2 605 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Planering för brytare och termostat i badrum
Hej!
Skulle behöva ett snabbt svar av någon i värmen som har bra koll på el i badrum.
Jag ska planera för brytare och termostat för badrum. Väggen där jag hoppas man kan placera dessa är 70 cm från badkar, men duschslangen når ju väggen. Det enda jag har hittat är att det skulle vara zon 3 där med IP-klass 21. Stämmer det eller påverkar längden på duschslangen något?
Termostaten är IP 31, vilket borde vara okej i så fall. Om det skulle krävas mer måste termostaten sitta utanför badrummet.
Har sett att det säljs paket med brytare med lösa tätningsskydd plus ram med tätning som det står har IP 44. Kan man få en vanlig brytare att uppnå IP-klass x4 med lösa sådan tätningar? Då skulle jag slippa köpa hela paketet med brytare...
Skulle behöva ett snabbt svar av någon i värmen som har bra koll på el i badrum.
Jag ska planera för brytare och termostat för badrum. Väggen där jag hoppas man kan placera dessa är 70 cm från badkar, men duschslangen når ju väggen. Det enda jag har hittat är att det skulle vara zon 3 där med IP-klass 21. Stämmer det eller påverkar längden på duschslangen något?
Termostaten är IP 31, vilket borde vara okej i så fall. Om det skulle krävas mer måste termostaten sitta utanför badrummet.
Har sett att det säljs paket med brytare med lösa tätningsskydd plus ram med tätning som det står har IP 44. Kan man få en vanlig brytare att uppnå IP-klass x4 med lösa sådan tätningar? Då skulle jag slippa köpa hela paketet med brytare...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Bra fråga. Område 3 börjar 120cm från duschmunstycke. Frågan är om man får räkna ifrån dess normala placering. Normalt gör man nog det. I vilket fall skulle jag nog rekommendera IP44 om du tror brytarna blir utsatta.
Alternativet är väl fastskiljevägg då är avståndet 60cm till område 3 väl?
Har för mig att det spelar ingen roll om du kan ta loss slangen och flytta det är den fasta platsen man räknar med. Sedan har de kommit nya regler för badrum, akta så du inte kollar på gamla bestämmelser. Är inte hundra på skillnaden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Ja, från badkarskanten är det 60cm till område 3. Men den regeln tar ingen hänsyn till ev duschmunstycke. Så det är lite otydligt. Bra då att ha lite marginaler.
Det får nog bli att sätta termostat utanför badrummet låter det som... Tillverkaren säger att tätningarna som säljs inte hjälper eftersom framsidan ändå blir IP-31 på den modellen.
Strömbrytarna får tätningsdamasker för säkerhets skull och det är mindre än 120 cm från duschmunstycke. Man vet ju hur den kvinnliga delen av hushållet gör när det bara ska tvättas håret... lutar sig över kanten med duschslangen i handen... så då är inte 70 cm så mycket...
Strömbrytarna får tätningsdamasker för säkerhets skull och det är mindre än 120 cm från duschmunstycke. Man vet ju hur den kvinnliga delen av hushållet gör när det bara ska tvättas håret... lutar sig över kanten med duschslangen i handen... så då är inte 70 cm så mycket...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Använder du golvgivare så kan du ju absolut sätta termostaten någon annanstans än i våtzonen. Annars får du tänka till
Klicka här för att svara