Andjul Andjul skrev:
Jag hade samma bekymmer med min förra altan, jag hålsågade och monterade ventiler i kortsidorna så försvann problemet på ett par dagar och kom aldrig mer tillbaka :)
Monterade 2 dubbelventiler på varje sida :)
[bild]

[bild]
Låter intressant. Här behöver jag bildstöd för att förstå slutprodukten. Hjälp!

M MasMats skrev:
Låter intressant. Här behöver jag bildstöd för att förstå slutprodukten. Hjälp!
Altan med ventilation för korsdrag, byggställning och en grön förvaringslåda syns på trätrallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshål i träkonstruktion under altan för dränering, placerat vid sidan av en byggnad med grå beklädnad och gräsmatta nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålsågade så stora hål det fick plats bakom dessa. Gjorde likadant på andra änden, så det blir korsdrag under hela altanen :)efter det hade jag aldrig en pöl igen :)

• Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Sågade med cirkelsågen på frihand. Gick fort och lätt.

Jag har alltid genom alla år lagt med 5 mm spalt och det har aldrig samlats vatten och det blir spalt året om. Spalten blir något större på sommaren och mindre på vintern. Angående impregnering: Om man sågar av en bräda ser man att impregneringen är som bäst längst ut och att det når ca 5 mm in i materialet. Ifall tryckimpregneringen gjordes under längre tid skulle den nå djupare men det skulle kosta mer då.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Detta hände mig också när jag la trall som var ganska torr efter att ha "legat" i 1-2 år innan jag monterade dem. La de för tätt helt enkelt. Min lösning har varit att såga i fogarna längs med trallen med cirkelsåg.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej tryckimpregnering trycks in i princip hela virkesbiten.
Tyvärr är det långt från sanningen, kapa en bit och kika på ändträet.
Har själv slipat en hel altan, 30 m2, med golvslip och tog 1 - 3 mm.
Efter 5 år fick jag byta all trall.

J Jan_G skrev:
Jag både kapar, och ofta klyver, tryckt virke varje gång jag använder det. Jag påstår inte att förekomsten av impregnering har identisk koncentration i hela biten men blir något förstört för att man tar bort några mm har något gått rejält fel vid impregneringen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om inte hela hela träbiten blir impregnerad skulle ju alla bitar där man kapar dem ruttna rätt fort, eller lägger ni er trall utan ett enda sågsnitt?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har det alltid blivit så här eller har det börjat på senare tid? För det ser ut som att springorna är igentäppta av smuts och i så fall kan det hindra avrinningen vilket leder till att vattnet ligger kvar längre än tidigare vilket gör att de sväller ännu mer.

Sen har de antagligen blivit skålade för att det är för stor skillnad i fukthalt på ovansidan mot undersidan och inte för att de har tryckt ihop varandra när de svällt

• Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Har själv slipat en hel altan, 30 m2, med golvslip och tog 1 - 3 mm.
Efter 5 år fick jag byta all trall.
Du har nog rätt i att mindre mängd koppar når längre in i trallen. Modern koppar baserad impregnering har ca halva livslängden mot CCA baserad som förbjöds 2004.

Impregnering och UV-skydd förlänger livslängden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ett sidospår... Hur många mm mellanrum lades dem med?
Det är inget sidodspår, utan själva orsaken till problemet.
Det går fint om man följer Svenska Träguidens rekommendationer och mäter C-C mått när man lägger. Det är mer jobb men blir garanterat rätt från början!
Som någon tidigare föreslog, skruva loss alla och sätt trallen med C-C mått och byt de dåliga.
Ja det blir olika färg, men skursåpa allt efteråt varje vår och sommar så är de snart fina och släta och hållbara.
/Workingclasshero

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F Fresafres skrev:
Detta hände mig också när jag la trall som var ganska torr efter att ha "legat" i 1-2 år innan jag monterade dem. La de för tätt helt enkelt. Min lösning har varit att såga i fogarna längs med trallen med cirkelsåg.
Ta gärna en bild om du har möjlighet, skulle öka förståelsen i tråden för vad detta alternativ ger.

Om vattnet tenderar att bli stående på samma plats kan några borrade hål i bräderna fungera som dränering.

E erbh123 skrev:
Plankorna har på flera håll expanderat så att det inte finns några springor kvar. Det uppstår därmed pölar så fort det regnar och vissa plankor har blivit lite skålformade av att de har tryckts ihop (se bilder)

[bild][bild]
Jag tror det är vanligt tryckimpregnerat, gissar 10 år gammalt.

Jag undrar vad en någorlunda enkel lösning kan vara? Kan man med cirkelsåg bara skära ned i skåror på sina håll och därmed få springor så vattnet kan rinna undan? En annan lösning vore kanske att lossa en hel rad plankor och sätta tillbaka dem med lite mer mellanrum?
Snickarna använde sänksåg på vår altan med samma problem. Kan enkelt ställa djupet som är viktigt när man går över reglarna. Man ser inte att det är sågat i altan och de behöver inte ta så mycket för att det ska göra skillnad.

• Gilla
erbh123
  • Laddar…
G gaffelriggad skrev:
Tråkigt. Det ser ju ganska ganmalt och slitet ut. Så att borra i rad med hål kanske är den enklaste lösningen.Ska du lägga om det så lägg det med fall så slipper du detta problem
Ja det kan också vara en quick fix. Frågan är om hålen måste vara ganska stora för att faktiskt släppa igenom vatten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.