Hallå alla glada byggare!
Jag sitter med planering av kök till vårt radhus och behöver inputs från alla håll! Vi kommer inte att bo här resten av livet, om jag ska gissa kanske 5-10 år framåt så vi vill inte satsa på något lyxkök, det blir IKEA, men vill ändå att det ska vara praktiskt för vår familj och locka så många köpare som möjligt när det väl blir dags att sälja. jag och min sambo är hyffsat händiga själva, sambon har byggt ett hus och jag har renoverat tidigare men vi har aldrig bilat i betongplatta eller avväxlat med balk i en bärande vägg så om någon har erfarenhet av detta (hur krångligt/ värt mödan är det och i så fall tips för att lyckas) här så hojta till!
Vi vill göra så mycket som möjligt själva, skulle helst bara ta in elektriker. Radhuset är från 73, står på oisolerad platta på mark. Jag har gjort 3 förslag på kök hittills och undrar helt enkelt vilket ni tycker är bäst/ sämst och varför.

Här kommer bilder:
bild 1 är hur det ser ut idag, bakom köket ligger tvättstugan, en liten gästtoalett och en mörk hall i norrläge och trapp till övervåning ( en rak trappa som inte gick att rita in men löper längs med ytterväggen från ytterdörren och upp:)

bild 2-5 är ett U-kök med ett "fönster" mellan reglar i bärande vägg för ljusinsläpp till den mörka hallen i norrläge, öppningen mot tvättstugan sätts igen och diskmaskinen hamnar i vinkel mot diskhon på väggen med kyl och frys.. Frågan är om detta alternativ känns trångt? mycket förvaring, dock två stycken hörnlösningar som inte är en favorit men det sväljer mycket. Köksön ger bra sittplatser dock inte så stor arbetsyta, bara 60cm till höger om spisen. Vi kan inte använda oss av dagens ventilation som går till taket (självdrag) utan det blir spis med inbyggd fläkt.

bild 6-9 En lösning där man öppnar upp 130cm i bärande vägg vilket blir att vi måste avväxla med balk, flytta avloppet ca 60cm då avloppet idag hamnar mitt i öppningen, dock blir det nog betydligt längre bilning för att få rätt vinkel på rören då de fortsätter till lilla toaletten så rören får mötas någonstans på vägen. Detta alternativ lockar mest då det ger gott om ljusinsläpp till den mörka hallen, ger en rymlig känsla, stor köksö, mycket arbetsyta men inte så mycket förvaring. Det är också det som kräver mest arbete/tid, är det värt det? även här måste öppningen sättas igen mot tvättstugan, men det blir en snabb väg från ytterdörr in i köket och från köket in till tvättstugan vilket ger ett bra flöde, än att man "måste" gå runt som på de andra alternativen. Också i detta alternativet försvinner möjligheten att använda frånluftsröret till taket och kräver spis med inbyggd fläkt.

bild 10-12 ett L-kök likt det vi har idag fast med en smal köksö i mitten. Öppningen sätts igen mot tvättstugan och väggen mot matsalen byggs på 40cm för att ge lite extra plats till förvaring. Annars inga större ingrepp. Vanlig fläkt kan användas och blåsa ut på taket. Denna lösning ger mycket förvaring men lockar egentligen minst då köksön känns liten. Men annars är den praktisk.

Så vad tycker ni? alla tankar och förslag är välkomna!

• idag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U-kök planlösning.png
    Skapa konto
  • U-kök sidan (2).png
    Skapa konto
  • U-kök sidan.png
    Skapa konto
  • U-kök framifrån.png
    Skapa konto
  • Köksö planlösning.png
    Skapa konto
  • Köksö sidan (2).png
  • Köksö sidan.png
    Skapa konto
  • Köksö framifrån.png
    Skapa konto
  • L-kök planlösning.png
    Skapa konto
  • L-kök sidan.png
    Skapa konto
  • L-kök framifrån.png
    Skapa konto
BirgitS
Vad är syftet med köksön, hur är sittplatserna tänka att användas etc.?

