Hej!
Har putsat väggarna i källaren (första gången) för att sätta kakel i badrummet och funderar på hur jämnt som är jämnt nog?
Den värsta väggen lutar cirka 1cm på 2m. Det ojämnaste stället är runt 5mm grop med ett 2m vattenpass. Hittade bkr +-5mm för tätskikt och det håller jag mig ju inom.
Borde det fungera för att kakla på eller bör man försöka få det jämnare?
30x60 kakel är tanken.
Har putsat väggarna i källaren (första gången) för att sätta kakel i badrummet och funderar på hur jämnt som är jämnt nog?
Den värsta väggen lutar cirka 1cm på 2m. Det ojämnaste stället är runt 5mm grop med ett 2m vattenpass. Hittade bkr +-5mm för tätskikt och det håller jag mig ju inom.
Borde det fungera för att kakla på eller bör man försöka få det jämnare?
30x60 kakel är tanken.
Att sätta 30x60 ställer hårda krav på ytan, sedan om ni skall sätta dem om lott, förband, tegelstenssättning, då ställer ännu högre krav på väggarna, även plattorna.
Använd nivåsystem oavsett
För många 30x60plattor av sämre skick, även dyrare plattor är konvexa i mitten, och möter då två hörn sedan mitten på en annan platta så får du plattor som inte livar flatt med varandra (tandning)
För många 30x60plattor av sämre skick, även dyrare plattor är konvexa i mitten, och möter då två hörn sedan mitten på en annan platta så får du plattor som inte livar flatt med varandra (tandning)
Ska sättas ”vanligt”. Vad räknas som ”hårda krav” enligt dig och hur jämnar man på bästa sätt till om det behlver vara jämnare?Byggöverblick skrev:
Att sätta 30x60 ställer hårda krav på ytan, sedan om ni skall sätta dem om lott, förband, tegelstenssättning, då ställer ännu högre krav på väggarna, även plattorna.
Tycker du lägger på ett lager med snabbtorkande produkt och stockar av håligheten, 5mm kan vara rätt mycket.M maskan skrev:
Men bättre att lägga någon timma innan, än att det sedan blir dåligt👍🏻
Snabbtorkande produkt innan tätskiktet om tätskiktet skall appliceras inom 30 dagar.
Kanske det, men ta istället kakelfixet och stocka ut håligheterna med istället, om du inte skall putsa väggen i lod då.M maskan skrev:
Nu blir det natten här i Kungsbacka.
Lycka till nu✌️
Klicka här för att svara