1 440 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Planering för kontakter utomhus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om det är lämpligt att nalla ström från uttaget på altanen beror på.
- Belysning säger du, men vad hindrar att man pluggar in t.ex en kompostkvarn i något av uttagena?
- Vad mer ligger på den grupp som uttaget på altanen ligger på?
- Finns det en JFB? Det är ett krav, men det jag skulle bestämt rekommendera en separat JFB för uttag utomhus. Risken för att fukt löser en JFB ökar kraftigt med uttag i rabatten.
- Belysningen bör kunna styras inifrån, strömbrytare, kopplingsur ... vilket även uttaget på altanen bör vara men jag antar att ni vill styra dem separat.
Kabel(rör) i rabatten är inga problem, men man får tänka på skyddet, att den inte skadas av grävning. Minst ett spaddjup rekommenderas.
Ett kabelskydd upp på stolpen duger. Uttaget bör placeras minst en halvmeter, gärna en meter från mark beroende på snö och ifall det blir en snövall där.
Uttag i trädgården är allmänt problematiska och bör undvikas. Belysningen bör anslutas fast i dosa. Välj annars uttag av god kvalitet och se till att dräneringshålet är öppnat. Och en egen JFB...
- Belysning säger du, men vad hindrar att man pluggar in t.ex en kompostkvarn i något av uttagena?
- Vad mer ligger på den grupp som uttaget på altanen ligger på?
- Finns det en JFB? Det är ett krav, men det jag skulle bestämt rekommendera en separat JFB för uttag utomhus. Risken för att fukt löser en JFB ökar kraftigt med uttag i rabatten.
- Belysningen bör kunna styras inifrån, strömbrytare, kopplingsur ... vilket även uttaget på altanen bör vara men jag antar att ni vill styra dem separat.
Kabel(rör) i rabatten är inga problem, men man får tänka på skyddet, att den inte skadas av grävning. Minst ett spaddjup rekommenderas.
Ett kabelskydd upp på stolpen duger. Uttaget bör placeras minst en halvmeter, gärna en meter från mark beroende på snö och ifall det blir en snövall där.
Uttag i trädgården är allmänt problematiska och bör undvikas. Belysningen bör anslutas fast i dosa. Välj annars uttag av god kvalitet och se till att dräneringshålet är öppnat. Och en egen JFB...
Just nu kommer jag inte dra el från uttag på altanen utan det blir från uttaget på fasaden på andra sidan. Vet faktiskt inte vad som mer finns på samma säkring.Bo.Siltberg skrev:
Om det är lämpligt att nalla ström från uttaget på altanen beror på.
- Belysning säger du, men vad hindrar att man pluggar in t.ex en kompostkvarn i något av uttagena?
- Vad mer ligger på den grupp som uttaget på altanen ligger på?
- Finns det en JFB? Det är ett krav, men det jag skulle bestämt rekommendera en separat JFB för uttag utomhus. Risken för att fukt löser en JFB ökar kraftigt med uttag i rabatten.
- Belysningen bör kunna styras inifrån, strömbrytare, kopplingsur ... vilket även uttaget på altanen bör vara men jag antar att ni vill styra dem separat.
Kabel(rör) i rabatten är inga problem, men man får tänka på skyddet, att den inte skadas av grävning. Minst ett spaddjup rekommenderas.
Ett kabelskydd upp på stolpen duger. Uttaget bör placeras minst en halvmeter, gärna en meter från mark beroende på snö och ifall det blir en snövall där.
Uttag i trädgården är allmänt problematiska och bör undvikas. Belysningen bör anslutas fast i dosa. Välj annars uttag av god kvalitet och se till att dräneringshålet är öppnat. Och en egen JFB...
Jordfelsbrytare finns det bara en av.
Tänker även använda uttagen till t.ex. gräsklippare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Då är det nog läge att återgå till ritbordet.
Jag ritar ingenting. Det är elektrikern som säger att vi kan dra kabel från det uttaget och göra fler uttag. Sen hur han löser det i elcentralen vet jag inte.
Kan man inte ha en JFB på elstolpen? Alltså inte en sån man sätter i ett uttag utan en direktkopplad på strömmen som kan gälla för alla uttag på stolpen?
Kan man inte ha en JFB på elstolpen? Alltså inte en sån man sätter i ett uttag utan en direktkopplad på strömmen som kan gälla för alla uttag på stolpen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är möjligt, men här får du information från en annan elektriker att det finns saker att tänka på mer än att koppla in sig på detta uttag. Vet denne elektriker att du vill plugga in en gräsklippare där också, vad du nu menar med "gräsklippare"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det innebär tre saker:
- Att ledningen behöver dimensioneras för 1-2 kW eller vad nu klipparen drar. Längden kan göra att inte ens 2.5 mm² räcker.
- Att ledningen behöver en fast fas, dvs fyrledare, då belysningen bör ha sin egen tråd för ev automatisk styrning.
- Det ökar sannolikheten för att det är olämpligt att nalla ström från uttaget på husväggen.
En annan sak jag inte nämnt är skarvar. Om placeringen av uttag innebär att det behövs en eller flera fördelningspunkter där kabeln grenas ut. Det behöver göras i en kopplingsdosa. Sådana är problematiska fritt utomhus, mer än uttag.
- Att ledningen behöver dimensioneras för 1-2 kW eller vad nu klipparen drar. Längden kan göra att inte ens 2.5 mm² räcker.
- Att ledningen behöver en fast fas, dvs fyrledare, då belysningen bör ha sin egen tråd för ev automatisk styrning.
- Det ökar sannolikheten för att det är olämpligt att nalla ström från uttaget på husväggen.
En annan sak jag inte nämnt är skarvar. Om placeringen av uttag innebär att det behövs en eller flera fördelningspunkter där kabeln grenas ut. Det behöver göras i en kopplingsdosa. Sådana är problematiska fritt utomhus, mer än uttag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
