BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Om antalet indragna körkort markant sjunker efter det fantastiska förtydligandet i mars så kan man dra slutsatsen att det var det antalet som i runda slängar var felaktiga, inte sant?
Men man kan även vända på det och hävda att om ingen minskning sker så var det inga felaktiga indragna före förtydligandet och förtydligandet i mars var således helt onödigt, vilket skulle vara märkligt för många inblandade.
Var det för svårt att svara på frågan?
Menar du att du vet att det inte finns någon sån statistik och ändå kräver att jag ska veta antalet?

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Har du över huvud taget något att säga i ämnet som den här tråden handlar om?😏
Har du?
Du verkar mest klaga på andra, t.ex. i det citerade inlägget.

• Gilla
  • Arg
Troberg och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Men jösses, BirgitS. Varje gång en myndighet ifrågasätts rusar du till undsättning.
Så, ditt resonemang går alltså ut på omvänd bevisföring gäller när du kommer med egenpåhittade påståenden du då inte kan bekräfta.
Räcker inte ett inhemskt missnöje för dig?
Jag har inte påstått att kampanjen började i en trollfabrik. Däremot så verkade Festlund väldigt övertygad om att så inte var fallet så då undrar jag hur han kan vara så säker på det.
Du kanske kan svara på frågan om hur kampanjen började?

• Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Har du?
Du verkar mest klaga på andra, t.ex. i det citerade inlägget.
Det var inte mitt inlägg farstaflickan svarade på 😉 Ibland skjuter du verkligen från höften🙃

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen anklagelse gällande just denna kampanj utan en fråga och ett möjligt svar. Finns förstås andra svar.
Någon annan får gärna komma med ett annat svar.

Man vet att mycket annat som är till för att splittra, polarisera och undergräva förtroendet för myndigheter i flera västeuropeiska länder, inkl. Sverige, ursprungligen kommer från ryska trollfabriker.

Har du några som helst bevis för att det är några aktivister inblandade på TS?
Eller är det bara ett ord för att uttrycka ditt hat mot dem?
Jag noterade att ordet i början av tråden inte användes utan plötsligt dök upp och sen började många använda det urskiljningslöst.

Tjänstemännen på TS försöker väl så gott de kan förklara vad andra tjänstemän har skrivit i en föreskrift för många år sen.

Det tråkigt/sorgligt att vissa människor inte kan ta till sig att Transportstyrelsen har ändrat sig och det är skrämmande att de fortsätter med sitt hat och sin känslomässiga propaganda. Det bådar inte gott för Sveriges framtid.

Aktivist = "person som förespråkar, och ofta utför, direkta politiska handlingar särsk. utomparlamentariska"
[länk]
Du skriver om och om igen om denna förändring, som bara är, enligt dig själv, ett förtydligande.

Går vi inte runt i cirklar nu?

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Nej detta är en klassisk taktik att ligga lågt och sedan komma tillbaka. Transportstyrelsen är som parkslide, man måste rycka upp PEth med rötterna, och för det krävs troligen en lagändring att körkortsindragning inte får ske grundat på (troligen frikyrklig) aktivism.
Det finns ju inget i föreskriften om att PEth ska användas.
Det finns ju inget i förtydligandet om att PEth ska användas utan att det ligger på läkaren att bestämma.
PEth är alltså inte kvar.

Det går inte att stifta lagar om något så luddigt som aktivism i detta sammanhang, totalt meningslöst.
A Anders_Nilsson skrev:
Är detta den senaste Birgitismen? Läkaren har inte anmält någon de anser olämplig att ha körkort utan bara skickat in ett testresultat enligt Transportstyrelsens instruktioner. Tyvärr är vissa läkare för svaga för att stå emot.
Det kan jag inte se att det stämmer, vare sig enligt föreskriften (14 år gammal) eller körkortslagen (från 1998).
Körkortslagen
"Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

Var står det att läkare ska skicka in testresultat utan att anse att patienten är olämplig eller sannolikt olämplig?
A Anders_Nilsson skrev:
Samma Birgitism som ovan. Det är ingen läkare (förutom Transportstyrelsens egen) som anmält någon såsom varandes olämplig att framföra en bil. Det är Transportstyrelsens egen läkare som har ställt denna diagnos, utan att ha träffat patienten.
Denna blankett (från 2017) ska fyllas i av läkaren: https://www.transportstyrelsen.se/s...k/korkort/lakare-och-optiker/lakares-anmalan/
Rubriken på den är:
"Läkares anmälan enligt 10 kap. 5 § körkortslagen (1998:488) och 3 kap. 5 § taxitrafiklagen (2012:211) om medicinsk olämplighet att inneha körkort, körkortstillstånd, traktorkort eller taxiförarlegitimation"
Läkaren kan välja mellan att kryssa för olämplighet eller sannolik olämplighet.
Det finns ingen kryssruta för PEth. Läkaren ska fylla vilka medicinska förhållanden som är grund för anmälan (fri text).

Jag kan inte hitta något som styrker ditt påstående att läkare på t.ex. VC inte anmäler patienter som olämpliga körkortsinnehavare utan bara läkare på TS. Du får visa din källa till ditt påstående.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Du skriver om och om igen om denna förändring, som bara är, enligt dig själv, ett förtydligande.

Går vi inte runt i cirklar nu?
Nej, det är TS som kallar det ett förtydligande. Men om du vill kan jag börja kalla det en förändring om det gör dig gladare. Eller "ny instruktion"?

Som jag redan har skrivit så har tråden gått i cirklar femtio-elva gånger.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju inget i föreskriften om att PEth ska användas.
Det finns ju inget i förtydligandet om att PEth ska användas utan att det ligger på läkaren att bestämma.
PEth är alltså inte kvar.

