Hej!
Jag har flyttat in i en lägenhet i ett hus byggt 1904, och med den följde det med en kakelugn i delar. Jag försöker identifiera vad det är för kakelugn och sedan försöka bygga ihop den, och ha som dekoration (med värmeljus på sin höjd). Jag har bildsökt men inte hittat någon bra match. Någon som vet vad det är för "modell"?

Har ingen erfarenhet att bygga kakelugnar, men är jag rätt ute att man kan foga samman dem med kakelfog/fix eller liknande?

//Johan

• Delar av en grön kakelugn med mönster; liggande på golvet, redo för montering i ett äldre hus från 1904.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativa gröna kakelplattor med blommönster i närbild, del av en gammal kakelugn.
    Skapa konto
  • Närbild på en skadad kakelplatta med grön glasyr och stämplade bokstäver. Används för att identifiera okänd kakelugn från tidigt 1900-tal.
    Skapa konto
  • Delar av en kakelugn med grön glasyr och inristningen "fd" på en del. Förmodligen från ett hus byggt 1904.
    Skapa konto
  • Detaljerat kakelugnsparti med blommönster och reliefer, i färgtoner av grönt och brunt, täckt av damm och spindelväv.
    Skapa konto
  • Närbild på grönt, dekorerat kakel som ingår i en äldre kakelugn, med detaljerade mönster och reliefer.
    Skapa konto
Jättesnygg kakelugn. Vill varna för att använda cementbaserade bruk när du sätter upp den. Det finns flera trådar här i forumet som tar upp hur man går tillväga. Även om du idag monterar upp som en kuliss så kan det komma ett tillfälle i framtiden då du eller någon ny ägare vill använda skalet för att bygga en ny fungerande ugn. Då är man tacksam om bruket inte biter för hårt i kaklet.
Ett par snabba tips från detta forum:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-monterar-man-upp-en-gammal-kakelugn.115287/
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-upp-en-kakelugn-pa-egen-hand.16661/

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.