Skapade nyligen en tråd avseende renoveringen av min gästtoalett och fick där rådet att byta ut de gamla avloppen. Kloka tåd med tanke på att det tidigare var gjutjärnsrör från 60-talet.
Sagt och gjort, ålade ner i krypgrunden och konstaterade att det bara är en kortare bit som går igenom betongbjälklaget som är gjutjärn och därefter är allt i orange plast.
Fick bytt handfatsavloppet utan problem men har en fråga avseende hur jag ska göra med placeringen av toalettens avlopp.
Det gamla
Avloppet hade bara 3 cm avstånd till vägg vilket jag förstår är mindre än man rekommenderar idag (har läst mig till 6 cm). Hålet till avloppet är dock asymmetriskt så om jag placerar röret i den lite mer fyrkantiga delen (se bild) så får jag 8 cm till vägg. Dock hamnar jag drygt 4 cm från röret med vatten till toalettstolen. Är det tillräckligt eller kommer jag inte få dit toalettstolen då? Har tänkt mig en ifö eller gustavsberg.
Vatten kopplar du med flexslang och avlopp med passande vinkel i 110rör så ja du får enkelt ihop det.
Tack för svaret! Vet dock inte om detta framkom av bilden och ändrar något. Vattnet kommer ur golvet i det röret man ser i nedre delen av bilden. Men toalettstolar kanske inte bredare utanför avloppet än att man får plats?
Aha, såg inte röret.
Det blir nog tight men inte omöjligt, ställ stolen på plats o rita av den så ser du om det funkar eller inte med hålet. Måste du så är det nog inget större bekymmer att brädda hålet även om jag förstår att du vill spara jobb.
Aha, såg inte röret.
Det blir nog tight men inte omöjligt, ställ stolen på plats o rita av den så ser du om det funkar eller inte med hålet. Måste du så är det nog inget större bekymmer att brädda hålet även om jag förstår att du vill spara jobb.
Tack igen! Låter logiskt. Ska göra så. Är tyvärr för okunnig för att säga om det är lättbetong eller inte men det känns spontant inte omöjligt att ta sig igenom så det ska nog gå att bredda om det behövs .
Dock hamnar jag drygt 4 cm från röret med vatten till toalettstolen.
Vatten till toaletten ska inte komma upp ur golvet utan ut från en vägg som man ska följa reglerna för Säkert vatten, dvs. inte riskera att få problem med försäkringsbolaget.
Vatten till toaletten ska inte komma upp ur golvet utan ut från en vägg som man ska följa reglerna för Säkert vatten, dvs. inte riskera att få problem med försäkringsbolaget.
Gäller det även när det är renovering av gamla hus och så? Tänker på gjutna plattor där det kan va svårt att ändra om sånt...
Ja i princip gäller det även vid renovering av äldre hus.
Men om det är orimligt, typ att du får riva halva huset för att flytta vattenröret, så kan man låta det vara "fel", ocjh skriva en avvikelse. Skriv något även om du gör det själv.
Avvikelsen i skriftlig form betyder i princip att man är medveten om att det är fel. Skulle du får en vattenskada som beror just på det man skrivit avvikelse om, så betalar försäkringsbolaget ändå inte. Men i så fall räknas resten av rummet som korrekt utfört.
Har du ett fel, som rör upp ur golvet och skaderegleraren ser det, så är annars risken att de nekar ersättning, även om vattenskadan beror på något helt annat. De ersätter inte våtrum som inte följer branschreglerna.
Ja i princip gäller det även vid renovering av äldre hus.
Men om det är orimligt, typ att du får riva halva huset för att flytta vattenröret, så kan man låta det vara "fel", ocjh skriva en avvikelse. Skriv något även om du gör det själv.
Avvikelsen i skriftlig form betyder i princip att man är medveten om att det är fel. Skulle du får en vattenskada som beror just på det man skrivit avvikelse om, så betalar försäkringsbolaget ändå inte. Men i så fall räknas resten av rummet som korrekt utfört.
Har du ett fel, som rör upp ur golvet och skaderegleraren ser det, så är annars risken att de nekar ersättning, även om vattenskadan beror på något helt annat. De ersätter inte våtrum som inte följer branschreglerna.
Tack för informationen. Ja i mitt fall blir det stundtals väldigt orimligt, får bila bort halva plattan om det ska göras helt hundra korrekt gällande den biten.
Hej SvanteC, jag har haft liknande bekymmer som dig dvs, jag bytte WC-stol 2013 och var tvungen att köpa en stol avsedd för "ROT" eftersom vattenröret (prisolrör) kom upp ur betonggolvet precis bredvid avloppet, jag köpte då en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/ifo-wc-stol-spira-6270-med-skruvhal/
Med denna fick vattenröret plats och allt var frid och fröjd.
MEN, nu för några veckor sedan så började det sippra ut vatten mellan plast och koppar i prisolröret som förser toastolen med kallvatten, det har visat sig att jag tydligen har fått läckande t-kopplingar som är ingjutna i betonggolvet (både varmvatten och kallvattenfördelningar i källaren) och har nu en pågående vattenskada på grund av kallvattnets läckande t-koppling.
Huset är byggt -73 och rören är lika gamla och försäkringsbolaget har accepterat skadan.
Är just nu mitt i processen, rörmokare har proppat källarens vattenrör och jag kommer sedan att ha utanpåliggande rör istället. De gamla rören i plattan har jag blåst ur vattnet med trycklyft och kommer att lämnas kvar ingjutna och ej användas mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Tips från mig är att ta bort / proppa detta rör och ersätt det med ett utanpåliggande istället så kanske du slipper samma fel som mig.
Hej SvanteC, jag har haft liknande bekymmer som dig dvs, jag bytte WC-stol 2013 och var tvungen att köpa en stol avsedd för "ROT" eftersom vattenröret (prisolrör) kom upp ur betonggolvet precis bredvid avloppet, jag köpte då en sådan här: [länk]
Med denna fick vattenröret plats och allt var frid och fröjd.
MEN, nu för några veckor sedan så började det sippra ut vatten mellan plast och koppar i prisolröret som förser toastolen med kallvatten, det har visat sig att jag tydligen har fått läckande t-kopplingar som är ingjutna i betonggolvet (både varmvatten och kallvattenfördelningar i källaren) och har nu en pågående vattenskada på grund av kallvattnets läckande t-koppling.
Huset är byggt -73 och rören är lika gamla och försäkringsbolaget har accepterat skadan.
Är just nu mitt i processen, rörmokare har proppat källarens vattenrör och jag kommer sedan att ha utanpåliggande rör istället. De gamla rören i plattan har jag blåst ur vattnet med trycklyft och kommer att lämnas kvar ingjutna och ej användas mer[bild] .
Tips från mig är att ta bort / proppa detta rör och ersätt det med ett utanpåliggande istället så kanske du slipper samma fel som mig.
Bra tips, skönt att höra att det löste sig.
Ja vi får se hur bästa lösningen blir... just nu är det rent och rensat på väggarna så borde kunna dra nytt i dem