Så ja!!! -Fjodor_ va nu snäll mot -ap- pojken....Han blir nog stor han med en vacker dag...:)
 
allså Fjodor ta en kurs i debatt, tycker du utnyttjar situationen, du vet att _ap_ inte kan försvara sig på grund av att han är den enda som driver sin firma bakom namnet _ap_ du visar bara att du är osäker som du använder uttropstecken versaler o skarpa kommentarer.
Hade _ap_ varit nån annan tex en privatperson så hade han rostat dig o din panna för länge sen.
Jag idioliserar inte _ap_ men rätt ska vara rätt o jag upplever inte att du är seriös längre när du smutskastar i princip hela sida 6 på denna tråd. nu har vi kommit ifrån ämnet och jag tänker inte diskuttera fröling mot Eta nån mer gång. tack Fjodor du är inte längre nån ambassadör för fröling för min del.
 
Frågade killen som sålde till mig om det fanns några nackdelar och han menade att det såklart finns nackdelar i alla system!
Det tycker jag är seriöst att se nyktert på sina produkter på det viset!
precis se nyktert på din nyinköpta produkt den är inte perfekt.
 
Redigerat:
_ap_
Att ett bolag gör vinst är ju den ända säkerheten ni som
komsumenter har.

Ingen vinst resulterar ofta i dålig service.

Att ett bolag kan sälja produkter till rätt pris och dessutom
tjäna på det är ju ett tecken på framgång.
 
Fjodor skrev:
För mig var det inte prestanda eller utformning av pannan som fällde avgörandet utan det var när jag frågade efter demo. anläggningar samt tog en kreditupplysning på båda bolagen som jag enkelt kunde bestämma mig!

F
Bra, då vet vi att det inte var pga. att det var en bättre panna som valet föll på den produkt du nu har köpt. Utan en UC på ett företag som ännu inte lämnat bokslut?
Känns lite som att du griper efter halmstrån, men men...nu lämnar vi det.:)

Då kan väl diskutionen fortsätta på en schyst nivå utan smutskastning...
 
analog skrev:
Bra, då vet vi att det inte var pga. att det var en bättre panna som valet föll på den produkt du nu har köpt. Utan en UC på ett företag som ännu inte lämnat bokslut?
Känns lite som att du griper efter halmstrån, men men...nu lämnar vi det.:)

Då kan väl diskutionen fortsätta på en schyst nivå utan smutskastning...
Häftigt uppsving för denna tråd. Hoppas det jag skriver är på en schyst nivå.

Om en panna kan brinna bakåt så är det bara en tidsfråga tills den gör det... hur liten eller stor procentsats det än är.

Om en panna har en sugande och tryckande fläkt så kan det teoretiskt brinna bakåt om ett övertryck bildas.. typ sugande fläkten går sönder eller att den tryckande ger för mycket luft så kan en "gengas-knall" uppstå. Explosionen tar den enklaste vägen. Vars beror på konstruktion!

En panna som inte kan brinna bakåt har inte en tryckande fläkt.

Har besökt både ägare av fröling och ETA innan mitt köp. Båda fröling ägarna hade fått sina asklådor utskjutna så det var aska i hela pannrummet. Så _ap_ har rätt...

PS. Frölings säljare sa att ETA var en kopia av frölingen, fast såklart sämre.
Sa även att ETA tillverkas i Polen eller Tjeckien vilket visade sig vara svammel... Fabrikerna ligger visst ca 1km ifrån varann i Österrike... alla säljare är "Säljare"=)

Det är väl inge fel av en säljare att påpeka konkurrentens svagheter? eller klassas det som skitsnack?
 
Ha!
Äntligen lite fart på debatten!

Detta gynnar potentiella köpare tror jag!
Som jag skrev så var det inte Uc:n allena som fällde avgörandet utan i kombination med bristen på
visningsanläggningar o referenser i min närhet!

Hade om det sistnämnda varit uppfyllt säkert kunnat tänka mig att köpa en Eta.

Vet inte om ETA är en kopia av Fröling men företaget startades av personal som hoppade av från Frölingfabriken.
Vore konstigt om de inte fick med sig lite info därifrån :) Det är sant att de ligger riktigt nära varandra i Österrike.

Det som gör mig lite irriterad är att en person som säljer ett visst märke lägger in lite syrliga kommentarer om konkurrenter i en tråd som denna! Kommer man då som ny läsare så vet man inte att det är partiska inlägg som ligger bakom. Det är ganska stor skillnad om man skriver om produkter när man ska livnära sig på dem!

Är ingen ambassadör för Fröling o bryr mig inte om vad folk köper! MEN när folk undrar om mina erfarenheter vid köp av en sådan anläggning så svarar jag gärna! Har jag skrivit något negativt om ETA?
Köp gärna ETA eller något annat etablerat märke men väg in lite annat än bara pannans funktion........