Apropå andrahandsvärdet så har jag sett Ikeas gamla köksmodell Faktum få vattenskador på 5 år. Vad som är populärt växlar mellan åren och något som är 10 år gammalt kan se väldigt omodernt ut.

Det kan vara viktigt att prata med olika köksdesigners i detta skede, medan ni fortfarande är öppna för olika förslag. Även HTH:s GDS (gör det själv) är i samma prisklass som Ikeas (kanske även Kviks), exakt vad det blir beror på vilka luckor man väljer. De har trots allt bäst kunskap om sina kök och känner till begränsningar för hur vatten och avlopp kan dras.
6 65kvm skrev:
bild 2-5 är ett U-kök med ett "fönster" mellan reglar i bärande vägg för ljusinsläpp till den mörka hallen i norrläge, öppningen mot tvättstugan sätts igen och diskmaskinen hamnar i vinkel mot diskhon på väggen med kyl och frys..
Idag gissar jag att ni i huvudsak står vid bänkskivan mellan diskhon och hällen när ni skär, förbereder för häll och ugn, eftersom det är det naturliga stället i ett flöde från förvaring av ingredienser till matbordet. I ditt första förslag finns det inget sånt naturligt ställe eftersom det bara är ett 30+30 cm hörn där. Det innebär att man måste flytta ingredienser, fat etc. fram och tillbaka. Inte lättarbetat.

En person som står vid hällen eller hon kommer i huvudsak att blockera det andra stället. Viktigt om man är 2 i köket.

Tänk på att det måste finnas utrymme för vatten och avlopp mellan diskmaskinen och diskbänksskåpet. Det är inte säkert att diskmaskinens egen avloppsslang räcker den sträckan och den får inte skarvas. Det innebär att man behöver köpa ny längre avloppsslang. Ikea har också låga socklar, dvs. begränsat med utrymme för vatten och avlopp, ihop med golvskyddens kanter.

Det är långt att gå med det som förvaras i högskåpet närmast fönstret resp. med heta plåtar från ugnen.

Hörnskåp sväljer mindre än 2 vanliga skåp 60 cm breda.

En kolfilterfläkt är alltid en kompromiss och dessutom dyrt i längden eftersom filtret behöver underhållas och bytas regelbundet. Även om man har en kolfilterfläkt behöver det finnas en frånluftskanal hyfsat nära hällen, den ska ta hand om den ånga som bildas vid matlagningen.

Mitt förslag är att flytta diskhon åt vänster och ha diskmaskinen till höger om den.
6 65kvm skrev:
bild 6-9 En lösning där man öppnar upp 130cm i bärande vägg vilket blir att vi måste avväxla med balk, flytta avloppet ca 60cm då avloppet idag hamnar mitt i öppningen, dock blir det nog betydligt längre bilning för att få rätt vinkel på rören då de fortsätter till lilla toaletten så rören får mötas någonstans på vägen.
Ingrepp i bärande konstruktion ska bygganmälas till kommunen, ofta behöver man hjälp av en byggkonstruktör för att beräkna dimensionerna på balken och dess pelare.

Små arbetsytor är svåra att använda. Även om det kanske är lika mycket bänkyta som ni har idag, går de inte att utnyttja lika bra.

Enligt Boverkets regler måste det finnas en möjlighet att hälla av kokande vatten utan att gå över golvet. Det pga. av de svåra brännskador som har inträffat när folk har snubblat till, t.ex. pga. litet barn, när de gått för att hälla av vattnet. Därför bör det finnas en liten ho i kökshalvön.

Enligt Boverket bör den huvudsakliga arbetsbänkytan vara minst 80 cm bred för att fungera bra i praktiken, dvs. rymma ingredienser, skärbräda, skålar etc.
6 65kvm skrev:
bild 10-12 ett L-kök likt det vi har idag fast med en smal köksö i mitten.
Det går väl att ha den något bredare än vad du har ritat. Man kan också tänka sig en kökshalvö som utgår från fönsterväggen, dvs. med sittplatserna mot matbordet.

