Kan inte vara bra för inbrottstjuvar när det sitter någon och jobbar hemifrån i vartannat hus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Unikt namn
Inte perfekt match, men inte helt olika heller...
Diagram över andelen sysselsatta som arbetat hemifrån 2008–2024, med nedgång efter 2020. Procent för åren 2008–2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har BRÅ någon rimlig annan förklaring i rapporten till den nedåtgående trenden?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är nog många som jobbar överlappande dvs någon av parterna i familjen jobbar hemifrån nästan varje dag för att barnen ska hämtas tidigt eller går hem tidigt. Så gör vi oftast o många av mina kollegor kör på samma vis för att spara in lite tid från hämtning så en inbrottstjuv ska ha rätt bra tur om han ska komma förbi just en dag då vi båda råkar anse att vi måste vara på jobbet samtidigt. Nu vill ju fler o fler företag att man ska vara mer på kontoret så vi får väl se om trenden vänder igen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just bostadsinbrott är ju en typ av kriminalitet som är kraftigt fallande. Kan ju vara bra att hålla i tankarna när det ältas om andra siffror som inte är lika kul i media och opinionsbildning:

[bild]

[länk]
Grafen går till 2023 och det stora tappet korrelerar med restriktionerna p.g.a. Covid-19. Är det fortfarande en fallande trend idag?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Grafen går till 2023 och det stora tappet korrelerar med restriktionerna p.g.a. Covid-19. Är det fortfarande en fallande trend idag?
Text om hur internationella nätverk kan ha påverkat ökningen av bostadsinbrott i Sverige mellan 2007 och 2017, och minskningen efter 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Så ökade befogenheter för tull och gränsskydd i kombination med ökat hemarbete leder till färre bostadsinbrott. Bra. Det ska bli intressant att se om det fortsätter falla kommande år.
 
Nu finns det ju stora kulturella skillnader men det känns som att tidigare generationer till större del dekorerade sina hem med dyra saker som konst. Samt förvarade en krigskassa hemma, just in case. Även mängden äkta smycken känns mer sparsamt nu. Det är mer status att åka på resor än att komma med nytt bling.

Tror familjens pass är det i praktisk stöldstorlek som har högst värde här hemma. All dekoration är typ Ikea, H&M / Zara Home. Den dyraste prylen sedan är nog vår kyl/frys för 30tkr men den väger tom nästan 200kg så inget de springer iväg med. Min gaming dator är väl ungefär i samma prisklass men här snackar vi vattenkyld fatt ass tower så inget du får med på elsparkcyckeln heller. Det är nog inte lika bra mål längre i kombination med att det är svårare att hitta hus där du är säker på att ingen är hemma. För mycket down time med att leta mål och för låg utdelning skulle jag tro är en orsak.
 
  • Gilla
Engar och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just bostadsinbrott är ju en typ av kriminalitet som är kraftigt fallande. Kan ju vara bra att hålla i tankarna när det ältas om andra siffror som inte är lika kul i media och opinionsbildning:

[bild]

[länk]
Minskad anmälningsbenägenhet. När alla vet att det är lönlöst att anmäla blir det färre som anmäler.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T TypRätt skrev:
Nu finns det ju stora kulturella skillnader men det känns som att tidigare generationer till större del dekorerade sina hem med dyra saker som konst. Samt förvarade en krigskassa hemma, just in case. Även mängden äkta smycken känns mer sparsamt nu. Det är mer status att åka på resor än att komma med nytt bling.

Tror familjens pass är det i praktisk stöldstorlek som har högst värde här hemma. All dekoration är typ Ikea, H&M / Zara Home. Den dyraste prylen sedan är nog vår kyl/frys för 30tkr men den väger tom nästan 200kg så inget de springer iväg med. Min gaming dator är väl ungefär i samma prisklass men här snackar vi vattenkyld fatt ass tower så inget du får med på elsparkcyckeln heller. Det är nog inte lika bra mål längre i kombination med att det är svårare att hitta hus där du är säker på att ingen är hemma. För mycket down time med att leta mål och för låg utdelning skulle jag tro är en orsak.
Jag känner igen mig i det här!

Sen vet man aldrig var tjuvarna letar efter. Är det ligor eller missbrukare?

En kollega berättade om att det varit inbrott i hans fars sommarstugeområde. Flera hus som haft inbrott och där var det i princip enbart spritflaskor som hade stulits. Så hans far ställde således sin lilla "bar" med 2-3 flaskor gin och whiskey i hallen innanför dörren och skrev en lapp att

"här är allt som finns, förstör inget snälla".
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Minskad anmälningsbenägenhet. När alla vet att det är lönlöst att anmäla blir det färre som anmäler.
Det tror jag inte, om du inte enbart blivit av med en flaska whiskey så anmäler du för att försäkringen ska täcka ny dörr/fönster.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Minskad anmälningsbenägenhet. När alla vet att det är lönlöst att anmäla blir det färre som anmäler.
Kräver inte försäkringsbolaget att det polisanmäls?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Kräver inte försäkringsbolaget att det polisanmäls?
Jo vill man få dörren eller fönstret lagat på försäkringen krävs en polisanmälan. Så sannolikt är anmälningsbenägenheten mycket hög för villaägare som har haft inbrott.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
En kollega berättade om att det varit inbrott i hans fars sommarstugeområde. Flera hus som haft inbrott och där var det i princip enbart spritflaskor som hade stulits. Så hans far ställde således sin lilla "bar" med 2-3 flaskor gin och whiskey i hallen innanför dörren och skrev en lapp att

"här är allt som finns, förstör inget snälla".
Smart! All 12- och 25-årig whisky samt Napoleonkonjaken ställer man sen i bastun. 🙃

Fungerade det? Fick han något inbrott där tjuvarna enbart stal enbart hallspriten utan att röja igenom huset?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.