Hej
Vi har ett måttligt angenämnt problem där vi bor idag. Vi har två fastigheter bredvid varandra där vi bor på den ena. På tomtgränsen mellan våra byggnader står det en byggnad som används som bostad för den andra fastigheten och byggnaden innefattar även ett mindre garage på vår sida gränsen. Vår ambition är att riva denna byggnad och bygga ett nytt hus som är bättre placerat på fastigheten. Den senaste dialogen av icke-svar vi hade med Stadsbyggnadskontoret/Bygglovsenheten hänvisade de till att byggnaden (140kvm, taxerat småhus bebyggd, taxvärde 640 000) är ett garage och då inte är en huvudbyggnad, vilket hade gett oss möjlighet till förhandsbesked.
Området är ej detaljplanerat och under 20-30 år har man hela tiden kommunicerat från kommunens sida att det är "på gång". Nu säger man dock att det är svårt att säga om/när det kommer bli planerat. Trots detta kräver bygglovsenheten detaljplan för att få ett förhandsbesked för bygglov. Skapligt moment 22...
Så jag ber er om hjälp här. Kan bygglovsenheten kräva detaljplan trots att den varken finns eller att man inte heller har en plan för att göra en detaljplan? Finns det några juridiska aspekter vi kan åberopa? Vad kan vi göra?
Tacksam för konstruktiva tankar.
Vi har ett måttligt angenämnt problem där vi bor idag. Vi har två fastigheter bredvid varandra där vi bor på den ena. På tomtgränsen mellan våra byggnader står det en byggnad som används som bostad för den andra fastigheten och byggnaden innefattar även ett mindre garage på vår sida gränsen. Vår ambition är att riva denna byggnad och bygga ett nytt hus som är bättre placerat på fastigheten. Den senaste dialogen av icke-svar vi hade med Stadsbyggnadskontoret/Bygglovsenheten hänvisade de till att byggnaden (140kvm, taxerat småhus bebyggd, taxvärde 640 000) är ett garage och då inte är en huvudbyggnad, vilket hade gett oss möjlighet till förhandsbesked.
Området är ej detaljplanerat och under 20-30 år har man hela tiden kommunicerat från kommunens sida att det är "på gång". Nu säger man dock att det är svårt att säga om/när det kommer bli planerat. Trots detta kräver bygglovsenheten detaljplan för att få ett förhandsbesked för bygglov. Skapligt moment 22...
Så jag ber er om hjälp här. Kan bygglovsenheten kräva detaljplan trots att den varken finns eller att man inte heller har en plan för att göra en detaljplan? Finns det några juridiska aspekter vi kan åberopa? Vad kan vi göra?
Tacksam för konstruktiva tankar.
Jag hänger inte riktigt med i beskrivningen. Äger du båda fastigheterna och över gränsen står en byggnad som innehåller bostad/garage och ska rivas? Finns det något mer på den fastigheten (som du inte bor på)? Du pratar om förhandsbesked, har du sökt det och fått avslag av byggnadsnämnden? Vad är isf motiveringen?
Du har ingen karta/skiss på fastigheterna? Det ökar förståelsen.
Redigerat:
TS fastighet ligger inte inom detaljplanelagt område så förhandsbesked kan vara relevant.H huggan skrev:
Du kan f ö även söka förhandsbesked inom detaljplanelagt område, även om det inte är så vanligt förekommande.
Det stämmer. Vi äger båda fastigheterna, bor på den ena och vill få förhandsbesked på den andra för att kunna riva byggnaden på tomtgränsen och få två "bra" fastigheter. Bifogar bild.M MetteKson skrev:Jag hänger inte riktigt med i beskrivningen. Äger du båda fastigheterna och över gränsen står en byggnad som innehåller bostad/garage och ska rivas? Finns det något mer på den fastigheten (som du inte bor på)? Du pratar om förhandsbesked, har du sökt det och fått avslag av byggnadsnämnden? Vad är isf motiveringen?
Den lilla gula rutan är garage, resten boendeyta till fastigheten underst. De små friggebodarna är inget att behålla så de ska också bort.
Södertälje kommun. Vi behöver förhandsbesked för att sedan kunna ansöka om bygglov. Området är INTE detaljplanerat. Bygglovsenheten svarar just denna gång med:H huggan skrev:
De har haft olika motiveringar till att vi inte får förhandsbesked, två andra fastigheter i samma område har dock fått förhandsbesked där en av fastigheterna inte hade någon byggnad alls på fastigheten så att det står ett bostadshus på fastigheten kan inte spela någon roll egentligen. Ändå ställer de plankrav och nekar bygglov för oss. Vi är inne på femte årets kämpande nu men de har inte förstått att vi inte kommer ge oss.Gällande planläggning av området där kommunen är initiativtagare är det inte aktuellt detta år, möjligtvis längre fram men det är svårt att svara på.