Blir lite förvånad över Er upprördhet av att jag tagit en Uc och reagerat på den. Gör inte ni det vid större affärer såsom maskinköp, husaffärer och bilköp? Hur vet ni annars att företagen är likvida och att ni inte får efterkrav på det ni köpt?

Kan väl avslöja att det inte var de ekonomiska i U:cn som jag reagerade mest på utan att företaget funnits så kort tid. När _ap_ sen kontrade med sin vinst kunde jag inte låta bli (öppet mål) att hugga tillbaka.

Nya företag som säljer dyra avancerade produkter ser jag som mer riskfyllda än de som funnits i ett stort antal år. Det har ju hänt förr att företag har sålt massor av produkter och sen inte finns kvar efter ett par år när garanti ärendena börjar komma (menar nu generellt och inte bara flispannor).

För kännedom så har jag haft kontakt med _ap_ utanför forumet och jag tvivlar inte en sekund på kunskap, seriositet eller kvalitet hos hans produkter! Dessutom verkar han vara en trevlig trots sitt norrländska påbrå ;)

Självklart finns det nackdelar med min panna men det brukar jag diskutera med folk när vi står på gårdsplanen och diskuterar vid studiebesök (folk som kommer o tittar är inte lika mycket förståsigpåare som på internetforum utan genuint intresserade). Precis som andra avancerade maskiner så kan givetvis flispannor krångla. Skrattade lite för mig själv när någon tyckte det var större strulfaktor med två fläktar istället för en.
Då skulle vederbörande kika in i elskåpet på en Fröling. Där finns teknik o kretskort en masse. En fläkt som börjar strula är nog drömmen jämfört med att börja felsöka kretskort i en sån anläggning!

F
Ps: Arguing on the internet is like taking part in the special Olympics: Even if You win You´re still retarded ;)
 
Redigerat:
Det du skrev som Ps: kan du lägga av med. Även om du nu använder smile gubbar och sånt trams så behöver inte ordet efterbliven användas.

Jag är inte intresserad av ett UC eller ekonomi på den här tråden utan jag skulle gärna jämför produkterna.. inge annat..

Efter som du fjodor har en fröling och säker har bra kontakt med deras säljare så skulle vag vilja veta vad: fördel med 2st fläktar?
nackdel med en fläkt?

Du skrev tidigare att det var för och nackdelar med båda, men inte vad.

"Skrattade lite för mig själv när någon tyckte det var större strulfaktor med två fläktar istället för en." Läs vad jag skrev igen!
Frölingen är inte bakbrandssäker om nån av fläktarna beter sig fel och att ingen sprinkler är monterad

Visst får du vara mer orolig för att elektroniken ska strula men du behöver väl inte felsöka i kretskorten vad felet är? Det står väl i displayen, eller? Så är det på ETA´n iaf
Jag har hellre ett fel i kretskortet än en bakbrand

ETA är 100% bakbrandssäker enligt Biovärme Sverige utan sprinkler (Som köpare bad jag om den CE märkningen, så det behöver inte _ap_ bevisa) ETA´s konstruktion utgör detta skydd och sen finns det en massa flispannor som blir bakbrandssäkra med olika sprinkler lösningar.. så det är väl skillnaden.

Vill även påpeka att jag tror det ska mycket till innan en fröling brinner bakåt.. förmodligen omöjligt på den med!
 
under tiden vi väntar på svar på ovanstående.

Grannnen hade Bygglant hemma hos sig o demade den pannan för ett 30-40 tal som var intresserade av fliseldning o HDG pannan i förra helgen. som tack för att bygglant fick vara där o dema under en dag så skulle dom kolla om dom kunde fixa en resa för ägaren (o kanske hans kompisar) ner till Tyskland o se på fabriken för att se hur dom tillverkas. kan ju bli hur bra som helst dricka bärs o titta på en stor industri. finns det möjlighet att besöka tex Eta på liknande sätt? skulle vara som en kul grabbsemester. =)
 
Grytis skrev:
Det du skrev som Ps: kan du lägga av med. Även om du nu använder smile gubbar och sånt trams så behöver inte ordet efterbliven användas.

Jag är inte intresserad av ett UC eller ekonomi på den här tråden utan jag skulle gärna jämför produkterna.. inge annat..

Efter som du fjodor har en fröling och säker har bra kontakt med deras säljare så skulle vag vilja veta vad: fördel med 2st fläktar?
nackdel med en fläkt?

Du skrev tidigare att det var för och nackdelar med båda, men inte vad.

"Skrattade lite för mig själv när någon tyckte det var större strulfaktor med två fläktar istället för en." Läs vad jag skrev igen!
Frölingen är inte bakbrandssäker om nån av fläktarna beter sig fel och att ingen sprinkler är monterad

Visst får du vara mer orolig för att elektroniken ska strula men du behöver väl inte felsöka i kretskorten vad felet är? Det står väl i displayen, eller? Så är det på ETA´n iaf
Jag har hellre ett fel i kretskortet än en bakbrand

ETA är 100% bakbrandssäker enligt Biovärme Sverige utan sprinkler (Som köpare bad jag om den CE märkningen, så det behöver inte _ap_ bevisa) ETA´s konstruktion utgör detta skydd och sen finns det en massa flispannor som blir bakbrandssäkra med olika sprinkler lösningar.. så det är väl skillnaden.

