181 294 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Men när man lämnar blod uppnår man inte någon anonymitet alls!G Greger_08 skrev:
När jag lämnar blod identifierar jag mig med bank-id en gång, anger mitt personnummer två gånger och legitimerar mig en gång.
På vilket sätt menar du att det är anonymt över huvud taget?!
Du skriver mycket.BirgitS skrev:
Kan vi inte få se vad Transportstyrelsen faktiskt skriver?
Länkar går bra.
Tex de gamla och nya reglerna för vad som ska rapporteras in till TS, så vi kan se hur de ändrades.
Sen tycker jag det är lite roligt att du nu tycker det är läkarna som gjort fel om TS och vården har olika kriterier för alkoholism eller när hög alkoholkonsumtion är trafikfarlig. Inte ska väl läkare undanhålla information från TS som kan ge körkortsåterkallelse enligt TS?
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/
Här finns anmälningsblanketten som läkaren ska använda,
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/korkort/lakare-och-optiker/lakares-anmalan/
Lite saxade axplock från anmälningsblanketten:
"Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att personen av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, körkortstillstånd, traktorkort eller taxiförarlegitimation och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen. Personen som anmälan avser behöver inte underrättas innan anmälan görs."
"Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren."
"Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen."
"En anmälan från läkare ska vara skriftlig och innehålla de uppgifter om innehavarens hälsotillstånd som framkommit vid undersökningen och som har betydelse för frågan om innehav."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/
Här finns anmälningsblanketten som läkaren ska använda,
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/korkort/lakare-och-optiker/lakares-anmalan/
Lite saxade axplock från anmälningsblanketten:
"Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att personen av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, körkortstillstånd, traktorkort eller taxiförarlegitimation och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen. Personen som anmälan avser behöver inte underrättas innan anmälan görs."
"Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren."
"Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen."
"En anmälan från läkare ska vara skriftlig och innehålla de uppgifter om innehavarens hälsotillstånd som framkommit vid undersökningen och som har betydelse för frågan om innehav."
Jag har ingen aning och har inte haft tid att kolla heller då jag jobbat 12,5h nattpass... Men jag tänker att du som är en så stark förespråkare av förtydligandet i mars kanske hade lust att göra det? Tid verkar du ju ha med tanke på antalet inlägg du producerar. Jag har varit medlem här i 11 år längre än dig men ändå har du skrivit nästan 40 000 (Fyrtiotusen :O ) mer inlägg än mig... Man kan inte va annat än mållös.BirgitS skrev:
Kan ju dra en parallell gällande förtydligandet som du ju ser som en hel religion (obs skämt). På mitt jobb överöses vi ibland av nya rutiner och föreskrifter skrivna på ett otroligt byråkratiskt sätt, men meningen i dom är oftast rent trams, vilket fått många medarbetare att sluta bry sig om informationen som kommer uppifrån. Undrar vad läkarna matas med för information från alla dess håll som dom måste hålla sig uppdaterade på.
Redigerat:
Samma här. Jobbar ibland utomlands och får då även liknande föreskrifter därifrån.RoTe skrev:
På mitt jobb överöses vi ibland av nya rutiner och föreskrifter skrivna på ett otroligt byråkratiskt sätt, men meningen i dom är oftast rent trams, vilket fått många medarbetare att sluta bry sig om informationen som kommer uppifrån. Undrar vad läkarna matas med för information från alla dess håll som dom måste hålla sig uppdaterade på.
Oberoende av land, är de nästan alltid totalt ointressanta, då de inte berör mig vilket innebär att jag kan missa nålen i höstacken.
Det vore förvånande ifall den svenska sjukvården agerar annorlunda.
Ibland blir jag förundrad. Om du läste helheten hade du sett att farstaflicka svarade gaidin. Ett inlägg som du borde känt igen eftersom du var in och likade😐BirgitS skrev:
Efter flera sådana inlägg frågade jag om hon hade något att säga om ämnet. Så vad menar du med ditt inlägg🤔 Läs gärna hela texten innan du börjar skjuta vilt omkring dig😏
(TS brukar reserveras för trådskaparen, men gott, vi kan ha det för myndigheten också.)
