284 läst ·
3 svar
284 läst
3 svar
Planerar att byta ut mitt Kärch trä-klickgolv 14mm mot vinyl golv.
Har idag Kärchs klickgolv 14 mm som ligger på spårade golvskivor ( 22 mm) och värmeplåtar. På värmeplåtarna ligger stegisolering . Värmeslangarna är 16 mm.
Att ersätta mitt trägolv mot klickvinyl golv (6-8 mm) är inte lämpligt då ojämnheterna från värmeplåtarna kommer att synas.
Finns det någon i Forumet som har erfarenheter av min tänkbara lösning med tunna golvskivor på max 6 till 8 mm, med bra värmeöverförings egenskaper.
Att ersätta mitt trägolv mot klickvinyl golv (6-8 mm) är inte lämpligt då ojämnheterna från värmeplåtarna kommer att synas.
Finns det någon i Forumet som har erfarenheter av min tänkbara lösning med tunna golvskivor på max 6 till 8 mm, med bra värmeöverförings egenskaper.
Tja om man använder t.ex. Kährs klickvinyl lär det inte synas något igenom. Den är hård samt har en mjuk undersida som tar upp mindre ojämnheter. Man får kolla jämnheten på sitt golv och jämföra med jämnhetskraven i vinylgolvets läggningsinstruktion.R ROLA10 skrev:
Det borde väl kunna gå att byta ett Kährs klickgolv mot ett annat Kährs klickgolv tänker jag...
HejO skrev:
Tja om man använder t.ex. Kährs klickvinyl lär det inte synas något igenom. Den är hård samt har en mjuk undersida som tar upp mindre ojämnheter. Man får kolla jämnheten på sitt golv och jämföra med jämnhetskraven i vinylgolvets läggningsinstruktion.
Det borde väl kunna gå att byta ett Kährs klickgolv mot ett annat Kährs klickgolv tänker jag...
Tack för ditt inlägg.
Orsaken till att jag planerar att byta golv i mitt kök o hall är att det är utsatt för fukt och slitage . Vinyl golv tål fukt och slitage bättre än trägolv!
Av praktiska skäl vill jag att den totala bygghöjden av underlagsskivan och klickgolvet är max 14 mm.
Det är min förhoppning att är att få förslag på en underlagsskiva som har bra värmeöverförings förmåga , samtidigt som att skivan utjämnat mot värmeplåtarna.
Om man använder Kährs klickvinyl behövs ingen underlagsskiva. Den är hård samt har en mjuk undersida som tar upp mindre ojämnheter. Man får kolla jämnheten på sitt golv och jämföra med jämnhetskraven i vinylgolvets läggningsinstruktion.R ROLA10 skrev:
Klicka här för att svara