Vill även påpeka att jag tror det ska mycket till innan en fröling brinner bakåt.. förmodligen omöjligt på den med!
Vad gäller mitt Ps så är det så jag känner mig....... Hur man än försöker göra sig förstådd så är det någon som vill missförstå och man känner sig / är en idiot!

Vad gäller bakbrand o två fläktar så har jag köpt en dyr anläggning som jag förväntar mig ska funka så jag är inte så bekymrad över ev. stopp i en fläkt. Dessutom råkar jag ha en sprinkler på min Fröling av två skäl: Dels så ingick det i priset och dels så ville inte mitt bolag försäkra anläggningen utan! Österrike har bland världens tuffaste brandkrav o de kräver sprinkler på alla pannor. På ETA får man väl lägga till för den extra säkerheten?

Det finns säkert tråkiga saker som kan hända på alla flispannor när de krånglar och givetvis vill man ha en konstruktion som ger bästa utfall när det sker! Visst kan en fläkt gå sönder men det finns nog annat som kan ställa till bekymmer om det pajar!

Visst står felen på displayen och dessutom på Svenska men interna fel i kretskort vet jag inte om den reder ut att förklara :)

Ska kolla med säljaren om det här med fläktarna när jag träffar honom vilket kan ta ett tag då jag bara ska montera min fjärrdisplay inne i huset o det brådskar ju inte direkt :D.

F
 
analog skrev:
Vad är igentligen fördelen med flera fläktar?

MVH
så vad är svaret på analogs fråga?

less is more kanske..
känns ju inte skit kul med gengas puffar. snackade med en kompis om hans vedpanna som hade övertryck han hade ochså fått såna gengaspuffar. tror det står i Etas broschyr att sugande fläkt elimenerar övertrycksmällar i pannan. man kan ju säga att vissa pannor har mer finneser då den kan aska ur asklådan ochså..
 
Atmos har ju så på sina stora vedpannor en tryckande o en sugande fläkt.Ska den sugande då motverka bakpuffar eller bara dra ur rök?
 
dcdc skrev:
så vad är svaret på analogs fråga?

less is more kanske..
känns ju inte skit kul med gengas puffar. snackade med en kompis om hans vedpanna som hade övertryck han hade ochså fått såna gengaspuffar. tror det står i Etas broschyr att sugande fläkt elimenerar övertrycksmällar i pannan. man kan ju säga att vissa pannor har mer finneser då den kan aska ur asklådan ochså..
Tja som jag skrev så ska jag kolla över vad gäller fläktarna när jag språkar med Säljaren!

Tycker själv att Fröling hade de funktioner jag efterfrågande såsom dubbla displayer (en extra i köket för att slippa gå ut i pannrummet för att kolla status eller ändra på något), Svenska i alla menyer till pannan.
Sms tjänst där pannan talar om ifall den stannar eller om huset blir strömlöst. Om pannan stannar så går elpatronen igång!
Automatisk uraskning av både pannan o värmeväxlaren!

Slutligen så går pannan att ansluta till nätet för att styra alla funktioner via webben! Denna funktion tyckte jag var lite överflödig då jag har sms enheten!

Det ska ju vara bekvämt att elda med flis och med ett förråd som mitt på ca 40kbm ger det ju max 2 fyllningar per år d^_^b Det är något som spelar stor roll och fick mig att överge vedtankar!

Om man tycker "less is more" så ska man nog överge tankar på dessa automatiska flispannor o kika på vedeldning mot acktank istället!

F
 
Fjodor skrev:
Dessutom råkar jag ha en sprinkler på min Fröling av två skäl: Dels så ingick det i priset och dels så ville inte mitt bolag försäkra anläggningen utan! Österrike har bland världens tuffaste brandkrav o de kräver sprinkler på alla pannor. På ETA får man väl lägga till för den extra säkerheten?F
Vad menar du med att "extra säkerhet" kostar på en ETA

ETA´n är CE märkt och godkänd utan sprinkler i Österrike, så alla pannor behöver inta ha sprinkler.. Förstår du nu?
 
jag jämförde nödvändigtvis inte frölingen mot eta men känner dig träffad o är ambassadör för det märket igen så visst kör på.

allt är relativt men om man ska ha ett automatiskt system där varje enhet står för ett möjligt haveri o möjlig fara så ska man ju ha så få av dom som möjligt. det var så jag menade. inte att man ska bo utan rinnande vatten med en järnspis som man ställer hinkar med snö på.

Vad gäller mitt Ps så är det så jag känner mig....... Hur man än försöker göra sig förstådd så är det någon som vill missförstå och man känner sig / är en idiot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.