Hej!
Behöver hjälp och inspiration kring hur vi kan arbeta med vårt stora sovrum (idag föräldrasovrum) för att göra det till ett trevligt rum för två små pojkar. De kommer vara ca 1 och 3 när de flyttar ihop och förhoppningen är att de ska kunna/vilja dela åtminstone upp till den stora börjar skolan.
Rummet är ganska stort, men avlångt och med endast ett ganska litet fönster på kortsidan. Det blir mao ganska mörkt i andra änden av rummet. Dessutom har rummet snedtak. Se ritning för ungefärliga mått.
Det som behöver få plats är sängar (naturligtvis). Det är ju praktiskt med 90 (eller bredare) då man som förälder kan krypa ner bredvid och läsa saga eller erbjuda lite trygghet de nätter som det behövs, men vi har insett att det kanske inte fungerar i detta rum. Våningssäng är inget alternativ, iaf inte nu i början då de är för små. Dessutom behövs klädförvaring och visst utrymme för leksaker och böcker. Vi har ett lekrum på nedre plan, men för att rummet ska gå att växa i måste man ju kunna leka även där. Någon form av bord + stolar är också önskvärt. Eftersom barn älskar att leka på golvet ska ju helst inte hela golvutymmet försvinna heller....
Så vad har ni för tankar? Hur tycker ni vi ska göra för att få ett trivsamt barnrum som inte är för mörkt?
Stort tack!
Behöver hjälp och inspiration kring hur vi kan arbeta med vårt stora sovrum (idag föräldrasovrum) för att göra det till ett trevligt rum för två små pojkar. De kommer vara ca 1 och 3 när de flyttar ihop och förhoppningen är att de ska kunna/vilja dela åtminstone upp till den stora börjar skolan.
Rummet är ganska stort, men avlångt och med endast ett ganska litet fönster på kortsidan. Det blir mao ganska mörkt i andra änden av rummet. Dessutom har rummet snedtak. Se ritning för ungefärliga mått.
Det som behöver få plats är sängar (naturligtvis). Det är ju praktiskt med 90 (eller bredare) då man som förälder kan krypa ner bredvid och läsa saga eller erbjuda lite trygghet de nätter som det behövs, men vi har insett att det kanske inte fungerar i detta rum. Våningssäng är inget alternativ, iaf inte nu i början då de är för små. Dessutom behövs klädförvaring och visst utrymme för leksaker och böcker. Vi har ett lekrum på nedre plan, men för att rummet ska gå att växa i måste man ju kunna leka även där. Någon form av bord + stolar är också önskvärt. Eftersom barn älskar att leka på golvet ska ju helst inte hela golvutymmet försvinna heller....
Så vad har ni för tankar? Hur tycker ni vi ska göra för att få ett trivsamt barnrum som inte är för mörkt?
Stort tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 718 inlägg
Min spontana tanka är att man ska placera sängarna utmed väggen till höger och dela av i mitten med t ex en bokhylla. Gemensamma saker som skrivbord/ritbord och olika leksaker på den motstående vänstra väggen.
Jag hade själv ett rum med snedtak när jag var liten och jag tyckte det var mysigast att ha sängen vid snedtaket.
Men frågan är om de ändå inte tycker det är tryggt att faktiskt se varandra när de ska sova, när de är så små. Alternativet är då att sätta båda sägarna med huvudgaveln mot väggen med fönster, en till höger och en till vänster, så står sängarna nära.
Mörkret får ni åtgärda med mycket och bra belysning.
Jag hade själv ett rum med snedtak när jag var liten och jag tyckte det var mysigast att ha sängen vid snedtaket.
Men frågan är om de ändå inte tycker det är tryggt att faktiskt se varandra när de ska sova, när de är så små. Alternativet är då att sätta båda sägarna med huvudgaveln mot väggen med fönster, en till höger och en till vänster, så står sängarna nära.
Mörkret får ni åtgärda med mycket och bra belysning.
Det finns sängar med tillhörande lådor och/eller skåp under som inte är särskilt höga. Man kan också komplettera en egen säng med lådor som tex dessa: http://www.ikea.com/se/sv/images/products/hurdal-sanglada-brun__0254814_PE397598_S4.JPG
Då behövs inte någon annan leksaksförvaring i rummet.
Jag skulle ha ställt sängarna som Marlen Eskilsson skriver, vid fönstret. Det gör inget om den ena sängen kommer lite framför fönstret.
Det är nog en trygghet att kunna se varandra, tror jag också. Jag gjorde liknande för fyra år sen när mina två barn var 2 och 3 år. Fönstret var dock på ena långsidan av rummet. Jag ställde sängarna med huvudändarna mot varandra längs fönstersidan. Det funkade bra. Lådor under för leksaker och två garderober.
