Hej,
Har ett dilemma. Sitter och ska rita ut vår sidobyggnad på nybyggnadskartan på vår tomt. Sidobyggnaden är rätt lång (17m) och vår första tanke var att den skulle gå i linje med huset och gatan. Däremot upptäckte vi att det stjäl mycket yta av tomten.
Vi provade istället att rita in sidobyggnaden efter tomtgränsen och tyckte att det spar en del plats. Frågan är om man kommer att störa sig på att det blir en annan vinkel på sidobyggnaden från gatan? Någon som har erfarenhet av detta? Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar!
Har ett dilemma. Sitter och ska rita ut vår sidobyggnad på nybyggnadskartan på vår tomt. Sidobyggnaden är rätt lång (17m) och vår första tanke var att den skulle gå i linje med huset och gatan. Däremot upptäckte vi att det stjäl mycket yta av tomten.
Vi provade istället att rita in sidobyggnaden efter tomtgränsen och tyckte att det spar en del plats. Frågan är om man kommer att störa sig på att det blir en annan vinkel på sidobyggnaden från gatan? Någon som har erfarenhet av detta? Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar!
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Nu var det förvisso inte det frågan rörde, men får ni verkligen bygglov för en 17 meter lång byggnad en meter från tomtgränsen i ett villaområde?
Vårt hus är 23 m långt och det är riktigt långt men vi har en stor tomt.
Även om ni har rätt att bygga en viss procentsats så har kommunen rätt att avgöra hur den byggnaden ska se ut i form och uttryck. Har mycket svårt att tro att ni får bygglov för en så dominerande byggnad.
Ta kontakt med kommunen och hör er för innan ni planerar vidare.
Även om ni har rätt att bygga en viss procentsats så har kommunen rätt att avgöra hur den byggnaden ska se ut i form och uttryck. Har mycket svårt att tro att ni får bygglov för en så dominerande byggnad.
Ta kontakt med kommunen och hör er för innan ni planerar vidare.
Klicka här för att svara
