888 läst ·
20 svar
888 läst
20 svar
Plank fram till tomtgräns som är obestämd.
På mina bygglovshandlingar behövde jag ange fastighetsbeteckning... Och husets placering behövde anges relativt tomtgräns, så jag tror inte jag hade fått igenom någon på fel sida gränsen...
Sen kan du så klart söka ett bygglov på en fastighet som du inte äger, men du söker det väl ändå för den fastigheten?
Sen kan du så klart söka ett bygglov på en fastighet som du inte äger, men du söker det väl ändå för den fastigheten?
Om vi tar TS fall här, ponera att grannen ritar en situationskarta där avstånd till grannens hus finns angett samt gränsen är utritat på kartan. Grannen anger att staketet kommer vara 10cm in från gränsen. Vi förutsätter att kommunen tycker det är rimligt med plank mellan tomter eller att det är OK enligt detaljplan så grannen får bygglov. TS kommer hem från en utlandsresa och möter nu det uppspikade planket men tycker inte alls att tomtgränsen/planket är där det borde vara. Det finns inget annat som tydligt markerar vart tomten faktiskt går men de brukar klippa till en punkt mitt emellan sina tomter men TS tycker nog att det borde vara någon dm längre mot grannen. Lantmäteriet gör en riktig mätning och slår ner stift och kommer fram till att planket nu står på TS tomt. Det var inte ett fel i bygglovet, gränsen var helt enkelt inte där de trodde/angav.I Ingenjör Jesper skrev:På mina bygglovshandlingar behövde jag ange fastighetsbeteckning... Och husets placering behövde anges relativt tomtgräns, så jag tror inte jag hade fått igenom någon på fel sida gränsen...
Det kan ju även vara så att TS och grannen alltid båda levt i tron om att gränsen går precis mellan dem och det byggs där båda tycker att det ska byggas. TS säljer sin fastighet och den som flyttar in granskar gamla avstyckningshandlingar och börjar räkna från tomten längst ut på gatan osv och kommer fram till att gränsen inte alls är mitt mellan husen för grannens hus är inte lika långt från tidigare tomt. Så staketet står på det som var TS tomt.
Så visst kan det blir byggt på fel tomt.
Men då har man ju inte byggt enligt bygglovet? Det har väl inget med att söka bygglov på "fel" fastighet att göra?T TypRätt skrev:Om vi tar TS fall här, ponera att grannen ritar en situationskarta där avstånd till grannens hus finns angett samt gränsen är utritat på kartan. Grannen anger att staketet kommer vara 10cm in från gränsen. Vi förutsätter att kommunen tycker det är rimligt med plank mellan tomter eller att det är OK enligt detaljplan så grannen får bygglov. TS kommer hem från en utlandsresa och möter nu det uppspikade planket men tycker inte alls att tomtgränsen/planket är där det borde vara. Det finns inget annat som tydligt markerar vart tomten faktiskt går men de brukar klippa till en punkt mitt emellan sina tomter men TS tycker nog att det borde vara någon dm längre mot grannen. Lantmäteriet gör en riktig mätning och slår ner stift och kommer fram till att planket nu står på TS tomt. Det var inte ett fel i bygglovet, gränsen var helt enkelt inte där de trodde/angav.
Det kan ju även vara så att TS och grannen alltid båda levt i tron om att gränsen går precis mellan dem och det byggs där båda tycker att det ska byggas. TS säljer sin fastighet och den som flyttar in granskar gamla avstyckningshandlingar och börjar räkna från tomten längst ut på gatan osv och kommer fram till att gränsen inte alls är mitt mellan husen för grannens hus är inte lika långt från tidigare tomt. Så staketet står på det som var TS tomt.
Det är klart att saker kan bli byggda på fel tomt, både medvetet och av misstag...T TypRätt skrev:Om vi tar TS fall här, ponera att grannen ritar en situationskarta där avstånd till grannens hus finns angett samt gränsen är utritat på kartan. Grannen anger att staketet kommer vara 10cm in från gränsen. Vi förutsätter att kommunen tycker det är rimligt med plank mellan tomter eller att det är OK enligt detaljplan så grannen får bygglov. TS kommer hem från en utlandsresa och möter nu det uppspikade planket men tycker inte alls att tomtgränsen/planket är där det borde vara. Det finns inget annat som tydligt markerar vart tomten faktiskt går men de brukar klippa till en punkt mitt emellan sina tomter men TS tycker nog att det borde vara någon dm längre mot grannen. Lantmäteriet gör en riktig mätning och slår ner stift och kommer fram till att planket nu står på TS tomt. Det var inte ett fel i bygglovet, gränsen var helt enkelt inte där de trodde/angav.
I det här fallet förstår jag inte riktigt frågan. Om bygglovet visar staket till tomtgräns är det ju entydigt, även om ingen vet var gränsen går i verkligheten... Ifall grannen sen bygger dit han tycker gränsen går och det visar sig vara fel har jag ingen aning om vad kommunen gör... Krävs det slutbesked enligt bygglovet?
Kommunen gör nog ingenting om inte TS klagar. Det är ju då som Staffan-N skriver att man inte byggt enligt bygglovet, kommunen kan kräva rättning om det inte gått så lång tid att det preskriberats men TS kan alltid kräva att planket flyttas till grannens mark.I Ingenjör Jesper skrev:Det är klart att saker kan bli byggda på fel tomt, både medvetet och av misstag...
I det här fallet förstår jag inte riktigt frågan. Om bygglovet visar staket till tomtgräns är det ju entydigt, även om ingen vet var gränsen går i verkligheten... Ifall grannen sen bygger dit han tycker gränsen går och det visar sig vara fel har jag ingen aning om vad kommunen gör... Krävs det slutbesked enligt bygglovet?
Jag läste din ursprungliga text igen och jag läste nog den senare delen lite för fort och missade en del av din poäng. Du har helt rätt i att men inte genom att söka bygglov för sin egen tomt råkar få ett bygglov på annans fastighet. Det jag menade var ju att du kan få ett bygglov som kommunen anser korrekt men som senare visade sig vara fel.S Staffan-N skrev:
Det går ju så klart att söka bygglov för tex ett plank som spänner över flera fastigheter på en gång men vet inte om kommunen då ställer extra krav på ansökan.
Klicka här för att svara