Elektrikern kan inte låsa DC-brytaren på växelriktaren på min solcellsanläggning med hänglås.
Är detta ett måste?

K
Varför skulle det vara det? Bra att snabbt kunna slå av vid brand? Kanske om det finns klåfingriga personer som inte kan hålla fingrarna i styr möjligtvis.

Eller tänker du på att låsa i avstängt läge? Är nog bara säkerhetsbrytaren på AC-sidan som behövs

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Varför skulle det vara det? Bra att snabbt kunna slå av vid brand? Kanske om det finns klåfingriga personer som inte kan hålla fingrarna i styr möjligtvis.

Eller tänker du på att låsa i avstängt läge? Är nog bara säkerhetsbrytaren på AC-sidan som behövs
Jag tänker på i avstängt läge för att elektrikern ska kunna sätta ett hänglås för att skydda sig själv.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K kegun skrev:
Jag tänker på i avstängt läge för att elektrikern ska kunna sätta ett hänglås för att skydda sig själv.
Denne får väl då bara slå av brytaren och sedan koppla ur utgående ledningar.
När en anläggning är klar behöver man väl inte röra den brytaren särskilt ofta eller ens någonsin?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mina fråga är hur det kommer sig att du har en brytare på DC-sidan som det inte går att sätta hänglås på? Är det verkligen en frånskiljare? Eller var sitter frånskiljaren på DC-sidan (den lär kunna vara inbyggd i växelriktaren?).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mina fråga är hur det kommer sig att du har en brytare på DC-sidan som det inte går att sätta hänglås på? Är det verkligen en frånskiljare? Eller var sitter frånskiljaren på DC-sidan (den lär kunna vara inbyggd i växelriktaren?).
Den är inbyggd i växelriktaren

• Närbild på en växelriktare på en vägg med LED-indikationspanel och strömbrytare för DC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att den är låsbar, skjut den vita delen mot mitten så går det att sätta lås i ytterkanten på vredet.

Edit:
Ta en närbild på brytaren.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att den är låsbar, skjut den vita delen mot mitten så går det att sätta lås i ytterkanten på vredet.

Edit:
Ta en närbild på brytaren.
Tyvärr går den vita delen inte att flytta. Troligtvis söndrig, företaget som levererat påstår att den inte behövs. Jag har lite svårt att acceptera att en funktion som finns inte fungerar. Därför söker jag någon med kunskap som säkert kan
säga om funktionen behövs eller inte.

Kollade närmare på brytaren, ser då texten "ZBENY", efter sökning på nätet så ska det tydligen stå "ZJBENY", fick bl.a. träff på följande länk/produkt,
https://www.zjbenydc.com/isolator-switch/dc-isolator-switch/pv-dc-switch.html

Ja, vredet ÄR låsbar, å JA, den vita den ska.gå att flytta.

Kanske är inte skruven helt iskruvad så att den vita delen tar i skruvskallen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Brytaren kan behöva vara i OFF för att kunna låsas.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Purre
och ibland får man lirka lite med brytarna för att hitta läget där dom går att låsa.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kegun skrev:
Därför söker jag någon med kunskap som säkert kan
säga om funktionen behövs eller inte.
Du menar om den måste vara låsbar?

Det finns inget sådant allmänt krav i elinstallationsreglerna utan de säger endast

Oavsiktlig spänningssättning av utrustning ska förhindras genom lämpliga åtgärder.

Men det vanligaste exemplet på hur man uppfyller detta krav är att den kan låsas i öppet läge. Den funktionen finns därför på alla(?) lastfrånskiljare, huvudbrytare. Ja även dvärgar i centralen kan låsas.

Så du kan betrakta låsning som ett krav i detta fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar om den måste vara låsbar?

Det finns inget sådant allmänt krav i elinstallationsreglerna utan de säger endast

Oavsiktlig spänningssättning av utrustning ska förhindras genom lämpliga åtgärder.

Men det vanligaste exemplet på hur man uppfyller detta krav är att den kan låsas i öppet läge. Den funktionen finns därför på alla(?) lastfrånskiljare, huvudbrytare. Ja även dvärgar i centralen kan låsas.

Så du kan betrakta låsning som ett krav i detta fall.
Tack för den upplysningen kan du säga mig var jag hittar denna text "Oavsiktlig spänningssättning" och så vidare.
I såfall måste jag gå hårdare åt installatören.

Purre
K kegun skrev:
Tack för den upplysningen kan du säga mig var jag hittar denna text "Oavsiktlig spänningssättning" och så vidare.
I såfall måste jag gå hårdare åt installatören.
Detta säger Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utgåva 3 med kommentarer. Utgåva tre är inte den senaste men tror inte det skiljer så mycket i hur dom formulerat just den biten.

Text från elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utgåva 3, om skyddsåtgärder för att förhindra oavsiktlig spänningssättning av utrustning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det räcker alltså att hänga upp en skylt: "Arbete pågår"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.