Jag pratade med bygglovenheten gällande ert förhandsbesked och de ställer plankrav då byggnaden i fråga inte är en huvudbyggnad utan ett garage. Det är bygglovenheten som har mandat att ta beslut i förhandsbesked och bygglov.
Vi vill få förhandsbesked för ett nytt hus på den understa tomten. Vi vill inte ha ett garage, byggnaden med garaget vill vi ersätta med ny huvudbyggnad.L Lutte skrev:
Jäklar vad otydlig jag måste vara med dessa tolkningar.
Du skriver i ditt inlägg: "Trots detta kräver bygglovsenheten detaljplan för att få ett förhandsbesked för bygglov."R Renoveringsrookien skrev:Södertälje kommun. Vi behöver förhandsbesked för att sedan kunna ansöka om bygglov. Området är INTE detaljplanerat. Bygglovsenheten svarar just denna gång med:
De har haft olika motiveringar till att vi inte får förhandsbesked, två andra fastigheter i samma område har dock fått förhandsbesked där en av fastigheterna inte hade någon byggnad alls på fastigheten så att det står ett bostadshus på fastigheten kan inte spela någon roll egentligen. Ändå ställer de plankrav och nekar bygglov för oss. Vi är inne på femte årets kämpande nu men de har inte förstått att vi inte kommer ge oss.![]()
Därav min text om att förhandsbesked främst är till för ej detaljplanerad mark. Jag läste inte rubriken om plankrav som ändrar frågan.
Man behöver inte förhandsbesked för att söka bygglov.
Kommunen brukar hänvisa till lagrummet när du fått ditt beslut. Har du det? Annars bör du få det. Kan inte se att ditt fall ligger under dom punkterna som är angivna när plankravet gäller.
Hur nära är dina grannar som fått förhandsbesked?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Ja, och det bestämde HD i ett prejudikat 2016-11-03:R Renoveringsrookien skrev:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/t-260-15.pdf
"Högsta domstolen förklarar att Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden i
Värmdö kommun har haft rätt att – utan hinder av den allmänna principen om
proportionalitet – avslå begäran om förhandsbesked på enbart den grunden att
detaljplaneläggning först ska ske."
Stadsbyggnadsnämnden har hänvisat till att detaljplan krävs. Kan jag kräva att få hänvisning dit eller räcker det med, från deras sida, att deras bedömning är tillräcklig?H huggan skrev:
Grannarna är 5-600m åt vardera håll. Samma område, samma typ av bebyggelse.
Har du av byggnadsnämnden fått ett beslut om avslag på förhandsbeskedet som du kan överklaga till Länstyrelsen (och eventuellt högre instanser) eller är ni i en diskussionsprocess?R Renoveringsrookien skrev:
Vi är mer i en diskussions- och argumentationsprocess skulle jag säga då deras anledningar till varför de inte kommer bevilja förhandsbesked skiftar. Att överklaga har vi inte tänkt över så mycket men det är nog en bra idé. Vet du om det är lämpligt att göra själv eller bör man ta hjälp av jurist?M MetteKson skrev:
Det går bra att söka bygglov direkt, men då måste TS ta fram alla bygglovshandlingar och bestämma utformningen av byggnaden. En KA ska också anlitas. Det kostar tid och pengar. Av den anledningen väljer en del att ansöka om förhandsbesked först, när det är tveksamt läge som i TS fall.H huggan skrev:Du skriver i ditt inlägg: "Trots detta kräver bygglovsenheten detaljplan för att få ett förhandsbesked för bygglov."
Därav min text om att förhandsbesked främst är till för ej detaljplanerad mark. Jag läste inte rubriken om plankrav som ändrar frågan.
Man behöver inte förhandsbesked för att söka bygglov.
Kommunen brukar hänvisa till lagrummet när du fått ditt beslut. Har du det? Annars bör du få det. Kan inte se att ditt fall ligger under dom punkterna som är angivna när plankravet gäller.
Hur nära är dina grannar som fått förhandsbesked?
R Renoveringsrookien skrev:
Jag tolkade svaret från kommun att dom inte kan ge förhandsbesked för att tomten saknar en huvudbyggnad, dvs att ni vill bygga garage och enbart ett garage på tomten.R Renoveringsrookien skrev:
Är det kommunicerat att det är ett bostadshus ni ämnar att bygga? Inga missförstånd då du pratar om garage i vissa textavsnitt?
Det ni kan göra är att ni söker bygglov direkt med dom dom handlingar som krävs, sen när handläggaren yrkar avslag låter ni det gå till byggnadsnämnden. Det är först då ni får ett beslut som faktiskt går att överklaga.
Då kan ni både överklaga om dom slår ner på att dom kanske har tänkt göra en plan, och som jag förstår det har ni i skrift deras svävande svar angående planbestämmelser? Det ska då tas upp i överklagan.
Samtidigt som överklagan skickar ni in en Jo-anmälan. Då blir det eld i baken på dessa baktunga kommunanställda.