Plankorna har på flera håll expanderat så att det inte finns några springor kvar. Det uppstår därmed pölar så fort det regnar och vissa plankor har blivit lite skålformade av att de har tryckts ihop (se bilder)

Våt trätrall med solreflektion och böljat plåttak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med löv och vattenpölar, täckt grill i hörnet, kratta och leksak på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det är vanligt tryckimpregnerat, gissar 10 år gammalt.

Jag undrar vad en någorlunda enkel lösning kan vara? Kan man med cirkelsåg bara skära ned i skåror på sina håll och därmed få springor så vattnet kan rinna undan? En annan lösning vore kanske att lossa en hel rad plankor och sätta tillbaka dem med lite mer mellanrum?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Båda varianterna går förstås, men jag skulle ju tro att det är stor risk att sågsnitten inte blir speciellt snygga. Det blir inga fasade kanter och lätt att man sågar lite snett så det blir hack.
Är inte skruvarna nerskruvade alldeles för djupt går det ofta relativt enkelt att lossa dem.
Eventuellt kan du passa på att vända på trallen också, så får du i stort sett ett nytt golv!

• Gilla
Göran Tivenius och 3 till
  • Laddar…
Äh låt det vara. Vattnet dunstar bort.

• Haha
  • Gilla
Gaffelmannen och 1 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Äh låt det vara. Vattnet dunstar bort.
Problemet är att det ofta blir stora pölar, som sen ligger kvar länge och dessutom bildar alger/grön gegga

• Gilla
Baos
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Båda varianterna går förstås, men jag skulle ju tro att det är stor risk att sågsnitten inte blir speciellt snygga. Det blir inga fasade kanter och lätt att man sågar lite snett så det blir hack.
Är inte skruvarna nerskruvade alldeles för djupt går det ofta relativt enkelt att lossa dem.
Eventuellt kan du passa på att vända på trallen också, så får du i stort sett ett nytt golv!
Okej tack! Kanske kan testa att bara ta cirkelsågen i ett stick på ett ställe, för att se lite hur det blir!

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Använd sänksåg med skena så är det inga problem att såga rakt. Dessutom kan man lätt ställa in djupet så man bara tar själva plankan inte regelverket under.

• Gilla
MKTJ och 9 till
  • Laddar…
Lägg om dem!
Lockande att ta genvägen att bara såga kanske, men vill du ha det bra så lägg om dem. Ta bort en bräda eller två så det blir lagom mellanrum fördelat över hela ytan och sprid ut resten.
Sågar du kommer du få skarpa kanter som inte blir sköna att gå på och det ökar risken för stickor också.

• Gilla
_Magnus L och 11 till
  • Laddar…
Det finns säkert andra argument, men skarpa kanter av sågning kan väl lösas medelst slipning? Multimaster tänker jag.

• Gilla
erbh123 och 1 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Det finns säkert andra argument, men skarpa kanter av sågning kan väl lösas medelst slipning? Multimaster tänker jag.
Självklart går det, men vad är syftet med att kapa istället för att lägga om det?
I mina ögon är enda anledningen att man tror det ska gå fortare, och ska man kapa, runda av kanterna och/eller slipa tror jag det tar klart längre tid.

Kanske är mycket större yta än det ser ut, men jag tycker det ser ut som ett inte alltför utdraget jobb att skruva lös dem, kassera den fulaste och dra dit dem igen.

• Gilla
Risarvaren och 4 till
  • Laddar…
Ett sidospår... Hur många mm mellanrum lades dem med?

Schuler Schuler skrev:
Använd sänksåg med skena så är det inga problem att såga rakt. Dessutom kan man lätt ställa in djupet så man bara tar själva plankan inte regelverket under.
Jag har samma dilemma och tänker såga. Det andra här tar upp med kanter efter sågklingan tänker jag man löser med en slip kloss och grovt papper typ 60. 👍

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Jag har samma dilemma och tänker såga. Det andra här tar upp med kanter efter sågklingan tänker jag man löser med en slip kloss och grovt papper typ 60. 👍
200 papp river bra och ger inte så grov slip som 60. Det är ju bara hörnen som ska rundas.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
200 papp river bra och ger inte så grov slip som 60. Det är ju bara hörnen som ska rundas.
Jo absolut , det går bara fortare med 60, det är ju ett par hundra meter att slipa.
Och det är ett ute golv.

Är det samma problem året om?
Torkar det inte isär när sommarvärmen kommer?

T Taxture skrev:
Är det samma problem året om?
Torkar det inte isär när sommarvärmen kommer?
Det gör det säkert. Min trall las med en 4 tums spik mellan och går ihop rätt bra vintertid. Lägger man för brett, så kan det bli att mellanrummet blir stort och saker och ting ramlar igenom. Har man då öppet under så ingen fara, men jag har plåttak under och då är kört att få tag i något.

• Gilla
Solvillan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.