Jag har försökt hitta reläer avsedda för normkapsling utan särskilt lyckat resultat. Jag är ute efter ett relä med 12V= spole och 230V 1fas 16A kontakt. Saken är den att det finns gott om reläer för DIN-skena, men väldigt få som passar i norm. Jag har sett många installationer där man använt DIN-reläer i norm och antingen skurit upp eller tejpat över i frontplattan för att anpassa kapslingen till den felaktiga reläformen. Men så vill jag inte ha det. Det finns ju både tidreläer och impulsreläer som passar i norm, samt även några få med 24V spole, så man tycker ju att någon borde ha gjort ett vanligt 12V relä också? Söker någon som kan tipsa mig om huruvida ett sådant existerar.

Det närmaste jag har kommit är en kombination av ett subminiatyrrelä och en DIN-sockel för sammalunda från ELFA. Det passar precis på höjden för norm utan att sticka ut (dvs under en täckplatta). Problemet är att sockeln bara klarar 10A. En nödlösning är att ta en tvåpolssockel och parallellkoppla sockelmatningarna till reläet (matchar faktiskt 16A reläet då parade stift används). Men den varianten känns lite klumpig.

Hjärtligt tack!
Har mätt med linjal i måttuppgifterna och om figuren i katalogen är skalenlig så borde det precis få plats under täckbrickorna. Konstigt att de inte kan uppge huruvida det får plats i norm.
:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.