42 098 läst ·
357 svar
42k läst
357 svar
Plank skapar otrygg miljö?!
Det är nog många som jobbar överlappande dvs någon av parterna i familjen jobbar hemifrån nästan varje dag för att barnen ska hämtas tidigt eller går hem tidigt. Så gör vi oftast o många av mina kollegor kör på samma vis för att spara in lite tid från hämtning så en inbrottstjuv ska ha rätt bra tur om han ska komma förbi just en dag då vi båda råkar anse att vi måste vara på jobbet samtidigt. Nu vill ju fler o fler företag att man ska vara mer på kontoret så vi får väl se om trenden vänder igen.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Grafen går till 2023 och det stora tappet korrelerar med restriktionerna p.g.a. Covid-19. Är det fortfarande en fallande trend idag?Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Så ökade befogenheter för tull och gränsskydd i kombination med ökat hemarbete leder till färre bostadsinbrott. Bra. Det ska bli intressant att se om det fortsätter falla kommande år.
Nu finns det ju stora kulturella skillnader men det känns som att tidigare generationer till större del dekorerade sina hem med dyra saker som konst. Samt förvarade en krigskassa hemma, just in case. Även mängden äkta smycken känns mer sparsamt nu. Det är mer status att åka på resor än att komma med nytt bling.
Tror familjens pass är det i praktisk stöldstorlek som har högst värde här hemma. All dekoration är typ Ikea, H&M / Zara Home. Den dyraste prylen sedan är nog vår kyl/frys för 30tkr men den väger tom nästan 200kg så inget de springer iväg med. Min gaming dator är väl ungefär i samma prisklass men här snackar vi vattenkyld fatt ass tower så inget du får med på elsparkcyckeln heller. Det är nog inte lika bra mål längre i kombination med att det är svårare att hitta hus där du är säker på att ingen är hemma. För mycket down time med att leta mål och för låg utdelning skulle jag tro är en orsak.
Tror familjens pass är det i praktisk stöldstorlek som har högst värde här hemma. All dekoration är typ Ikea, H&M / Zara Home. Den dyraste prylen sedan är nog vår kyl/frys för 30tkr men den väger tom nästan 200kg så inget de springer iväg med. Min gaming dator är väl ungefär i samma prisklass men här snackar vi vattenkyld fatt ass tower så inget du får med på elsparkcyckeln heller. Det är nog inte lika bra mål längre i kombination med att det är svårare att hitta hus där du är säker på att ingen är hemma. För mycket down time med att leta mål och för låg utdelning skulle jag tro är en orsak.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Minskad anmälningsbenägenhet. När alla vet att det är lönlöst att anmäla blir det färre som anmäler.Claes Sörmland skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 303 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 303 inlägg
Jag känner igen mig i det här!T TypRätt skrev:Nu finns det ju stora kulturella skillnader men det känns som att tidigare generationer till större del dekorerade sina hem med dyra saker som konst. Samt förvarade en krigskassa hemma, just in case. Även mängden äkta smycken känns mer sparsamt nu. Det är mer status att åka på resor än att komma med nytt bling.
Tror familjens pass är det i praktisk stöldstorlek som har högst värde här hemma. All dekoration är typ Ikea, H&M / Zara Home. Den dyraste prylen sedan är nog vår kyl/frys för 30tkr men den väger tom nästan 200kg så inget de springer iväg med. Min gaming dator är väl ungefär i samma prisklass men här snackar vi vattenkyld fatt ass tower så inget du får med på elsparkcyckeln heller. Det är nog inte lika bra mål längre i kombination med att det är svårare att hitta hus där du är säker på att ingen är hemma. För mycket down time med att leta mål och för låg utdelning skulle jag tro är en orsak.
Sen vet man aldrig var tjuvarna letar efter. Är det ligor eller missbrukare?
En kollega berättade om att det varit inbrott i hans fars sommarstugeområde. Flera hus som haft inbrott och där var det i princip enbart spritflaskor som hade stulits. Så hans far ställde således sin lilla "bar" med 2-3 flaskor gin och whiskey i hallen innanför dörren och skrev en lapp att
"här är allt som finns, förstör inget snälla".
Smart! All 12- och 25-årig whisky samt Napoleonkonjaken ställer man sen i bastun. 🙃Ossian K Olsson skrev:
En kollega berättade om att det varit inbrott i hans fars sommarstugeområde. Flera hus som haft inbrott och där var det i princip enbart spritflaskor som hade stulits. Så hans far ställde således sin lilla "bar" med 2-3 flaskor gin och whiskey i hallen innanför dörren och skrev en lapp att
"här är allt som finns, förstör inget snälla".
Fungerade det? Fick han något inbrott där tjuvarna enbart stal enbart hallspriten utan att röja igenom huset?
Klicka här för att svara


