68 309 läst ·
284 svar
68k läst
284 svar
planera pannrum fliseldning hjälp!
Du behöver inte ta allt personligt och jag har inte sagt att fröling är en dålig panna. Tvärtom så är det en bra flispanna utan tvekan.Fjodor skrev:
Här kommer iaf förstahands info som du bad om.
http://www.blt.bmlfuw.gv.at/pruefber/g1999138.pdf
http://www.blt.bmlfuw.gv.at/pruefber/g2008280.pdf
Fjodor skrev:Självklart förstår jag problematiken med att få fram bra flis o NEJ min erfarenhet av detta är inte särskilt stor!
Men att köra en anläggning med bränsle som av tillverkaren inte är ok och sedan klaga på problem såsom gengaspuffar är väl inte så snällt?
Jag skulle aldrig få för mig att klaga på att min dieselbil gick konstigt bara för att jag körde den på bensin eller rapsolja bara för att jag inte har utrustning nog att få fram rätt bränsle
Förstår du min poäng?
F
För det första, Jag har aldrig klagat, bara konstaterat rådande fakta.
Om vår kvistade rundved som torkat i 2 säsonger och inte dög som bränsle
är väl även detta ett faktum.
Det erkänner jag.
dcdc!
Inte råkar du ha en schema bild på hur du har kopplat allting och vilka komponenter du använder till shuntning, laddning osv.. ?
Är själv i planeringsstadiet för en anläggning av ETA 35kW panna.
Kanske får starta egen tråd senare?
Inte råkar du ha en schema bild på hur du har kopplat allting och vilka komponenter du använder till shuntning, laddning osv.. ?
Är själv i planeringsstadiet för en anläggning av ETA 35kW panna.
Kanske får starta egen tråd senare?
Hej,nej jag har det bara i huvudet. det är inga konstigheter egentligen. jag har som inte superkoll på hur allt är kopplat och hur allt funkar,lillie skrev:
jag kör ju med vvc o vv båda har var sin pump som cirkulerar vatten in mot huset. i huset sitter golvvärme o sånt. vvc vänder vid första tappstället kan man säga. det är som sagt inget konstigt allt styrs med kalenderfunktion o givare som följde med pannan har som inte köpt dit mer ska skaffa en inneluftgivare i år så regleringen blir något snabbare. styr med hjälp av utetempen nu. egentligen något av ett hastverk för att kunna driftsätta i höstas.
Skulle väl råda att kanske gå upp en storlek i pannans kw!lillie skrev:
Kör själv mot tank o då blir det ju inte så lång uppvärmningstid plus att man har lite
reserver nu när vintrarna börjar bli kallare
För mig så skiljde det inte så många kronor att gå upp till 48kw! Kan ju vara gött
att ha lite kapacitet om man vill utöka anläggningen!
V
Ja det var inte så dyrt att välja 50kW istället! Men det känns som att denna räcker väl ändå.Fjodor skrev:Skulle väl råda att kanske gå upp en storlek i pannans kw!
Kör själv mot tank o då blir det ju inte så lång uppvärmningstid plus att man har lite
reserver nu när vintrarna börjar bli kallare
För mig så skiljde det inte så många kronor att gå upp till 48kw! Kan ju vara gött
att ha lite kapacitet om man vill utöka anläggningen!
V
Tror aldrig att det kommer bli sånt behov att den kommer gå dygnet runt.
Vet ej. Diskutionen blev ju ju hetsig ibland, inte minst i denna tråden, men det var ju fler än _ap_ som drev upp tonen.
Synd att _ap_ är bannad. Kommer att sakna honom. Tyckte han tillförde mycket vettiga svar. Alla vi som läser mycket på forumet visste ju alla om vilket märke han säljer, men han gav ju väldigt bra neutrala tekniska svar.
Är själv spekulant på fliseldning.
Tack till Er som skrivit så mycket intressant om Era flisprojekt. Fler!!!!!!
Mvh
rca1959
Maskiningenjör
Synd att _ap_ är bannad. Kommer att sakna honom. Tyckte han tillförde mycket vettiga svar. Alla vi som läser mycket på forumet visste ju alla om vilket märke han säljer, men han gav ju väldigt bra neutrala tekniska svar.
Är själv spekulant på fliseldning.
Tack till Er som skrivit så mycket intressant om Era flisprojekt. Fler!!!!!!
Mvh
rca1959
Maskiningenjör
Jo lite hetsigt var det, men jag tycker att jag har följt forumet över en längre tid och även denna tråden väldigt noga sista veckorna, menar med det att då bör jag ha läst alla hetsiga inlägg och tycker inte det har varit något farligt, och som sagts så tycker även jag att han har gett bra råd här.
Jag vet inte heller!
Det jag kan tänka mig är att han företräder komersiella intressen. Vet inte hur moderatorn ställer sig till detta men ofta är det ju inte tillåtet på forum!
Tycker själv att han tillförde en hel del kunskap o jag hoppas att det bara är tillfälligt!
Vore intressant att få veta av moderatorn varför han blev bannad?
F
Det jag kan tänka mig är att han företräder komersiella intressen. Vet inte hur moderatorn ställer sig till detta men ofta är det ju inte tillåtet på forum!
Tycker själv att han tillförde en hel del kunskap o jag hoppas att det bara är tillfälligt!
Vore intressant att få veta av moderatorn varför han blev bannad?
F
Redigerat:
saabdea skrev:
Instämmer med Fjodor.Fjodor skrev:................Det jag kan tänka mig är att han företräder komersiella intressen. Vet inte hur moderatorn ställer sig till detta men ofta är det ju inte tillåtet på forum!
Tycker själv att han tillförde en hel del kunskap o jag hoppas att det bara är tillfälligt!
Vore intressant att få veta av moderatorn varför han blev bannad?
Varför? och är banningen tidsbegränsad?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bannlysning
/rca1959