TS är ett skandaliserat verk med stora säkerhetsmässiga katastrofer bakom sig. Med också inkvoterade odugliga GD. Varför är ni förvånade att TS har gjort fel? Jag utgår närmast från detta. I det sönderfallande (ghettofierade) Sverige är det tydligen endast Skatteverket som fungerar tillfredsställande.
1. Ifall TS har dragit in körkortet "för tusentals personer", endast på ett PEth-värde över 0,3 mikromolar vid ett par tillfällen för varje drabbad, är det fel och bör/kommer att rättas till.
2. Det KAN dock vara en storm i ett vattenglas; vi vet inte bakgrunden helt och hållet och möjligen har tendentiösa journalister (aktivister) blåst upp det hela. Jag medger dock att fallet Linn verkar helt skevt därest ens hälften av det vi hört stämmer.
3. Kan vi förvänta oss en DOGE-artat storstädning i landet och isht bland de 350 myndigheterna som ingen behöver? Nej, jag tror inte det. Fredrik "öppna-hjärtan" Reinfelt skrev boken "Det sovande folket" och vad den handlar om har jag ingen aning om, men titeln beskriver svenskarna av idag. Sorgligt. Vid min ålder börjar man fundera på att ge upp.
TS är ett skandaliserat verk med stora säkerhetsmässiga katastrofer bakom sig. Med också inkvoterade odugliga GD. Varför är ni förvånade att TS har gjort fel? Jag utgår närmast från detta. I det sönderfallande (ghettofierade) Sverige är det tydligen endast Skatteverket som fungerar tillfredsställande.
1. Ifall TS har dragit in körkortet "för tusentals personer", endast på ett PEth-värde över 0,3 mikromolar vid ett par tillfällen för varje drabbad, är det fel och bör/kommer att rättas till.
2. Det KAN dock vara en storm i ett vattenglas; vi vet inte bakgrunden helt och hållet och möjligen har tendentiösa journalister (aktivister) blåst upp det hela. Jag medger dock att fallet Linn verkar helt skevt därest ens hälften av det vi hört stämmer.
3. Kan vi förvänta oss en DOGE-artat storstädning i landet och isht bland de 350 myndigheterna som ingen behöver? Nej, jag tror inte det. Fredrik "öppna-hjärtan" Reinfelt skrev boken "Det sovande folket" och vad den handlar om har jag ingen aning om, men titeln beskriver svenskarna av idag. Sorgligt. Vid min ålder börjar man fundera på att ge upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Jag har läst alla inlägg i tråden.M Mrs November skrev:Ibland blir jag förundrad. Om du läste helheten hade du sett att farstaflicka svarade gaidin. Ett inlägg som du borde känt igen eftersom du var in och likade😐
Efter flera sådana inlägg frågade jag om hon hade något att säga om ämnet. Så vad menar du med ditt inlägg🤔 Läs gärna hela texten innan du börjar skjuta vilt omkring dig😏
Jag menade just det jag skrev. En fråga om du har något att säga i ämnet. Du har skrivit en hel del inlägg i tråden men nästan alla handlar om en person, t.ex. mig eller Farstatjej. Lite konstigt då att klaga på att någon annan också skriver inlägg om en person.
Jag tycker det är mest du som skjuter vilt omkring dig.
Det var jag som påpekade att farstatjej skrev mer om andra personer än om ämnet.BirgitS skrev:
Jag har läst alla inlägg i tråden.
Jag menade just det jag skrev. En fråga om du har något att säga i ämnet. Du har skrivit en hel del inlägg i tråden men nästan alla handlar om en person, t.ex. mig eller Farstatjej. Lite konstigt då att klaga på att någon annan också skriver inlägg om en person.
Härligt att du duckar att kommentera mitt inlägg.BirgitS skrev:
Skillnaden är att jag har skrivit till dig och även till farstatjej och inte om. En jäk.a skillnad i mina ögon. Dessutom så har du betett dig på liknande sätt mot andra i tråden. Jag har fullständigt förlorat respekten för dig. Kommer inte bemöta dig ytterligare i denna fråga. Men ljug aldrig mer om min person. Skämta gärna. Raljera gärna. Det tål jag. Men lögner då ser jag rött.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Jag reagerade på det här inlägget:G gaidin skrev:
Därför att Mrs November inte verkar ha just något att säga i trådens ämne utan mest verkar klaga på andra personer.M Mrs November skrev: