M
Jag kommer nu att avvakta vad som händer efter att gd för ts varit i riksdagen och förklarat sig för trafikutskottet. Det skulle vara denna vecka om jag inte minns fel. Förhoppningsvis kan vi få bort felanvändningen av peth proverna. Det kan säkert vara så att vården i viss mån kan vara hjälpt av testet men inrapportering till ts är en riktig skandal🤔

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Jag kommer nu att avvakta vad som händer efter att gd för ts varit i riksdagen och förklarat sig för trafikutskottet. Det skulle vara denna vecka om jag inte minns fel. Förhoppningsvis kan vi få bort felanvändningen av peth proverna. Det kan säkert vara så att vården i viss mån kan vara hjälpt av testet men inrapportering till ts är en riktig skandal🤔
Inga problem för vården att använda testet såvida man använder det för att mäta en persons värden över tid och jämföra mot personens egna värden över tid men att ta prov i smyg och skicka iväg dolt till TS, där ligger skandalen.

Så jag är helt enig med dig.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
M
F Festlund skrev:
Inga problem för vården att använda testet såvida man använder det för att mäta en persons värden över tid och jämföra mot personens egna värden över tid men att ta prov i smyg och skicka iväg dolt till TS, där ligger skandalen.

Så jag är helt enig med dig.
🙂

BirgitS
G gaidin skrev:
Det räckte väl inte innan heller? Ändå hände det och de som blev av med korten saknar fortfarande körkort.
Uppenbarligen räckte det eftersom det hände. Eller menar du att det var max ett fall om året och därför kan skyllas på den mänskliga faktorn?
I så fall verkar det ju meningslöst med aktivism på nätet.
Människor kommer alltid att göra fel ibland.
G gaidin skrev:
Du har nu säkert hundra gånger skrivit om denna förändring och jag har påpekat, med citat från dig att det bara är ett förtydligande men ändå fortsätter du som att du tror att det blir en sanning bara för att du upprepar dig.
Det som gäller nu är att det inte ska räcka med för höga PEth-värden. Då finns det 2 möjligheter.
1. Det räckte till förut. Då har något ändrats, alltså en förändring.
2. Det räckte inte till förut heller. Då har ingen blivit av med körkortet pga. endast för höga PEth-värden.

Så hur ska du ha det, är det en förändring eller har ingen blivit av med körkortet endast utifrån för höga PEth-värden?
G gaidin skrev:
Jag tänker inte upprepa mig, jag tänker bara irritera mig över din envishet och ditt slagsmål mot väderkvarnar.
Irritationen är ömsesidig och jag finner även dig envis.
Så jag slåss mot inbillade fiender (= jag har inbillat mig att du m.fl. har en annan åsikt än vad jag har)?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tydligen startade allting med masstestning på en vårdcentral i Dalarna. TS ligger i Borlänge. Hmmmmm, man kanske skulle utreda släktskapsförhållanden mellan personalen på TS och den där vårdcentralen.
Transportstyrelsen har ett litet kontor i Borlänge, men huvudkonteret är i Norrköping, och det största kontoret är i Örebro.

Jag tror du tänker på Trafikverket.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som gäller nu är att det inte ska räcka med för höga PEth-värden. Då finns det 2 möjligheter.
1. Det räckte till förut. Då har något ändrats, alltså en förändring.
2. Det räckte inte till förut heller. Då har ingen blivit av med körkortet pga. endast för höga PEth-värden.

Så hur ska du ha det, är det en förändring eller har ingen blivit av med körkortet endast utifrån för höga PEth-värden?
Hur JAG skall ha det? Jag har alltid varit av åsikten at peth är ett meningslöst test, Det är du som försvarar testet. Jag har som sagt (da da da... igen...) alltid varit av åsikten att TS inte ens skall behandla dessa tester, de är meningslösa med de nivåer som används idag.

Alternativ 3, att TS har gjort övergrepp och inte följt sina egna riktlinjer verkar du inte ta med i beräkningen.

Först var det TS som förändrats, nu är det läkarna som fått nya riktlinjer. Hur skall du ha det och vad är förändringen?
Vilka regler gällde I februari? Vad har förändrats sedan dess?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Irritationen är ömsesidig och jag finner även dig envis.
Så jag slåss mot inbillade fiender (= jag har inbillat mig att du m.fl. har en annan åsikt än vad jag har)?
Har man samma åsikt blir det ju en tråkig diskussion, det är uppfriskande att inte tänka på samma sätt. Jag hoppas inte du tar det personligt, det gör inte jag. Du är fortfarande i min värld en frisk fläkt som ofta är väldigt påläst och kunnig, all respekt, även om jag i detta fallet inte håller med dig.

• Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
Ebba lovar..
En person med blondt hår pratar med någon i en inomhusmiljö, iklädd kavaj, i en diskussion om alkoholtesternas riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredrikR FredrikR skrev:
Ebba lovar..
[bild]
Hon kanske är orolig för att hon skall förlora körkortet också? Det borde MÅNGA politiker vara...

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
M
FredrikR FredrikR skrev:
Ebba lovar..
[bild]
Aj, aj, aj helt plötsligt blev jag nervös för att inget kommer att hända🙃 Hoppas, hoppas att min känsla är fel😏

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Jag har alltid varit av åsikten at peth är ett meningslöst test, Det är du som försvarar testet.
Var har jag skrivit att PEth-tester är bra?
Det jag har skrivit är att det inte längre räcker med PEth-tester, vilket väl snarast är en indikering på att de inte är bra. Alltså att TS anser att de inte är tillräckligt bra.
G gaidin skrev:
Alternativ 3, att TS har gjort övergrepp och inte följt sina egna riktlinjer verkar du inte ta med i beräkningen.
I så fall är det väl en förändring när de nu börjar följa sina riktlinjer.
G gaidin skrev:
Först var det TS som förändrats, nu är det läkarna som fått nya riktlinjer. Hur skall du ha det och vad är förändringen?
Transportstyrelsen har inte förändrats, de är fortfarande en myndighet som ska verka utifrån t.ex. körkortslagen. Jag har inte påstått att själva myndigheten har förändrats.

De har kommit ut med ett förtydligande om hur deras föreskrift etc. ska tolkas. Det förtydligar hur läkare ska tolka föreskrift etc. så att de har bättre kunskap om när de ska bry sig om att fylla i blanketten om att en person är olämplig att köra bil etc. Det innebär en förändring när det gäller vilka personer som ska anmälas. Det innebär naturligtvis också att handläggare på TS har fått mer kunskap om när de kan ignorera anmälningar från läkare därför att läkaren inte har visat att något av de listade kriterierna är uppfyllt.

Jag tycker det här är självklart. Ska man verkligen behöva skriva folk på näsan om vad saker innebär i detalj i stället för att förutsätta att de kan tänka själva?
G gaidin skrev:
Vilka regler gällde I februari? Vad har förändrats sedan dess?
Uppenbarligen gällde väl "regler" och tolkning som innebar att läkare anmälde person med 2 för höga PEth-värden som olämpliga fordonsförare. Det har det ju länkats till en massa i tråden så det borde du väl känna till.

Förändringen är att numera så är det tydliggjort att det inte räcker med för höga PEth-värden utan att minst ett av tre kriterium ska vara uppfyllt. Kriterium som inte har att göra med PEth-värden.

Vad är det som är så svårt att förstå att du måste fortsätta att fråga om samma sak gång på gång?
Berätta i stället i detalj vad det är du inte förstår. Nu är det ju bara tjatigt.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Har man samma åsikt blir det ju en tråkig diskussion, det är uppfriskande att inte tänka på samma sätt. Jag hoppas inte du tar det personligt, det gör inte jag. Du är fortfarande i min värld en frisk fläkt som ofta är väldigt påläst och kunnig, all respekt, även om jag i detta fallet inte håller med dig.
Det är personligt att säga att man irriterar sig på någon och att denna någon är envis. Det är inte några sakargument.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå att du måste fortsätta att fråga om samma sak gång på gång?
Berätta i stället i detalj vad det är du inte förstår. Nu är det ju bara tjtjatigt.
Ja, det blir tjatigt att älta samma tomma argument när inget nytt har tillkommit, t ex nya regler.
Vi lever i samma regler som tidigare, kanske TS har lärt sig tolka dem annorlunda men det är ingen skillnad på reglerna.

Skall vi sluta gå i cirklar nu och kanske komma med något nytt?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Ja, det blir tjatigt att älta samma tomma argument när inget nytt har tillkommit, t ex nya regler.
Vi lever i samma regler som tidigare, kanske TS har lärt sig tolka dem annorlunda men det är ingen skillnad på reglerna.

Skall vi sluta gå i cirklar nu och kanske komma med något nytt?
En ny tolkning leder till förändring.

Finns det ens några regler?
Det finns en föreskrift som jag tror är från 2010 och den är väldigt översiktlig så i den radas PEth bara upp bland flera andra tester. Inga regler angående PEth i den alltså.
Någon har skrivit om ett PM från 2020, men ett PM innehåller ju inga bindande regler utan verkar också vara en tolkning och/eller ett förtydligande.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Det vore på sin plats att Transportstyrelsen testar sin egen personal.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.