hahalj hahalj skrev:
Även TP-Link's EAP Controller för Windows eller Android gör detta, om jag fattat det rätt.
Ja, det stämmer. Du har "samma" nät i alla AP och behöver bara sätta upp det en gång. Sen kopierar man bara över det i de andra. Jag har 3st EAP245 och det fungerar klockrent med fullt wifi i hela huset samt stora delar av tomten. Jag kör med PoE-switch för att slippa alla injektorer och för att kunna ansluta övervakningskameror i framtiden.

hahalj hahalj skrev:
Håller på att förbereda för fibern som är på gång inom några veckor/månader.

Jag bygger därför om mitt nätverk från grunden för att säkra att jag får optimal bandbredd oavsett anslutning. Tidigare med hela 15/1 Mbit/s på ADSL har det inte spelat nån större roll, men med planerad 250/250 Mbit så är viktigare för att inte få några flaskhalsar.

Allt kablage blir helt nytt Cat 6 (Cat 6a för dyrt och känns onödigt). Operatörens media router används bara för att plocka ut LAN, IP-TV och telefoni. Till LAN-utgången ansluter jag en router Asus AC-RT66U jag har sen tidigare, den får gå som enbart trådad router/brandvägg/DHCP med en av utgångarna ansluten till en 1 Gbit/s switch för det trådbundna LAN:et, de övriga tre till accesspunkter för WiFi. Accesspunkterna kommer bli något i stil med TP-Link EAP225.
Till media routern är också anslutet en enklare 100 Mbit/s switch för IP-TV som går till två TV.
Jag har också sedan tidigare en UPS ansluten till min NAS för att säkerställa kontrollerad avstängning om strömmen försvinner. Funderar på om jag ska även låta min fiberanslutning sitta på denna, om inte annat så för att minska risken för överspänning vid åsknedslag.

Anledningen till att NAS:en och PC-datorer sitter på samma switch är att den huvudsakliga trafiken till NAS:en är till/från datorerna. Därför får accesspunkterna sitta direkt på Asus-routerns switch så de trådlösa uppkopplingarna inte drabbas av NAS-trafiken. Så är min tanke.

Vad tror ni, bygger jag detta rätt? Något jag borde ändra på?

[bild]
Är det Telia öppenfiber så behöver du en egen cat6 från Telias aktiva utrustning till din TV-box. Det är en egen utgång på mediakonvertern för TV och det kan inte köras via din switch

hahalj
P petererlandsson1194 skrev:
Ja, det stämmer. Du har "samma" nät i alla AP och behöver bara sätta upp det en gång. Sen kopierar man bara över det i de andra. Jag har 3st EAP245 och det fungerar klockrent med fullt wifi i hela huset samt stora delar av tomten. Jag kör med PoE-switch för att slippa alla injektorer och för att kunna ansluta övervakningskameror i framtiden.
Härligt att höra!

Är det Telia öppenfiber så behöver du en egen cat6 från Telias aktiva utrustning till din TV-box. Det är en egen utgång på mediakonvertern för TV och det kan inte köras via din switch
Telia Öppen Fiber levererar själva fibern och fiberkonvertern, kommer troligen välja Bahnhof som leverantör av tjänster via deras mediakonverter.
Allt kablage är Cat6.
Men hur menar du då att man gör då för att få IP-TV till fler än en TV? Varje TV har sin egen box som gör om till HDMI från Ethernet. Min plan är en egen dedikerad switch för IP-TV.

hahalj hahalj skrev:
Härligt att höra!

Telia Öppen Fiber levererar själva fibern och fiberkonvertern, kommer troligen välja Bahnhof som leverantör av tjänster via deras mediakonverter.
Allt kablage är Cat6.
Men hur menar du då att man gör då för att få IP-TV till fler än en TV? Varje TV har sin egen box som gör om till HDMI från Ethernet.
Hemma hos oss så har fiberkonverten från telia 4 uttag där man får ut en tjänst per uttag så som jag förstått det. Nu har vi visserligen olika leverantörer för internet och iptv men tror ändå de hade kommit på varsin port om man haft samma leverantör(någon får gärna rätta mig om jag har fel). Vi därför dubbla uttag i alla rum och två switchar intill fiberkonvertern, en för majoriteten av alla uttag och en mindre för de uttag där vi har tv.

hahalj hahalj skrev:
Härligt att höra!

Allt kablage är Cat6.
Men hur menar du då att man gör då för att få IP-TV till fler än en TV? Varje TV har sin egen box som gör om till HDMI från Ethernet. Min plan är en egen dedikerad switch för IP-TV.
"Fiberkonvertern" är det som är mediaomvandlaren (fiber-TP). Det är 3st uttag på den varav ett är internet, ett är TV och det tredje vet jag inte.. kanske telefon. Internetuttaget har jag dragit direkt in i routern (som jag stänga av wifi på) och den fungerar som brandvägg och DHCP. Sen har jag ett eget uttag vid TV som "Teliaburken" är ansluten till som är patchat direkt till uttaget på mediakonvertern. AP och annat som är trådbundet går via switchen eller direkt på det utgångar som är lediga på routern. Ungarnas speldatorer sitter på routern så de inte ska störa min trafik som mestadels är wifi.

Vissa TV-leverantörer har lösningar för att ha fler TV-apparater. Du kan ha olika leverantör på Tv och internet. Jag har Banhof för internet och Telia för TV. Har inget behov av fler TV-apparater, det är ändå bara Netflix odyl som andra tittar på här hemma i smarttv, playstation eller dator.

*Edit: 4st uttag är det på burken

hahalj hahalj skrev:
Allt kablage är Cat6.
Du kan köra så som du tänkt med IP-TVn.
Vi hade en separat switch för IP-TV innan jag skaffade och konfigurerade en VLAN-switch.

• Gilla
hahalj
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan köra så som du tänkt med IP-TVn.
Vi hade en separat switch för IP-TV innan jag skaffade och konfigurerade en VLAN-switch.
Vet du om det går att ha "valfri" switch för TV-nätet eller måste man ha någon som din tjänsteleverantör levererar?

Vet du om det går att ha "valfri" switch för TV-nätet eller måste man ha någon som din tjänsteleverantör levererar?
Valfri

• Gilla
hahalj och 1 till
  • Laddar…
Det går med vilken som, så fort VLANen är uppdelade till var sin otaggad port på bredbandsdelaren så går det att köra vad som.

• Gilla
hahalj och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
"Fiberkonvertern" är det som är mediaomvandlaren (fiber-TP). Det är 3st uttag på den varav ett är internet, ett är TV och det tredje vet jag inte.. kanske telefon. Internetuttaget har jag dragit direkt in i routern (som jag stänga av wifi på) och den fungerar som brandvägg och DHCP. Sen har jag ett eget uttag vid TV som "Teliaburken" är ansluten till som är patchat direkt till uttaget på mediakonvertern. AP och annat som är trådbundet går via switchen eller direkt på det utgångar som är lediga på routern. Ungarnas speldatorer sitter på routern så de inte ska störa min trafik som mestadels är wifi.

Vissa TV-leverantörer har lösningar för att ha fler TV-apparater. Du kan ha olika leverantör på Tv och internet. Jag har Banhof för internet och Telia för TV. Har inget behov av fler TV-apparater, det är ändå bara Netflix odyl som andra tittar på här hemma i smarttv, playstation eller dator.

*Edit: 4st uttag är det på burken
Från Telia får jag bara en box, en fiber in, ett Ethernet ut. Därefter kopplas den till den mediakonverter jag får från den tjänsteleverantör jag väljer. Och det blir inte Telia i mitt fall.

J
hahalj hahalj skrev:
Från Telia får jag bara en box, en fiber in, ett Ethernet ut. Därefter kopplas den till den mediakonverter jag får från den tjänsteleverantör jag väljer. Och det blir inte Telia i mitt fall.
Det där låter supermärkligt. Skulle du få en box från Telia med fiber in, och en (1) ethernet ut (Vilket jag inte tror de ens levererar längre, utan det ska vara Inteno XG 6846 med 4 portar, eller möjligen en CTS med 4 portar), så skulle detta vara just en mediaomvandlare. Du får inte en till från din tjänsteleverantör, eftersom denna är KommunikationsOperatörens egendom (Telia Öppen Fiber). Den boxen du tänker på är möjligen fiberuttaget som är blåsfiber in och sedan fiberpatch ut, som går till en mediaomvandlare, som sedan går till en router beroende på.

hahalj
J Jocke Best skrev:
Det där låter supermärkligt. Skulle du få en box från Telia med fiber in, och ethernet ut (Vilket jag inte tror de ens leverar längre, utan det ska vara Inteno XG 6846 med 4 portar), så skulle detta vara just en mediakonverter. Du får inte en till från din tjänsteleverantör, eftersom denna är KommunikationsOperatörens egendom. Den boxen du tänker på är möjligen fiberuttaget som är fiber in och sedan fiberpatch ut, som går till en mediaomvandlare, som sedan går till en router beroende på.
Ok, så kan det vara. Det kanske är fiber ut på Telia's box som man sen ansluter till tjänsteleverantörens mediaomvandlare.

J
hahalj hahalj skrev:
Ok, så kan det vara. Det kanske är fiber ut på Telia's box som man sen ansluter till tjänsteleverantörens mediaomvandlare.
Ja när det gäller fibern, men nej, tjänsteleverantören har inte med mediaomvandlaren att göra. Det är Alltid Telia Öppen fiber som sätter upp mediaomvandlaren, oberoende av vem du beställer tjänster av. Förlåt om jag är tjatig :)

hahalj hahalj skrev:
Nix, det sätts inga fiber-fiber-konverter hos privatpersoner.

Den enhet du eventuellt får från tjänsteleverantören är i så fall en router

Edit: stavfel

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.