S
5 AlmostDwarf skrev:
Det är väl ändå ingen utbildad elektriker som använder en faspenna vid spänningslöshetskontroll.
Äger själv ingen men min fluke har samma funktion.
Men en av tillfällena där de faktiskt är riktigt bra för felsökning är när du behöver kolla om det finns nån spänning fram till ventilspolar, då de kan sitta lite ogynsamt till ibland.
Jag är utbildad, jobbat i 12 år och har snart AL själv, använder phasen vid varenda spänningslöshetskontroll, dock aldrig som enda kontroll. Det går inte att komma ifrån att Phasen är oerhört användbar om man förstår hur den ska användas.
 
S SueCia skrev:
Jag är utbildad, jobbat i 12 år och har snart AL själv, använder phasen vid varenda spänningslöshetskontroll, dock aldrig som enda kontroll. Det går inte att komma ifrån att Phasen är oerhört användbar om man förstår hur den ska användas.
Tror du tänker rätt men att begreppen blir lite förvirrade. Phasen är ingen spänningslöshetskontroll i sig, utan en indikation. Spänningslöshetskontrollen får egentligen endast utföras med testad spänningsprovare, sen går det går det naturligtvis även med andra instrument, men då kommer andra osäkerheter in, exempelvis mätområden.
 
5 AlmostDwarf skrev:
Du ska testa innan och efter och har du brutit så får du gå och testa mot en annan spänningskälla :)
Är rätt säker på att en test precis innan är tillräcklig om man vill följa reglerna. Men du kanske menar hur du personligen vill ha det? Inget fel med det i så fall. Ta med ett batteri i fickan i så fall.
 
5
S SueCia skrev:
Jag är utbildad, jobbat i 12 år och har snart AL själv, använder phasen vid varenda spänningslöshetskontroll, dock aldrig som enda kontroll. Det går inte att komma ifrån att Phasen är oerhört användbar om man förstår hur den ska användas.
Tror du missuppfattade mig, det jag menade att för att göra spänningslöshetskontrollen så använder man en spänningsprovare, innan man börjar att koppla dvs innan fysisk kontakt med spänningsförande delar.
Så vi är helt överens men jag tror att begreppet tolkades olika :)
 
Redigerat:
5
S Slugge skrev:
Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).
Då skrev du i sådana fall fel i detta inlägg.
De kurser i elsäkerhet jag har gått så skall spänningsprovaren testas innan och efter.
Och du behöver inte ha ett batteri i fickan...
 
5 AlmostDwarf skrev:
Då skrev du i sådana fall fel i detta inlägg.
De kurser i elsäkerhet jag har gått så skall spänningsprovaren testas innan och efter.
Och du behöver inte ha ett batteri i fickan...
Har inte skrivit fel. Rekommenderar att man testar spänningsprovaren efteråt, inget krav.
 
5
S Slugge skrev:
Är rätt säker på att en test precis innan är tillräcklig om man vill följa reglerna. Men du kanske menar hur du personligen vill ha det? Inget fel med det i så fall. Ta med ett batteri i fickan i så fall.
Följa regler eller var det rekommendationer?
(Se citatet längst ner)

S Slugge skrev:
Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).
Läs ovanstående igen.
Det är innan du har brutit du har spänning. Inter efteråt, och har du ingen spänning efteråt och vill kontrollera att din spänningsprovare är ok så mäter man mot en annan spänningskälla, eller innan centralen du har brutit.
Så nej du behöver inte ha ett batteri i fickan

S Slugge skrev:
Har inte skrivit fel. Rekommenderar att man testar spänningsprovaren efteråt, inget krav.
 
5 AlmostDwarf skrev:
Följa regler eller var det rekommendationer?
(Se citatet längst ner)


Läs ovanstående igen.
Det är innan du har brutit du har spänning. Inter efteråt, och har du ingen spänning efteråt och vill kontrollera att din spänningsprovare är ok så mäter man mot en annan spänningskälla, eller innan centralen du har brutit.
Så nej du behöver inte ha ett batteri i fickan
Är inte med på ditt resonemang, tror du gör saker och ting onödigt komplicerade. Var du på en utbildning och föreläsaren sa att du skulle testa instrumentet före och efter så var det bra sagt, detta är dock bara en rekommendation, ingen nödvändighet.

Men är det så att jag har fel får du gärna hänvisa till var det står att spänningsprovaren måste testas i efterhand.

Man behöver alltså inte gå in till grannen och testa sitt instrument, men det är såklart inget fel i att göra det.
 
S SueCia skrev:
Då måste ditt arbete var helt orelaterat till el eller så har du ingen aning om hur man hanterar en sån här.

För om det är något phasen är bra på så är det just att indikera spänningslöshet och ett ypperligt verktyg för felsökning.

