9 443 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Plankrav trots inga planer på att göra detaljplan
Frimärksplan? Nej. Det var ett nytt begrepp.
Ska kolla upp det när nu enheten besvarar våra obesvarade frågor från det förra och förrförra mailet med obesvarade frågor. 
Givet vår situation, är det något särskilt vi bör hänvisa till i vår nästa ansökan i o m att vi redan har en huvudbyggnad (som vi tolkar det) på fastigheten?
Givet vår situation, är det något särskilt vi bör hänvisa till i vår nästa ansökan i o m att vi redan har en huvudbyggnad (som vi tolkar det) på fastigheten?
Det uppenbara är att tydligt påpeka att det inte är ett garage som står tvärs över gränsen mellan fastigheterna. Jag har fått intrycket av din berättelse att bygglovseheten har fått för sig att det är ett garage och därför inte har velat föra ärendet framåt. Hänvisa till byggnadens taxering (byggnadstyp).
Det stämmer och den dialogen har vi inte heller fått svar på. De hänvisar till plankrav oavsett men gäller detta fortfarande då fastigheten redan är bebyggd och på så sätt inte påverkar antalet bebodda fastigheter, inga nya avloppslösningar behövs osv? Har för mig det finns lag som påverkar detta men är osäker på var.P pmd skrev:Det uppenbara är att tydligt påpeka att det inte är ett garage som står tvärs över gränsen mellan fastigheterna. Jag har fått intrycket av din berättelse att bygglovseheten har fått för sig att det är ett garage och därför inte har velat föra ärendet framåt. Hänvisa till byggnadens taxering (byggnadstyp).
Redigerat:
Ny ansökan, nya bud! 
Remissvar från Exploateringskontoret.
Remissvar från Exploateringskontoret.
Spännande va? Som jag tolkar det vill kommunen inte att vi bygger en ersättningsbyggnad då de vill bygga "verksamhet" istället? Ska de då lösa in oss i o m den befintliga bostaden och fastigheten? Väntar på svar från kommunen... Hur tolkar ni erfarna rävar detta?Mex medskick är att vi bedömer att det inte är lämpligt att bygga ny ersättningsbostad på fastigheten. Anledningen är att det under året kommer att inledas en förstudie med inriktning på att tillskapa verksamhetsmark och att markanvändningsintressena då krockar. Vi anser att det är lämpligare med plankrav för annan exploatering.
Update: Tillslut, efter sex års harvande med kommunen fick vi förhandsbesked beviljat, till viss del via informationen vi fått här. Tillslut fick vi också en handläggare som hjälpte till och förde arbetet framåt. Stort tack för all hjälp och bollning.
Klicka här för att svara