Hej, jag ska införskaffa mig en såg, kap eller dyligt för att ha till klinker o kakel så jag kan dela dom i delar och så. Jag har kollat in manuella som man skär med sen delar med (tror dock dom går bort då jag har lite dumma händer o fingrar som säger ifrån lätt) Så jag skulle vilja ha en elektrisk men det finns ju en djungel med olika kapar, sågar o så.

Har ni några tips på en som är behändig, inte enorm stor, ska funka på kakel/klinker som är upp till 15mm tjocka, gärna så man kan ha den på ett bord eller ställa direkt på marken, ska hålla ett tag. Plattorna kommer vara som max 30x60 kanske typ.

Gärna inte för mycket i kostnad men ca 500-2000kr det får gärna hålla ett tag så betalar gärna lite mer.

RoTe
Kaklar och lägger klinkers ofta? Går ju hyra proffsgrejer istället för att kasta pengar i sjön på lekmansverktyg man använder en gång var 20e år.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag ska bygga lite små saker, har kollat med ett ställe här runt mig som man kan hyra verktyg för att se vad det kan kosta att hyra under en vecka typ.

M Mophelia skrev:
Hej, jag ska införskaffa mig en såg, kap eller dyligt för att ha till klinker o kakel så jag kan dela dom i delar och så. Jag har kollat in manuella som man skär med sen delar med (tror dock dom går bort då jag har lite dumma händer o fingrar som säger ifrån lätt) Så jag skulle vilja ha en elektrisk men det finns ju en djungel med olika kapar, sågar o så.

Har ni några tips på en som är behändig, inte enorm stor, ska funka på kakel/klinker som är upp till 15mm tjocka, gärna så man kan ha den på ett bord eller ställa direkt på marken, ska hålla ett tag. Plattorna kommer vara som max 30x60 kanske typ.

Gärna inte för mycket i kostnad men ca 500-2000kr det får gärna hålla ett tag så betalar gärna lite mer.
500-2000kr kommer tyvärr bara räcka till svordomar och en hög av plattor som du kastar ut på gården.

Ska du investera i något som faktiskt är trevligt att jobba med så måste du upp i prisklass.

En ordentlig Kakelskärare kommer du långt på.
Runt 4-5000kr för en vettig. Och dom är väldigt lätta att jobba med.

Skulle du känna ett behov av en såg utöver den så skulle jag rekommendera att hyra en sån. Om du nu inte ska använda den mycket.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.