Hej!

Har putsat väggarna i källaren (första gången) för att sätta kakel i badrummet och funderar på hur jämnt som är jämnt nog?

Den värsta väggen lutar cirka 1cm på 2m. Det ojämnaste stället är runt 5mm grop med ett 2m vattenpass. Hittade bkr +-5mm för tätskikt och det håller jag mig ju inom.

Borde det fungera för att kakla på eller bör man försöka få det jämnare?

30x60 kakel är tanken.

• Vattenpass mot källarvägg visar väggrapport av cement med mätning av lutning och jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vattenpass mäter jämnheten på en putsad källarvägg, visar avvikelse på cirka 1 cm över 2 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Att sätta 30x60 ställer hårda krav på ytan, sedan om ni skall sätta dem om lott, förband, tegelstenssättning, då ställer ännu högre krav på väggarna, även plattorna.
Använd nivåsystem oavsett

För många 30x60plattor av sämre skick, även dyrare plattor är konvexa i mitten, och möter då två hörn sedan mitten på en annan platta så får du plattor som inte livar flatt med varandra (tandning)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Byggöverblick Byggöverblick skrev:
Att sätta 30x60 ställer hårda krav på ytan, sedan om ni skall sätta dem om lott, förband, tegelstenssättning, då ställer ännu högre krav på väggarna, även plattorna.
Använd nivåsystem oavsett

För många 30x60plattor av sämre skick, även dyrare plattor är konvexa i mitten, och möter då två hörn sedan mitten på en annan platta så får du plattor som inte livar flatt med varandra (tandning)
Ska sättas ”vanligt”. Vad räknas som ”hårda krav” enligt dig och hur jämnar man på bästa sätt till om det behlver vara jämnare?

M maskan skrev:
Ska sättas ”vanligt”. Vad räknas som ”hårda krav” enligt dig och hur jämnar man på bästa sätt till om det behlver vara jämnare?
Tycker du lägger på ett lager med snabbtorkande produkt och stockar av håligheten, 5mm kan vara rätt mycket.
Men bättre att lägga någon timma innan, än att det sedan blir dåligt👍🏻

Snabbtorkande produkt innan tätskiktet om tätskiktet skall appliceras inom 30 dagar.

försökte lägga på finputs c men såfort man stockar av lossnar det. Några tips på annan produkt eller teknik? Stockar av med en 95*15

Tätskikt ska ej på inom 30 dagar

M maskan skrev:
försökte lägga på finputs c men såfort man stockar av lossnar det. Några tips på annan produkt eller teknik? Stockar av med en 95*15

Tätskikt ska ej på inom 30 dagar
Putsbruk c om jag inte minns fel är väl upp till 10mm/lager.
Har du blandat enligt anvisning?
Samt förvattnat väggen?

5mm på finja putsbruk fin c

Yes blandat rätt och förvattnar ordentligt

M maskan skrev:
5mm på finja putsbruk fin c

Yes blandat rätt och förvattnar ordentligt
Hmm, gammal påse?
Annars eftersom du inte skall sätta tätskikt på minst än 30 dagar, så fungerar kakelfixet att spackla ut med.
Lite mer kletigt så att säga.

Du löser det💪🏻💪🏻💪🏻

Nej helt ny påse. Men jag försöker bara fylla u groparna ocj inte putsa hela väggen. Kanske är fel teknik?

M maskan skrev:
Nej helt ny påse. Men jag försöker bara fylla u groparna ocj inte putsa hela väggen. Kanske är
M maskan skrev:
Nej helt ny påse. Men jag försöker bara fylla u groparna ocj inte putsa hela väggen. Kanske är fel teknik?
Kanske det, men ta istället kakelfixet och stocka ut håligheterna med istället, om du inte skall putsa väggen i lod då.

Nu blir det natten här i Kungsbacka.
Lycka till nu✌️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.