Ockelbomannen skrev:
bra att det går framåt, blivit någon skön dusch?
sen tycker jag du ska satsa på ett varmgarage så du har någonstans att vara när du ska laga Audin, sen vad hon du bor med tycker ska du inte bry dig om.
Ja det har blivit en långdusch iallfall. =) ja bara häromdagen sa hon att varmgarage kanske vore en smart grej att ha före badrum, får väl starta en ny tråd som heter "Planera garage audiskruvning hjälp!! "

annars så när vi kom tillbaka efter 3 dar i stockholm gick pannan som vanligt när vi kom hem. inga stopp alls fast jag kör ganska grov flis o så har det varit ända sedan start. :wow:

Så är äntligen min anläggning igång!

Den består av en Fröling 48Kw turbomatic samt en 1800l Borö acktank!

Bifogar lite bilder från flisförrådet (som ska panelas) o pannrummet!
Har Ni frågor så ställ dem gärna!

Blev lite av ett antiklimax vid staten då jag var lite trött på att jaga rörmokare, elektriker och snickare!
Tänkte mig att det skulle ta flera dagar att starta upp o hade lite ångest då jag engagerat kompisar med lastbil och traktorgrävare för att få in fliset i förrådet!

MEN ack vad fel jag hade. På en dag så han vi med att: koppla in pannan (elektrikern hade bara dragit fram kablar från pumpar osv. men inte vågat ansluta dem till pannstyrningen) montera skorsten samt fylla flisförråd och sedan testköra anläggningen!

Härligt nu när det är -10 och det är varmt o skönt!

F

• FlisförrådLiten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FyllningflisförrådLiten.jpg
    Skapa konto
  • PannrumLiten.jpg
    Skapa konto
  • FlisskruvLiten.jpg
    Skapa konto
Grattis! Måste kännas skönt när det funkar.

Ska till och bygga något liknande.Har du 45*145 som stående reglar? Hur tjocka skivor har du i golv och vägg? Hur tätt har du reglat i golvet och dimension på reglar?

Grattis. fan vad kul att allt gick bra med driftsättningen.

Fendt927 skrev:
Ska till och bygga något liknande.Har du 45*145 som stående reglar? Hur tjocka skivor har du i golv och vägg? Hur tätt har du reglat i golvet och dimension på reglar?
Yepp reglarna är som du beskriver!

Plyfan är vanlig formplyfa 12mm överallt och golvet är reglat med 2tum 4 ståendes med ett cc avstånd på 40cm!

Klart att det är härligt när det funkar nu när man stoppat in lite pengaro tid d^_^b

F

jag har 350 timmar på min panna nu och asklådan är typ 1/2- 3/4 full ska ta o tömma den nån dag, men pannan har gått typ 65 dagar och när jag tömmer lådan blir det första ingreppet jag gjort sen start. helt fantastiskt. elförbrukningen ligger på 550 kWh per månad nu.(6600kwh per år) det beror mest på en frostvakt i vattenbrunnen och utebelysning som är på mest hela dygnet. skulle gissa spis disk o tvättmaskin står kanske 250kWh. pannan har allså mellan tummen o pekfingret allstrat ca 350hx32KW = 11200 kWh. vårat hus gillar värme,

(elektrikern hade bara dragit fram kablar från pumpar osv. men inte vågat ansluta dem till pannstyrningen)
är du säker på att han var elektriker? vilken tönt.

dcdc skrev:
är du säker på att han var elektriker? vilken tönt.

Jodå visst är han det, och på en stor firma med säkert 50 anställda! MEN det var väl inte roligt plus att det stod på tyska där han skulle koppla.
Pannförsäljaren la ca 40 min på att förklara vad som skulle kopplas vart men det hjälpte inte!
Resten av elen blev jättebra men dyrt........

F

_ap_
va konstigt, är inte allt svenska på en Fröling.. ;)

Jag fick då svensk montageanvisning till min Fröling :) Fast det är en Vedpanna...

det var ju otur att det var på tyska. men är inte utgångarna dynamiska? dom känner väl om det sitter fel grejjer på fel plats? det är väl dumt att chansa men iallfall. på Eta var det enkelt det var förberett med kontakter.

det kanske låter som jag ljuger men nu är det 460 drift timmar. o jag har inte gjort nåt alls. men asklådan börjar vara riktigt full typ 90% ska ta o dra fram skotern o dra ett spår ut i skogen o dumpa askan där. får se när det blir kanske imorgon när man lika ska ut o leta julgran.

dcdc skrev:
det kanske låter som jag ljuger men nu är det 460 drift timmar. o jag har inte gjort nåt alls. men asklådan börjar vara riktigt full typ 90% ska ta o dra fram skotern o dra ett spår ut i skogen o dumpa askan där. får se när det blir kanske imorgon när man lika ska ut o leta julgran.
Får väl kontra med att Frölingen nu gått 300h utan bekymmer!
Dock så går det en del flis men det är kanske inte så konstigt när vi har kallaste vintern på 100 år:O

Vi sms:ar ibland till varandra, pannan o jag. Mest för att kolla hur den andre mår:D
Får ju även sms om strömmen skulle gå i kåken!

Har faktiskt tömt asklådan en gång o då mest för skojs skull! Det var ungefär 3 nävar sot i den.
Iofs så kör jag nu på torrflis och det brinner ju väldigt lätt!

F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.