Hej!

Går i tankarna på att renovera vårt badrum och om det går att lösa inom befintliga mått eller om vi måste bygga ut huset.

Badrummet är 2150 x 160. Det "funkar" i dagsläget, men känns trångt mellan toalett och dushkabin
Den befintliga planlösningen är ut så här. Vatten och avlopp kan flyttas hur som, det kommer rätt upp ifrån krypgrunden.
Handritad planlösning för ett badrum på 2150x160 cm med duschkabin, toalett och skåp markerade i rött på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle gå att öka längden på rummet lite till 2300 om man sätter in en skjutdörr. Vet att det finns nackdelar med skjutdörrar till badrum men tror det hade varit värt det. utöver detta går det tyvärr inte inskränka på andra rum utan i så fall måste vi bygga ut

Min spontana tanke är så här:
Handritad skiss av badrum med måtten 1600 x 2300 mm, visar kommod med förvaring, toalett, duschhörna med skjutdörr och förslag på förlängning av rummet.
Skapa konto

Notera att det inte är något skåp längre utan förvaringen ersätts av en 80 cm bred kommod.
Dock hamnar ju duschen/ våtzon 1 väldigt nära dörren, vilket jag antar inte är optimalt.

Vad tror ni, går det att få till något vettigt på det här utrymmet eller är det utbyggnad som gäller?

Om du har en dusch med vikväggar som kan vikas in då den inte används istället för duschkabin kommer rummet upplevas som luftigare och du sitter inte lika nära den.

Om du flyttar handfatet dit du nu har skåpet kan du flytta toaletten längre från duschen och ha en lite större dusch. En dm gör stor skillnad.

Skjutdörr hade jag undvikit, vad finns utanför?

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Utanför finns en smal korridor som dörren öppnas ut i, därav det vore bra med skjutdörr (i pocketkarm alltså, inte utanpåliggande)

BirgitS
Jag skulle nog välja att sätta toaletten där skåpet är, låta duschen vara kvar där den är men 90x90 cm med dörrar som viks in när man inte duschar och då skapar gott om utrymme på högra sidan av toaletten och det lämnar då gott om utrymme för en 80 cm bred kommod utan att rummet blir större.

90 cm dusch + 80 cm kommod är ju betydligt mindre än 215 cm så det blir plats för handdukar emellan.

• Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Kommer man inte störa sig på att den ena duschdörren tar i toaletten hela tiden när man försöker öppna då? Man kan ju visserligen bara gå in genom den andra dörren men tänker att man intuitivt kommer försöka öppna båda.

BirgitS
Innan vi gjorde om badrummet så hade vi ena duschdörren typ 10 cm från tvättmaskinen, och den andra typ 40 cm från kommoden, och det var ju ingen som öppnade duschdörren in i tvättmaskinen eftersom man ju ser att tvättmaskinen är där. Om man tycker det verkar trångt kan jag rekommendera vikdörrar, alltså dörrar med ett gångjärn på mitten så att de går att vika dubbelt, det har vi numera (men också annan planlösning).

Ur min vinkel som golv spacklare och plattsättare så tycker jag att du kan behålla som de är , sen dusch så nära dörr är aldrig bra pga av fallet , absolut kan du ha mycket fall i själva dusch delen , men lättare om den står kvar där den är ,

Men allt är upp till hur du vill ha de och känner för 😀

Jag röstar för toan där skåpet är idag. Vikta duschdörrar med en förvaringspelare (1dm) vid toan. Vägg hängd toa så att det enkelt att städa det lilla utrymmet. Och kommod mot ingångsväggen. Det ger mer utrymme för att gå in i duschen därifrån.

Såhär

• Planlösning av ett badrum med toalett, dusch 90x90 och kommod.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Här är ett till förslag. Duschhörnan är 100*70 för att få lite mer utrymme kring toaletten. Hade kanske gått att lösa med vikdörrar också.
Planritning av badrum med mått, visar duschhörna 100x70, toalett och handfat. Diskussion om utrymme och möjlig användning av vikdörrar.
Skapa konto

BirgitS
Jag trodde du ville ha en bredare kommod för att få in mer förvaring.

Med en öppning till duschen just framför toaletten, och inga handdukar som är åtkomliga inifrån duschen, så är det stor risk för att det blir blött framför toaletten, vilket inte är så kul för den som ska till toaletten med strumpor på fötterna.

Glöm inte bort att tänka på var handdukarna ska hänga.

Såg att Svedbergs har en 100*70 med vikdörrar. Då får man plats med en 70 kommod och en smal handdukstork därimellan.

Ritning av badrum med mått, visar dusch på 100x70 cm med vikdörrar, utrymme för 70 cm kommod och smal handdukstork.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Såg att Svedbergs har en 100*70 med vikdörrar. Då får man plats med en 70 kommod och en smal handdukstork därimellan.

[bild]
Jag rekommenderar verkligen de 1 dm förvaringsstolpar som en del leverantörer har då man får ut gångjärnet från väggen - då ryms blandare bakom dörren när den är helt infälld.

Var inte så rädd för att det blir trångt när dörren är utfälld - för det mesta sitter ingen på toan samtidigt som någon duschar...

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Smart med den förvaringen.
Ritat i Svedbergs ritverktyg och det känns som att det går att lösa utan utbyggnad iallafall :)
3D-ritning av ett badrum med toalett, duschkabin och handfat med förvaring under.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vill man ha mer förvaring går det att ha ett (spegel)skåp ovanför toaletten och mellan dörren och fönstret kan man ha krokar för fler handdukar, badrock etc.

80 cm bredd räcker till en toalett, då går det fortfarande bra att komma åt och städa sidorna. En dusch som är 80x100 tycker jag känns rymlig, med 70 får man nog tänka mer på hur man står.

• Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.