Men jag tror inte köksön blir så mycket använd vid matlagning eftersom man gärna undviker att bära saker över golvet.

Mitt förslag är att ha diskmaskinen bredvid kylskåpet och diskhon direkt vid hörnet, fast det gör att hörnet inte kan utnyttjas för förvaring, för då får man en bra lång arbetsbänk mellan diskhon och hällen. Dock bör det nog finnas lite mer avställningsyta till höger om hällen.

Tack så mycket för snabbt svar med många bra infallsvinklar BirgitS.

Jag älskar själv mycket förvaring så skulle kunna tänka mig att ha förvaring på andra sidan i köksön också, dock tror jag att sittplatser vid köksön säljer riktigt bra när det väl blir dags så därför har jag inte ritat in det. Tänker också att om man vill ha mer förvaring kan man enkelt bygga till det (så länge stommar och luckor finns kvar). Så tanken med köksön är häng när någon lagar mat, kanske göra läxor osv.

bra idé att kolla med andra leverantörer av kök, jag har bara antagit att IKEA är billigast/ enklast att montera osv. Detta blir mitt tredje IKEA kök men finns det till samma pris på HTH så absolut! De har ju större utbud vad gäller stommar och lådor.

BirgitS BirgitS skrev:
En kolfilterfläkt är alltid en kompromiss och dessutom dyrt i längden eftersom filtret behöver underhållas och bytas regelbundet. Även om man har en kolfilterfläkt behöver det finnas en frånluftskanal hyfsat nära hällen, den ska ta hand om den ånga som bildas vid matlagningen.
Håller med om att det blir lite dåligt med arbetsyta på U-köket. Det finns en kanal med självdrag kopplat till fläkten idag, en fläkt uppe på taket kan enkelt monteras till den kanalen om vi skall ha kolfilterfläkt, det blir väldigt nära hällen i så fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Mitt förslag är att flytta diskhon åt vänster och ha diskmaskinen till höger om den.
Bra förslag med att ha diskmaskinen till höger istället, då kan man få plats med ett hörnskåp på andra hållet 👍

Vi funderar på om vi skulle minska ner öppningen i den bärande väggen till ca 90cm, detta skulle vi kunna avväxla själva med att fälla in en högre regel. Vi har en öppning längre bort in till tvättstugan på 75cm som inte verkar ha någon avväxling alls sedan 70 talet 🤷‍♀️

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Boverkets regler måste det finnas en möjlighet att hälla av kokande vatten utan att gå över golvet. Det pga. av de svåra brännskador som har inträffat när folk har snubblat till, t.ex. pga. litet barn, när de gått för att hälla av vattnet. Därför bör det finnas en liten ho i kökshalvön.
Vad jag kan läsa mig till i BBR så gäller det bara vid nybyggnation, inte en regel när det gäller renovering. Det är en jättebra regel såklart för att undvika olyckor men i vårt fall skulle det inte gå att dra vatten och avlopp till köksön utan vi får se oss för och vara försiktiga 😉 Arbetsytan till höger om hällen i "köksö" alternativet blir 100cm och till vänster 60cm.

BirgitS BirgitS skrev:
Mitt förslag är att ha diskmaskinen bredvid kylskåpet och diskhon direkt vid hörnet, fast det gör att hörnet inte kan utnyttjas för förvaring, för då får man en bra lång arbetsbänk mellan diskhon och hällen. Dock bör det nog finnas lite mer avställningsyta till höger om hällen
Hur tänker du med hon i hörnet? det finns ett skåp för ho i hörn men det bygger 88cm på varje sida om hörnet tyvärr.

6 65kvm skrev:
Tack så mycket för snabbt svar med många bra infallsvinklar BirgitS.

