180 984 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Om man tagit ett PEth test på en måndag och det visade 0,36 så skulle testet visa ca 0,18 om man i stället tar det på fredag.
Om en man på 90 kg och en på 60 kg dricker lika mycket får den lättare mannen högre alkoholhalt i blodet, vilket borde ge motsvarande mängd metaboliter och biomarkörer eftersom alkohol koncentrationen är högre så om den större mannen har PEth 0,22 och klara sig så kommer den mindre mannen inte klarar sid då förväntar PEth blir 0,33 μmol/L.
Det som är bra med PEth är att flera dagars konsumtion i sträck bygger på värdet rejält, men att säga att man konsumerar en viss volym eller haft en viss promillehalt går inte utan att veta när alkoholen intogs.
Men är eller ska vi säga var, så bra att PEth kan ersätta gamla markörer för högt alkoholintag.
Kan PEth till och med övertrumfa äldre leverprover, GT etc eftersom PEth är bättre och mer specifikt än tidigare prover!
Om en man på 90 kg och en på 60 kg dricker lika mycket får den lättare mannen högre alkoholhalt i blodet, vilket borde ge motsvarande mängd metaboliter och biomarkörer eftersom alkohol koncentrationen är högre så om den större mannen har PEth 0,22 och klara sig så kommer den mindre mannen inte klarar sid då förväntar PEth blir 0,33 μmol/L.
Det som är bra med PEth är att flera dagars konsumtion i sträck bygger på värdet rejält, men att säga att man konsumerar en viss volym eller haft en viss promillehalt går inte utan att veta när alkoholen intogs.
Men är eller ska vi säga var, så bra att PEth kan ersätta gamla markörer för högt alkoholintag.
Kan PEth till och med övertrumfa äldre leverprover, GT etc eftersom PEth är bättre och mer specifikt än tidigare prover!
Jag har anmält BirgitS till moderator för det närmast Chat GPT-liknande sättet att rapa upp samma argument säkert 60 gånger i sträck i den här tråden men hittills har jag inte fått någon reaktion. Det som drar trafik till forumet är väl bra antar jag 🤷🏻♂️RoTe skrev:
Ja det kan ju knappast vara en människa bakom alla dom inläggenpossum77 skrev:
Du verkar vara en av få som vill diskutera sakfrågan. Ja, PEth-värdet är mycket bra mått och känsligt PER PERSON. Så skulle jag vilja formulera det. Vad menas? Jo, ifall du blir nykter efter en missbruk/riskbruk/överkonsumtion och ligger på snygga 0,05 under en tid men sedan ÖKAR detta - även bara en aning - så kan den behandlande läkaren och din arbetsgivare, eller så, starkt misstänka att du har druckit mer än du borde. Har du lovat total nykterhet så kan detta därför bli skäl för uppsägning. Säkert ovanligt dock. Som jag påpekat tidigare så kan man naturligtvis inte dra in behörigheter endast på ett enstaka värde >0,3. Har detta hänt i - som det påstås - tusentals fall, så är det knas, enligt min ringa uppfattning.blackarrow skrev:
Man blir ju lite fundersam hur ens egen konsumtion ses enligt detta test om det skulle komma på tal.
Speciellt sommartid slinker det ganska lätt ner en eller två svalkande lite nu o då framför tvn under veckan, men det händer endast kanske 2-3 gånger om året att jag dricker mig berusad vid nån tillställning, typ midsommar eller nån julfest...
Ger det olika utslag på värdet om man koncentrerar konsumtionen till 2 "fyllor" fredag o lördag mot att sprida ut samma totala mängd men istället drick lite varje dag?
Speciellt sommartid slinker det ganska lätt ner en eller två svalkande lite nu o då framför tvn under veckan, men det händer endast kanske 2-3 gånger om året att jag dricker mig berusad vid nån tillställning, typ midsommar eller nån julfest...
Ger det olika utslag på värdet om man koncentrerar konsumtionen till 2 "fyllor" fredag o lördag mot att sprida ut samma totala mängd men istället drick lite varje dag?
Jag hade inte klarat ett test efter semestern och det hade gjort att jag förlorat mitt körkort. Övriga året så dricker jag absolut alkohol men i mindre omfattning, blir påtagligt berusad en handfull gånger/år. Ett ärkefyllo däremot kan köra rattfull, åka dit, bli dömd och få fortsätta att köra bil med Transportstyrelsens goda minne. Borde inte det här fyllot som flyttat fram gränserna så långt att h*n sätter sig vid ratten diskvalificeras från att köra bil? Visst, villkoret är alkolås, men det stoppar ju inte fyllot från att köra en annan bil. Otroligt vingligt tänkt av myndigheten.K Kasken skrev:Man blir ju lite fundersam hur ens egen konsumtion ses enligt detta test om det skulle komma på tal.
Läs inlägg #42...blackarrow skrev:
Om man tagit ett PEth test på en måndag och det visade 0,36 så skulle testet visa ca 0,18 om man i stället tar det på fredag.
så kanske du lär dig något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Numera, kom det i mars eller? Med lite oflyt i alkoholflödet så hade jag ju kunnat naila även test två och fått körkortet indraget. Men skit i det, vad tycker du om att TS låter ärkealkisar behålla sitt körkort?BirgitS skrev:
Det räckte väl inte innan heller? Ändå hände det och de som blev av med korten saknar fortfarande körkort.BirgitS skrev:
Skall vi gå ett varv till bland dina villfarelser?
Vanligtvis säger jag det jag vill säga och sedan har jag sagt det och låter det vara.
Du har nu säkert hundra gånger skrivit om denna förändring och jag har påpekat, med citat från dig att det bara är ett förtydligande men ändå fortsätter du som att du tror att det blir en sanning bara för att du upprepar dig.
Jag tänker inte upprepa mig, jag tänker bara irritera mig över din envishet och ditt slagsmål mot väderkvarnar.
Vad är förändringen? Vilka regler gällde i februari?
Ärkefyllot brukar dessutom ge blanka f-n i om han har nåt körkort eller inte.Robert63 skrev:
Jag hade inte klarat ett test efter semestern och det hade gjort att jag förlorat mitt körkort. Övriga året så dricker jag absolut alkohol men i mindre omfattning, blir påtagligt berusad en handfull gånger/år. Ett ärkefyllo däremot kan köra rattfull, åka dit, bli dömd och få fortsätta att köra bil med Transportstyrelsens goda minne. Borde inte det här fyllot som flyttat fram gränserna så långt att h*n sätter sig vid ratten diskvalificeras från att köra bil? Visst, villkoret är alkolås, men det stoppar ju inte fyllot från att köra en annan bil. Otroligt vingligt tänkt av myndigheten.
Nja, det är väl ändå så att de som får kortet återkallat inte kör bil i vanliga fall, även nyktra fyllon.Fotografen skrev:
Jag var av med kortet under en tid för länge sedan och skulle flytta. Jag ville låna en lätt lastbil av en släkting men alla var upptagna och den enda han hade var en stor tung lastbil. Eftersom jag ändå inte hade körkort så kunde jag ju likagärna tjuvåka en tung lastbil som en lätt. 🤣
Jag var nykter när jag körde. 😉