9 465 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Phasen / testpenna sönder?
Nej, frånskilja är inte samma som att blockera mot tillkoppling, oavsett tillämpning är detta ett viktigt steg, och det sker även i olika sammanhang att man bara förutsätter att detta inte ska kunna ske.
Många kanske bara bryter med strömställaren då man ska installera en lampa, här finns stor risk att någon spänningssätter trådarna om man tittar bort mer än en sekund. Eller trappkoppling/korskoppling, spänning kommer från annat håll. Nollan som är bruten, osv..
Så bryt alltid vid centralen, vet att man ofta tar genvägar, och detta kan väl vara ok, bara man känner till riskerna.
Många kanske bara bryter med strömställaren då man ska installera en lampa, här finns stor risk att någon spänningssätter trådarna om man tittar bort mer än en sekund. Eller trappkoppling/korskoppling, spänning kommer från annat håll. Nollan som är bruten, osv..
Så bryt alltid vid centralen, vet att man ofta tar genvägar, och detta kan väl vara ok, bara man känner till riskerna.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nej det var inte så jag menade, vid nerbrytning av tex en maskin så frånskiljer man brytare och därefter låser eller plockar ur knivsäkringar och hänger på ett lås på skåpet.
Jag frånskiljer och låser bryter ner maskiner och matningar dagligen inför service och installation.
Det finns olika sätt att lösa detta.
Ett sätt är att använda låsboxar, där nycklarna till låsen för brytare som är frånskilda, låsta centraler finns i låsboxar. Där varje person som är inblandad hänger på sitt lås och det låset sitter kvar tills arbetet är utfört. Dvs du kan inte spänningssätta förrän alla lås är bortplockade.
Sen "pluggar" man gängsäkringscentraler. Skyltning "arbete pågår"
Lås för dvärgbrytare osv
Jag frånskiljer och låser bryter ner maskiner och matningar dagligen inför service och installation.
Det finns olika sätt att lösa detta.
Ett sätt är att använda låsboxar, där nycklarna till låsen för brytare som är frånskilda, låsta centraler finns i låsboxar. Där varje person som är inblandad hänger på sitt lås och det låset sitter kvar tills arbetet är utfört. Dvs du kan inte spänningssätta förrän alla lås är bortplockade.
Sen "pluggar" man gängsäkringscentraler. Skyltning "arbete pågår"
Lås för dvärgbrytare osv
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Vi är ju överens om spänningsprovarens självklarhet så jag förstår inte varför du trycker så på den.snaggletooth skrev:
Har jobbat i nästan 30 år som industrielektriker, mest automation förstås, men "vanliga" installationer finns i mängder här också och har aldrig saknat en penna.
Däremot spänningsprovaren skulle jag aldrig klara mig utan eftersom den är så mycket bättre på i stort sett allt och är dessutom ett krav säkerhetsmässigt.
Hur som helst, phasen är fantastisk om man t.ex ska bryta strömmen till en grupp. Stoppar phasen i uttaget och sen skruvar säkring för säkring tills det blir strömlöst, detta är ett av flera lägen där phasen är överlägsen spänningsprovaren.
Sen är det självklart att man även provar med spänningsprovare innan man kopplar i uttaget, men det är så oerhört självklart att jag inte ens kommer fortsätta påpeka det framöver.
Vad jag menar är att har man en spänningsprovare så behöver man ingen penna.S SueCia skrev:Vi är ju överens om spänningsprovarens självklarhet så jag förstår inte varför du trycker så på den.
Hur som helst, phasen är fantastisk om man t.ex ska bryta strömmen till en grupp. Stoppar phasen i uttaget och sen skruvar säkring för säkring tills det blir strömlöst, detta är ett av flera lägen där phasen är överlägsen spänningsprovaren.
Sen är det självklart att man även provar med spänningsprovare innan man kopplar i uttaget, men det är så oerhört självklart att jag inte ens kommer fortsätta påpeka det framöver.
Stoppar phasen i uttaget? Mig veterligen känner den inte utanför petskyddet, då kommer spänningsprovaren väl till hands med sina två spetsar som man enkelt kan öppna petskyddet med.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Håller med i det du säger, men det är inget som är främmande om du har ett yrke som elektriker...S Slugge skrev:Nej, frånskilja är inte samma som att blockera mot tillkoppling, oavsett tillämpning är detta ett viktigt steg, och det sker även i olika sammanhang att man bara förutsätter att detta inte ska kunna ske.
Många kanske bara bryter med strömställaren då man ska installera en lampa, här finns stor risk att någon spänningssätter trådarna om man tittar bort mer än en sekund. Eller trappkoppling/korskoppling, spänning kommer från annat håll. Nollan som är bruten, osv..
