Bygglov finns. H:2 meter, L: ca 22 meter

Vi planerar att bygga ett plank mot grannen och har redan bokat en hantverkare för arbetet.

Det kommer att borras hål i marken där armeringsjärn (diameter 3,5 cm), sätts ner och gjuts fast i betong.

I 95 mm‑stolpar görs hål som sedan träs över armeringsjärnen. Tanken är att bygga ett helt tätt plank för att skapa insynsskydd.

Det blåser ofta hos oss, särskilt västliga vindar där planket kommer att placeras.

Min fråga är: Kommer planket att klara hårda vindar utan att bli snett eller i värsta fall riskera att falla?



Tacksam för tips och råd.
 
  • Träplank med horisontella brädor och vertikala stolpar, dekorerat med buskar i förgrunden, avsett för insynsskydd mot grannen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eva Bernesjö och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter vingligt med enpunktsinfästning. Går det att ändra så att ni får plintjärn på båda sidor om varje stolpe vinkelrätt mot plankets längd? D v s borra och gjuta två plintjärn per stolpe?

En sån här på varje sida stolpen:

Metalliskt plintjärn med fyra hål för infästning, används vinkelrätt mot stolpar i byggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Armeringsjärn böjs lätt.
 
  • Gilla
Mahognymarkus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter vingligt med enpunktsinfästning. Går det att ändra så att ni får plintjärn på båda sidor om varje stolpe vinkelrätt mot plankets längd? D v s borra och gjuta två plintjärn per stolpe?

En sån här på varje sida stolpen:

[bild]Tack för tipset. Det kan vi nog ordna. Vad tycker du om lösningen överhuvudtaget? Hade du gjort annorlunda med grundläggningen?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Armeringsjärn böjs lätt.
Ok, har du nåt förslag? Eller hur hade du gjort?
 
Düsseldorff
P PPR skrev:
Ok, har du nåt förslag? Eller hur hade du gjort?
Två plintjärn per stolpe alternativt H-stolpsko om du hittar rätt dimension.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Purre
Kollar man på Svenskt trä och deras bullerskärm av modellen "Enkel skärm med liggande plank" så har dom ritat på ett vingfundament som är 1800mm långt. Nu har du inte sagt något om storlek på betongfundamentet men jag tror spontant det är underdimensionerat iaf.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bullerskarmar/

https://www.bullerskydd.com/
Dom säger 300 i diameter och 800-1200 i längd på fundament beroende på höjd av bullerskyddet. Stolp mellan 2-5m avstånd som också lär påverka storleken på fundament. Även markförhållande kan säkert påverka storleken på fundament. Köper man genom dom så kan dom kanske hjälpa till med att ha någon uträkning på lämpligt fundament.


Här är ett examensarbete om man vill nörda ner sig ännu mer
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:205732/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
Sätter man brädorna med lite luft emellan på var sida av stolparna får man insynsskydd men också möjlighet för blåsten att dämpad ta sig igenom planket. Då riskerar man mindre att få vinddrag vid tex uteplatsen. Dessutom blir planket mindre känsligt för hårda vindar.
 
  • Gilla
snillethans1 och 2 till
  • Laddar…
P PPR skrev:
Bygglov finns. H:2 meter, L: ca 22 meter

Vi planerar att bygga ett plank mot grannen och har redan bokat en hantverkare för arbetet.

Det kommer att borras hål i marken där armeringsjärn (diameter 3,5 cm), sätts ner och gjuts fast i betong.

I 95 mm‑stolpar görs hål som sedan träs över armeringsjärnen. Tanken är att bygga ett helt tätt plank för att skapa insynsskydd.

Det blåser ofta hos oss, särskilt västliga vindar där planket kommer att placeras.

Min fråga är: Kommer planket att klara hårda vindar utan att bli snett eller i värsta fall riskera att falla?



Tacksam för tips och råd.
Godmorgon, förslaget med armeringsjärnen i centrum av stolparna håller inte alls som många påpekat, det måste vara plintjärn på båda sidor stolpen och dessutom med genomgående skruv typ M12 minst 8.8 kvalitet. Om planket är helt luft tätt så räcker det inte med 95x95 stolpar, jag har personliga sett minst 3 liknande plank i min närhet som vält av vind. Tänk om, grövre stolpar med bättre infästningar samt ett icke lufttätt plank, med brädorna enligt Yonnas förslag, omlott med luft i mellan.
 
  • Gilla
PPR och 1 till
  • Laddar…
Gillar man inte grövre stolpar så använd stålprofiler eller grövre plattjärn istället för färdiga stolpjärn. Då kan man utöver infästningen även förstärka stolpen.

Fast jag undrar vad byggfirman sagt om infästningen med armeringsjärn? Tycker de den funkar så hoppas jag ni inte redan skrivit kontakt..
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
Bygglov behövs väl för ett sådant plank?
 
G G.L. skrev:
Bygglov behövs väl för ett sådant plank?
"Bygglov finns" är ju de två första orden i inlägget. 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Trafikverket1 och 1 till
  • Laddar…
P PPR skrev:
Bygglov finns. H:2 meter, L: ca 22 meter

Vi planerar att bygga ett plank mot grannen och har redan bokat en hantverkare för arbetet.

Det kommer att borras hål i marken där armeringsjärn (diameter 3,5 cm), sätts ner och gjuts fast i betong.

I 95 mm‑stolpar görs hål som sedan träs över armeringsjärnen. Tanken är att bygga ett helt tätt plank för att skapa insynsskydd.

Det blåser ofta hos oss, särskilt västliga vindar där planket kommer att placeras.

Min fråga är: Kommer planket att klara hårda vindar utan att bli snett eller i värsta fall riskera att falla?



Tacksam för tips och råd.
Det enklaste är väl att gjuta in stolpen i marken. Typ 70-80 cm ner. Kommer inte röra sig ett dugg.
 
  • Gilla
PPR och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fick för mig att det var berg, men är det grävbar mark så röstar jag också på nedgjutning av stolparna i betong. Oslagbart enkelt och stabilt.
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
Düsseldorff
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fick för mig att det var berg, men är det grävbar mark så röstar jag också på nedgjutning av stolparna i betong. Oslagbart enkelt och stabilt.
Ja, jag tänkte också berg av någon anledning. Förmodligen för att TS skrivit att det ska "borras hål i marken".

Fast sen tänkte jag uppenbarligen inte det längre eftersom jag föreslog H-stolpskor. Förvirrat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.