulle absolut inte klämma in både dusch och badkar utan duscha i badkaret även om det är lite omständigt att kliva i och ur.
Javisst men jag tror inte det finns tillräckligt korta (och då även djupa). Sen vill jag helst ha den gammaldags stilen.

Stort tack för din input! Börjar nog luta åt det alternativet.

AXS
Tänk bara på att de på tassar oftast är mer rundade i botten och därmed sämre att stå i. Testa innan du köper!

Vissa korta är även högre, så kolla hur lätt det är att stiga i med.

Tror inte att det är något större problem, men tråkigt om det visar sig att det du köpt på nätet blir jobbigt i vardagen. ☺️

AXS AXS skrev:
Tänk bara på att de på tassar oftast är mer rundade i botten och därmed sämre att stå i. Testa innan du köper!

Vissa korta är även högre, så kolla hur lätt det är att stiga i med.

Tror inte att det är något större problem, men tråkigt om det visar sig att det du köpt på nätet blir jobbigt i vardagen. ☺️
Japp, det är sämre att stå i (men ok tror jag). Har testat, vet inte hur det kommer kännas i längden. Tror det är viktigt att (tak-)duschen sitter på badkarets kortsida då så man kan backa iaf.
Ja det är högre och det är önskvärt då jag vill ha ett med stort baddjup när det är kort.

Dessa aspekter är ju en del av varför jag har så svårt att bestämma och få till det och varför jag ställde frågan/frågorna här, för att få del av kloka svar från andra medlemmar som t.ex. er! :)
Dock vill jag ha badkar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.