Lycka till!
Då behövs inte någon annan leksaksförvaring i rummet.
Jag skulle ha ställt sängarna som Marlen Eskilsson skriver, vid fönstret. Det gör inget om den ena sängen kommer lite framför fönstret.
Det är nog en trygghet att kunna se varandra, tror jag också. Jag gjorde liknande för fyra år sen när mina två barn var 2 och 3 år. Fönstret var dock på ena långsidan av rummet. Jag ställde sängarna med huvudändarna mot varandra längs fönstersidan. Det funkade bra. Lådor under för leksaker och två garderober.
Lycka till!
Våra grabbar delar rum. När den store fyllde fem fick de en loftsäng men dessförinnan delade de på en 120 säng. Funkade superbra och den stora sängen utan ben var perfekt för lek, övernattningar ja allt möjligt. Fundera på det annars: Rakt innanför dörren mot kortsidan placeras en juniorsäng. En normalsäng under snedtaket så sängarna tillsammans bildar ett L. I hörnan häng en sänghimmel alt draperi med ljusslinga i taket. Perfekt att sitta med varsin ficklampa i kojan och smyga på folk i hallen. Under resten av snedtaket, garderober. Klä dörrarna med plywood så de döljer glappet upp till tak i form av hus tex. Vänster om fönstret ett runt bord med fyra stolar. Ev några låga, ej djupa hyllor mot vänstra väggen och sätt upp affischer som lätt kan bytas ut ovanför.
http://images.styleroom.se/image/scaled/huge/wy1q/1/685868-barnrum.jpg
Lycka till!
http://images.styleroom.se/image/scaled/huge/wy1q/1/685868-barnrum.jpg
Lycka till!
Hejsan!
Tack för svaren! Har haft mycket sjukstuga här hemma så har inte prioriterat barnrumsplanering
.
Vi hade gärna velatha sängarna så de kan se varandra, men dessvärre är det ett element under fönstret som kommer ivägen, så det är bara lösbart om man väljer att använda en smal sang (<70cm).
Ska fundera på ditt alternativ "Kärleken" att sätta sängarna i vinkel i den "mörka" delen av rummet. Det skulle ev kunna bli bra, får mäta och sätta ut lite lådor som markörer
Annars får det bli "traditionell" långväggsmöblering som Marlene var inne på.
Tack för hjälpen!
Tack för svaren! Har haft mycket sjukstuga här hemma så har inte prioriterat barnrumsplanering
Vi hade gärna velatha sängarna så de kan se varandra, men dessvärre är det ett element under fönstret som kommer ivägen, så det är bara lösbart om man väljer att använda en smal sang (<70cm).
Ska fundera på ditt alternativ "Kärleken" att sätta sängarna i vinkel i den "mörka" delen av rummet. Det skulle ev kunna bli bra, får mäta och sätta ut lite lådor som markörer
Annars får det bli "traditionell" långväggsmöblering som Marlene var inne på.
Tack för hjälpen!
Jag hade om det är möjligt delat av rummet på mitten så att man får 2 kvadratiska rum och slängt in en dörr i det nya rummet med fönster, kanske bytt ut dörren i det andra rummet mot en dörr med glas.
Blir lite mer lättmöblerat om det inte är avlångt.
Blir lite mer lättmöblerat om det inte är avlångt.
Mina barn, sonen 3,5 år äldre än dottern hade två 90 sängar bredvid varandra från det att dottern var 2 år och några år framåt. De låg ofta väldigt tätt intill varandra på morgonen när jag väckte dem. Det var stor trygghet för dem och gjorde att de inte kom in till oss lika ofta. Jag tror det kan ha bidragit till att de är så snälla och omtänksamma mot varandra och trygga i sig själva nu när de är 16 resp. 13 år.
Inser att jag inte hjälpte dig med möbleringen. Tycker idén ovan med sängar som bildar ett L i den mörka delen är jättebra, för den ljusa delen passar bättre till lek. Och vi körde också länge med sängar utan ben till våra barn.
En bekant hade ett barn i en spjälsäng på ovanvåningen. På natten klättrade hon ut från spjälsängen, öppnade dörren, klättrade över trappgrinden och gick nerför trappan till föräldrarnas sovrum. Kändes mindre farligt att vår dotter (som var lika gammal) sov i en vanlig vuxensäng utan ben.
En bekant hade ett barn i en spjälsäng på ovanvåningen. På natten klättrade hon ut från spjälsängen, öppnade dörren, klättrade över trappgrinden och gick nerför trappan till föräldrarnas sovrum. Kändes mindre farligt att vår dotter (som var lika gammal) sov i en vanlig vuxensäng utan ben.
Klicka här för att svara