Så bryt alltid vid centralen, vet att man ofta tar genvägar, och detta kan väl vara ok, bara man känner till riskerna.
Eller var inlägget som en allmän uppmaning till alla andra icke elektriker/installatörer på forumet?
Man kan aldrig vara för tydlig här på forumet när det gäller "instrument" typ Phasen, Att yrkesmän VET att dom inte är ett tillförlitligt "mätinstrument" är självklart, men många "amatörer" tycks sakna den förståelsen. Så för indikering av spänning kan dom vara ett hjälpmedel, men långt ifrån något som man kan lita på och det tåls att upprepa gång på gång då "undringar" om typ Phasen ständigt återkommer.
En kollega på skolan så till mig när jag sa att jag aldrig skulle få för mig att köpa en faspenna, att han faktiskt hade haft nytta av en sådan en gång.
Han har jobbat på kraftsidan och tack vare den hade han lokaliserat ett jordfel.
Så om jag någon gång kommer att jobba på kraftsidan, vilket inte är sannolikt.
Så kommer jag att skaffa en sådan
Han har jobbat på kraftsidan och tack vare den hade han lokaliserat ett jordfel.
Så om jag någon gång kommer att jobba på kraftsidan, vilket inte är sannolikt.
Så kommer jag att skaffa en sådan
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Just för den saken så tycker jag det är smidigare att använda en spänningsprovare med ljudsignal.S SueCia skrev:Vi är ju överens om spänningsprovarens självklarhet så jag förstår inte varför du trycker så på den.
Hur som helst, phasen är fantastisk om man t.ex ska bryta strömmen till en grupp. Stoppar phasen i uttaget och sen skruvar säkring för säkring tills det blir strömlöst, detta är ett av flera lägen där phasen är överlägsen spänningsprovaren.
Sen är det självklart att man även provar med spänningsprovare innan man kopplar i uttaget, men det är så oerhört självklart att jag inte ens kommer fortsätta påpeka det framöver.
Stoppa in mätproberna och gå å skruva/fäll ner säkringarna tills det tystnar.
Detta går ju givetvis inte på en industri med bullriga maskiner av förklarliga skäl
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför punkt 4? Man konrollerar spänning före man bryter, efter man brutit, sen ev efter man gjort jobbet för att bekräfta att allt är ok, tex spänning/fasföljd/rotation, men EJ för säkerheten.
Punkt 4 är en funktionskontroll av spänningsprovaren, man har precis testat att den visar spänningslöshet och vill nu se att den kan visa att spänning finns.H Husqvarna220Ac skrev:
Denna kontroll är ofta väldigt enkel att göra och tycker inte den är fel för exempelvis en hempulare som kanske kör med något ställbart instrument. Har man testat funktionen före är det enligt standard tillräckligt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Precis, den är en kontroll att något ej har hänt med instrumentet när du utförde mätningen som kan ha gjort att du ej fick rätt värde tex.S Slugge skrev:Punkt 4 är en funktionskontroll av spänningsprovaren, man har precis testat att den visar spänningslöshet och vill nu se att den kan visa att spänning finns.
Denna kontroll är ofta väldigt enkel att göra och tycker inte den är fel för exempelvis en hempulare som kanske kör med något ställbart instrument. Har man testat funktionen före är det enligt standard tillräckligt.
Men jag skulle även vilja säga att den absolut har med säkerhet att göra och inte endast för en funktionskontroll. Även då fast du har gjort kontrollen innan.
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Och kontrollerna är allt mer viktigare ju mer komplexa system man har.
Kan iofs erkänna att i en vanlig villainstallation så går jag nog inte å gör punkt 4, eller egentligen kända ställen där jag har ett synligt brytställe och jag känner till anläggningen.
Hehe, iofs så gör jag inte direkt (sällan) några villainstallationer. Men det har hänt
Kan iofs erkänna att i en vanlig villainstallation så går jag nog inte å gör punkt 4, eller egentligen kända ställen där jag har ett synligt brytställe och jag känner till anläggningen.
Hehe, iofs så gör jag inte direkt (sällan) några villainstallationer. Men det har hänt
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jo absolut, men nu har inte alla spänningsprovare just denna funktion5 AlmostDwarf skrev:
Phasen är väldigt billig och fungerar även till att göra precis denna kontroll i t.ex en Kopplingsdosa man inte vet vart den matas ifrån.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Kan hålla med om att det är smidigt. men funktionen med ljud finns tom på flukes billigaste spänningsprovare so kostar ett par hundra , vet ej hur det är med chauvin å elma. Men absolut jag håller med dig om att det är smidigt för indikering om en spänning finns eller ejS SueCia skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför testa den igen? Man mäter väl alltid mot känd spänning före man börjar jobbet, sen mäter man när man brutit för att bekräfta spänningslöshet..