Hej,

Fick mitt element fixat av en VVS:are. Elementet var kallt och det kom inte ut nån luft eller vatten från där man tappar elementet på luft. Min bror som jobbar me sånt hör, bad mig kolla piggen i termostaten och den fjädrar fint. Han kom hit och skruvade bort grejen där piggen sitter och skruvade liksom där inne för att få igång vattenflödet. Fattar det som att nån typ strypt flödet (killgissar). Men elementet går på max värme och termostaten står, och har stått, på snöflingan i flera dagar nu. Mätte upp elementets värme med en termometer liggandes på, 42C. Så vi har det varmt och skönt, lite väl varmt.

Whatever sorry, hur löser jag detta?

Alltså, element gick från ”tomt” till max värme pga strypt termostathus(?)
Element går på max trots termostat på ❄️.
Pinnen i termostaten flexar som en ska.

Är termostaten trasig?
Behöver jag skruva där han skruva, i termostatpinnehuset(?), för att justera flödet?
Vad mer kan jag testa innan jag eventuellt ringer han igen? (Finns anledningar till varför jag frågar er först).

Hyfsat händig amatör,
Tom
 
Börja med att kolla så att termostaten sitter korrekt monterad på ventilen.
 
  • Gilla
Tom Tom
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Börja med att kolla så att termostaten sitter korrekt monterad på ventilen.
Pinnen hade fastnat när man tryckte in den. Läste att man kunde luckra upp den med yttepytte 5-56 och det funkade.

Nu när jag snurrar vredet från 7an så slutar det pysa precis likadant som resterande element i vardagsrummet. Hoppas detta var lösningen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.