När phasen indikerar spänningslöshet så kontrollmäter man såklart med spänningsprovare, men under mina 12 år som elektriker har phasen ALDRIG indikerat spänningslöst om det varit spänning, däremot indikerar den ibland spänning även då det är spänningslöst, men det är ju inte farligt, det kan dock strula till felsökning ibland.
Har jobbat i nästan 30 år som industrielektriker, mest automation förstås, men "vanliga" installationer finns i mängder här också och har aldrig saknat en penna.
Däremot spänningsprovaren skulle jag aldrig klara mig utan eftersom den är så mycket bättre på i stort sett allt och är dessutom ett krav säkerhetsmässigt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
5
S Slugge skrev:
Är inte med på ditt resonemang, tror du gör saker och ting onödigt komplicerade. Var du på en utbildning och föreläsaren sa att du skulle testa instrumentet före och efter så var det bra sagt, detta är dock bara en rekommendation, ingen nödvändighet.

Men är det så att jag har fel får du gärna hänvisa till var det står att spänningsprovaren måste testas i efterhand.

Man behöver alltså inte gå in till grannen och testa sitt instrument, men det är såklart inget fel i att göra det.
Slugge skrev: Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).

Nej det är inget fel men det var inte därför jag började med att citera ditt inlägg.
Du skrev att kontrollen av instrumentet ska göras efter spänningslöshetskontrollen är gjord. Vilket jag citerade och frågade om det var en felskrivning, vilket det inte var. :)
 
5 AlmostDwarf skrev:
Slugge skrev: Spänningslöshetskontroll utförs med en spänningsprovare vars funktion är testad efter spänningslöshetskontrollen är utförd, i undantagsfall precis innan (finns ingen spänning att testa mot då man brutit.).

Nej det är inget fel men det var inte därför jag började med att citera ditt inlägg.
Du skrev att kontrollen av instrumentet ska göras efter spänningslöshetskontrollen är gjord. Vilket jag citerade och frågade om det var en felskrivning, vilket det inte var. :)
Antar att man anser att det är tillräckligt säkert att man testar spänningsprovaren strax före spänningslöshetskontroll. Kan ju vara drygt att dra igång en elgenerator bara för att man ska ha en spänningskälla att testa mot. ;)
I de flesta fall kan man ju enkelt utföra efter-testen och då tycker jag gott man kan göra det också.
 
5
S Slugge skrev:
Antar att man anser att det är tillräckligt säkert att man testar spänningsprovaren strax före spänningslöshetskontroll. Kan ju vara drygt att dra igång en elgenerator bara för att man ska ha en spänningskälla att testa mot. ;)
I de flesta fall kan man ju enkelt utföra efter-testen och då tycker jag gott man kan göra det också.
S Slugge skrev:
Antar att man anser att det är tillräckligt säkert att man testar spänningsprovaren strax före spänningslöshetskontroll. Kan ju vara drygt att dra igång en elgenerator bara för att man ska ha en spänningskälla att testa mot. ;)
I de flesta fall kan man ju enkelt utföra efter-testen och då tycker jag gott man kan göra det också.
Jag är precis med på vad du menar och rimligheten i det.
Men läs ditt inlägg igen. Det inlägget citerade jag och frågade om det var en felskrivning.
Du skrev att funktionen dvs kontrollen av instrumentet skall göras EFTER spänningslöshetskontrollen. (Och i vissa fall innan.)
 
5
Därefter kommenterade jag att man ska göra en kontroll innan och efter

Steg för steg så att vi är överens:
Spänningssatt anläggning
1. Kontroll av instrument mot spänningskälla
2. Nedbrytning av spänningskälla
3. Kontroll av spänningslöshet
4. Kontroll av instrument igen mot spänningsförande källa
 
5 AlmostDwarf skrev:
Därefter kommenterade jag att man ska göra en kontroll innan och efter

Steg för steg så att vi är överens:
Spänningssatt anläggning
1. Kontroll av instrument mot spänningskälla
2. Nedbrytning av spänningskälla
3. Kontroll av spänningslöshet
4. Kontroll av instrument igen mot spänningsförande källa
Ja, detta är en bra ordning, steg 4 är enligt standarder inte nödvändigt men här på byggahusforumet bör det inte vara några problem att utföra och tar inte heller mycket tid.

Det man vill lägga till är steg 2,5, skydd mot tillkoppling, även kallat blockering, har man inte detta skydd kan man mäta hur mycket man vill till ingen nytta, återigen, inga större problem här på byggahus, men gäller att vara på sin vakt ifall man exempelvis har mikroproduktion och det är molnigt då man mäter, i många fall kan en arbetsjordning vara på sin plats, återigen inget för gemene forumist.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
5
S Slugge skrev:
Ja, detta är en bra ordning, steg 4 är enligt standarder inte nödvändigt men här på byggahusforumet bör det inte vara några problem att utföra och tar inte heller mycket tid.

Det man vill lägga till är steg 2,5, skydd mot tillkoppling, även kallat blockering, har man inte detta skydd kan man mäta hur mycket man vill till ingen nytta, återigen, inga större problem här på byggahus, men gäller att vara på sin vakt ifall man exempelvis har mikroproduktion och det är molnigt då man mäter, i många fall kan en arbetsjordning vara på sin plats, återigen inget för gemene forumist.
Jo jag jobbar med det dagligen dvs att bryta och låsa, mer korrekt är frånskilja. För att förhindra tillslag och för att få en kvittens på att alla berörda i arbetet är färdiga med sitt arbete innan spänningssättning.
Och nej det är inget för ett forum som detta
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.