Hej

Köpte klinkers igår till badrummet ca 35 kvm.1 sortering.(stod det iallafall)
30*60 med rak kant.Upptäckte att 2 av 8 plattor i första paketen
inte var plana .Slår på 2 mm antingen över hela plattan eller så
är det ett hörn som felar.Vad är toleranserna för planhet?
Ett perfekt underlag hjälper ju inte när plattorna inte är plana.
Ska man köra tillbaka med rubbet eller sortera ut dem skeva?
 
Opps .Skrev klinker men det gäller kakel till vägg
 
K
Toleransen brukar stå på kartongen. Bifogar en text som förklarar en del :)

Det hundraprocentiga underlaget kanske inte går att
uppbringa och keramiska plattor har toleranser. Toleransen
för skev- och buktighet är lika med plattans längsta kantmått
x 0,5%. För en platta som har måtten 30x60 cm gäller
(60 cm x 0,5% = 3 mm) 40x40 cm (40 cm x 0,5% = 2 mm).
Om en platta inte är helt plan är det oftast fråga om att det
är plattans mittpunkt som är högst och kanterna är lägre. En
del fabrikanter har en lägre frivillig tolerans på sin produktion,
0,3-0,4% och t.o.m. lägre på polerade plattor.
Mot bakgrund av detta finns det också toleranser för hur
stort ett fogsprång får vara. På en färdiglagd yta kan man
inte längre åberopa ett ojämnt underlag eller att plattorna
inte hållit måttet. Toleransen för fogsprång skall beräknas på
följande sätt: För plattor med längsta kantmått upp till 30 cm
är högsta tillåtna fogsprång lika med toleransen för plattans
skevhet (30 cm x 0,5% = 1,5 mm, 20 cm x 0,5% = 1 mm).
För att beräkna toleransen på plattor med ett kantmått
över 30 cm använder vi samma metod som används i Tyskland.
Formeln ser ut så här: Längd + bredd/1000 + 1 mm.
På exmpelvis en 30x60 platta blir det 1,9 mm (90/1000 = 0,9
mm + 1,0 mm = 1,9 mm). Oavsett hur stor en platta är får
det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm även om det
enligt formeln skulle bli mer.
 
Ok, tack för svaret.En del plattor var konvexa andra konkava så det slog på 4 mm
om man la dem kant i kant så det blev retur på rubbet.Valde en annan platta med svagt fasad som också verkar helt plan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.