Tjena!
Har 6 st 45x195 takreglar med cc 800mm till altantaket. Ska skråskruva 45x45-reglar, cc 600 mellan 195:orna för skruvning av plasttak senare.

Räcker EN skråskruvad 4,8x70mm Raptor trallskruv i varje ände av de 800mm långa skruvreglarna eller behövs fler / kraftigare dim?
Skråa snett uppifrån eller 2 från varje sida?

Tacksam för kommentarer. 🙋🏼‍♂️

C Claes67 skrev:
Tjena!
Har 6 st 45x195 takreglar med cc 800mm till altantaket. Ska skråskruva 45x45-reglar, cc 600 mellan 195:surprised:rna för skruvning av plasttak senare.

Räcker EN skråskruvad 4,8x70mm Raptor trallskruv i varje ände av de 800mm långa skruvreglarna eller behövs fler / kraftigare dim?
Skråa snett uppifrån eller 2 från varje sida?

Tacksam för kommentarer. 🙋🏼‍♂️
Jag tror att du vill ha framförallt lite längre skruv. 70mm innebär att det bara är 25mm som går in i regeln. (70-45mm) om du skruvar rakt, och om du dessutom skråar så tappar du ytterligare några mm.
Jag körde två skruv från varje håll. Har för mig att jag körde med 5x90-skruv. (Eller om det var 5x80 eller 6x90)

Jag skruvade varannan regel först, och de kunde då skruvas rakt genom takbalken, och sedan monterade jag resterande reglar och skråade från sidan.

Träaltan vid murat hus med pergola, möbler, soligt, under konstruktion, stege, pallar, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Jag körde med 45x70 mellan takbalkarna, om det spelar någon roll.

• Gilla
Claes67
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag tror att du vill ha framförallt lite längre skruv. 70mm innebär att det bara är 25mm som går in i regeln. (70-45mm) om du skruvar rakt, och om du dessutom skråar så tappar du ytterligare några mm.
Jag körde två skruv från varje håll. Har för mig att jag körde med 5x90-skruv. (Eller om det var 5x80 eller 6x90)

Jag skruvade varannan regel först, och de kunde då skruvas rakt genom takbalken, och sedan monterade jag resterande reglar och skråade från sidan.

[bild]

Edit: Jag körde med 45x70 mellan takbalkarna, om det spelar någon roll.
Tack. Bra idé att skruva varannan genom balken. Så får det bli och lite längre skruv. Körde du 2 st även de vinkelrätt in genom balken?

C Claes67 skrev:
Tack. Bra idé att skruva varannan genom balken. Så får det bli och lite längre skruv. Körde du 2 st även de vinkelrätt in genom balken?
Japp, två på varje. Men jag körde som sagt 45x70 så det kändes rimligare att ta en på varje sida.
Men jag tror att det är mindre risk att regeln vrider sig om du kör två skruv och det är lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på.

• Gilla
Claes67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.