Jag älskar själv mycket förvaring så skulle kunna tänka mig att ha förvaring på andra sidan i köksön också, dock tror jag att sittplatser vid köksön säljer riktigt bra när det väl blir dags så därför har jag inte ritat in det. Tänker också att om man vill ha mer förvaring kan man enkelt bygga till det (så länge stommar och luckor finns kvar). Så tanken med köksön är häng när någon lagar mat, kanske göra läxor osv.

bra idé att kolla med andra leverantörer av kök, jag har bara antagit att IKEA är billigast/ enklast att montera osv. Detta blir mitt tredje IKEA kök men finns det till samma pris på HTH så absolut! De har ju större utbud vad gäller stommar och lådor.

Håller med om att det blir lite dåligt med arbetsyta på U-köket. Det finns en kanal med självdrag kopplat till fläkten idag, en fläkt uppe på taket kan enkelt monteras till den kanalen om vi skall ha kolfilterfläkt, det blir väldigt nära hällen i så fall.

Bra förslag med att ha diskmaskinen till höger istället, då kan man få plats med ett hörnskåp på andra hållet 👍

Vi funderar på om vi skulle minska ner öppningen i den bärande väggen till ca 90cm, detta skulle vi kunna avväxla själva med att fälla in en högre regel. Vi har en öppning längre bort in till tvättstugan på 75cm som inte verkar ha någon avväxling alls sedan 70 talet 🤷‍♀️

Vad jag kan läsa mig till i BBR så gäller det bara vid nybyggnation, inte en regel när det gäller renovering. Det är en jättebra regel såklart för att undvika olyckor men i vårt fall skulle det inte gå att dra vatten och avlopp till köksön utan vi får se oss för och vara försiktiga 😉 Arbetsytan till höger om hällen i "köksö" alternativet blir 100cm och till vänster 60cm.

Hur tänker du med hon i hörnet? det finns ett skåp för ho i hörn men det bygger 88cm på varje sida om hörnet tyvärr.
Vilket alternativ skulle du välja BirgitS? :)

BirgitS
6 65kvm skrev:
Så tanken med köksön är häng när någon lagar mat, kanske göra läxor osv.
Då räcker väl 120 cm till, fast du tyckte att det var en väl liten köksö?
6 65kvm skrev:
De har ju större utbud vad gäller stommar och lådor.
Du får kolla att det gäller GDS-sortimentet också och inte bara det lite dyrare där skåpen kommer hopsatta.
6 65kvm skrev:
Det finns en kanal med självdrag kopplat till fläkten idag, en fläkt uppe på taket kan enkelt monteras till den kanalen om vi skall ha kolfilterfläkt, det blir väldigt nära hällen i så fall.
Bra!
6 65kvm skrev:
Den avväxlingen är så kort att det kanske gick att fälla in den i bjälklagret?
Över dörrar, samma bredd ungefär, räcker det ofta med en liggande regel som är typ 10 cm hög. Men ju längre sträcka desto mer höjd krävs, och desto kraftigare pelare/stöd för balken.
6 65kvm skrev:
Vad jag kan läsa mig till i BBR så gäller det bara vid nybyggnation, inte en regel när det gäller renovering.
Jag har sett både det påståendet och motsatsen från folk som försöker förstå sig på BBR.
Det kan vara en nackdel vid en försäljning eftersom det kan få småbarnsfamiljer att tänka att köket måste göras om.
6 65kvm skrev:
Förlåt, inte inne i hörnet utan 60 cm ifrån det. Alltså där man kan ha vanliga skåp.
Antingen det här: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkhoernskap-vit-40596753/ 3:e bilden eller en kombination av den och bild 2
Eller vanligt diskbänksskåp och tomt under bänkskivan i hörnet.
6 65kvm skrev:
Vilket alternativ skulle du välja BirgitS? :)
Jag skulle nog fortsätta tänka och rita ;) och till vårt eget kök höll jag på till och från i ett år innan jag kom fram till den för oss bästa lösningen. Har man inte den tiden är det bra att få input från många andra, köksdesigners och vänner. Men för att få till ett bra förslag från en köksdesigner gäller det att skriva ner de krav man har t.ex. köksö för minst 2 stolar, högskåp med ugn, minsta sammanhängande arbetsyta eller vad man nu har för egentliga krav.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.