Det går inte att stifta lagar om något så luddigt som aktivism i detta sammanhang, totalt meningslöst.

Det kan jag inte se att det stämmer, vare sig enligt föreskriften (14 år gammal) eller körkortslagen (från 1998).
Körkortslagen
"Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen."
[länk]

Var står det att läkare ska skicka in testresultat utan att anse att patienten är olämplig eller sannolikt olämplig?

Denna blankett (från 2017) ska fyllas i av läkaren: [länk]
Rubriken på den är:
"Läkares anmälan enligt 10 kap. 5 § körkortslagen (1998:488) och 3 kap. 5 § taxitrafiklagen (2012:211) om medicinsk olämplighet att inneha körkort, körkortstillstånd, traktorkort eller taxiförarlegitimation"
Läkaren kan välja mellan att kryssa för olämplighet eller sannolik olämplighet.
Det finns ingen kryssruta för PEth. Läkaren ska fylla vilka medicinska förhållanden som är grund för anmälan (fri text).

Jag kan inte hitta något som styrker ditt påstående att läkare på t.ex. VC inte anmäler patienter som olämpliga körkortsinnehavare utan bara läkare på TS. Du får visa din källa till ditt påstående.
Konspirationen tätnar. I fallet Linn ansåg tydligen hennes lokale läkare att hon inte hade alkoholproblem. Dessutom togs proven efter tillfällen då högt inta av alkohol är accepterat i vår kultur. Ändå skickades provet in. Det var det som fick TS att gå igång.

Man undrar ju då varför de inte följde upp detta innan körkortet drogs in. Man undrar ju också varför Linn inte kan få tillbaka sitt körkort. I vårt moderna Sverige är den arvssynden avskaffad och man arbetar till och med för att de grövsta förbrytarna skall kunna bli förlåtna och komma tillbaka in i samhället.

Men inte i fallet indragna körkort.

Jag får erkänna att jag inte har detaljerna i detta fall men finner det remarkabelt att läkare på TS drar in körkort när det är välkänt att PEth endast visar alkoholintag i närtid.

Nu när TS sagt att man i framtiden inte skall dra in körkort enbart pga PEth-test undrar man ju varför inte definitiva indragningar omprövas. Är det för att TS har många ömma tår? TS har ju redan fått erkänna att de gjort fel.

Och som sagt, det verkar vara omöjligt att få tillbaka sitt körkort. Är detta för att skrämma folk att hålla tyst?

Gällande reglerna för att skicka in blanketterna gissar jag att läkarna känner en press att skicka in blanketten om PEth visar över 0.3. Varför tas PEth överhuvudtaget när det visar sig inte indikera någonting? Dessutom läste jag en intervju där TS överläkare sa att det var en tydlig alkoholvaror men utelämnade dels att det ger olika resultat på olika människor, dels att det inte visar långvarigt intag av alkohol.

Detta kallar jag tydlig aktivism, att man använder en metod med dåligt forskningsunderlag, använder den till annat än den var tänkt för, ställer diagnos utan att ha träffat patienten, och inte ger fingervisning om hur körkortet kan återfås. Alkoholmissbruk är liksom annat missbruk en behandlingsbar sjukdom. För att runda av verkar man rutinmässigt dra in körkort utan att kräva en ordentlig utredning.

Antar att det handlar om frikyrkoaktivister som ville dra in så många körkort som möjligt för att de skulle komma till himlen som godtemplare.

Tydligen startade allting med masstestning på en vårdcentral i Dalarna. TS ligger i Borlänge. Hmmmmm, man kanske skulle utreda släktskapsförhållanden mellan personalen på TS och den där vårdcentralen.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är TS som kallar det ett förtydligande. Men om du vill kan jag börja kalla det en förändring om det gör dig gladare. Eller "ny instruktion"?

Som jag redan har skrivit så har tråden gått i cirklar femtio-elva gångånger
Jag har inte sett en förändring, bara ett förtydligande.
Det är du som cirkulerar kring att en förändring skett men det finns inget som pekar på en förändring.

Det pågår en del som kanske kan skapa en förändring i framtiden men vi är inte där ännu.

En påminnelse, det är du som hela tiden har skrivit om en förändring sedan Mars (Pling, ny sup) men varken transportstyrelsen, media, lagstiftande församling eller någon annan här i tråden har nämnt en förändring, bara ett förtydligande. Kanske får vi se en förändring framöver men det vet vi inte idag.

Det finns fortfarande återkallade körkort på reglerna innan förtydligandet, inget har förändrats.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske kan svara på frågan om hur kampanjen började?
Det har bubblat svagt om detta i många år nu men på grund av skammen efter att blivit utpekade som alkoholister av TS har det inte tagit fart. Jag skulle vilja tro att debatten fick luft när tidningen Proffs började skriva om några fall för ett halvår sen eller så. Efter det har fler gjort sej hörda och den tredje statsmakten började vädra blod och skriver om det.

Tycker du Birgit att det är rimligt att det tog 5 år innan TS själva insåg hur fel deras förtydligande tolkades och TS skickade ut ett nytt förtydligande av sitt förtydligande? Förmodligen var det ju bara en ren slump att TS skickade ut detta förtydligande just som stormen drog igång...
Tror du TS kommer rätta felen som verkar begåtts i denna hantering? Själv är jag ytterst tveksam.

Edit: glömde nämna mars i inlägget

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Konspirationen tätnar. I fallet Linn ansåg tydligen hennes lokale läkare att hon inte hade alkoholproblem. Dessutom togs proven efter tillfällen då högt inta av alkohol är accepterat i vår kultur. Ändå skickades provet in. Det var det som fick TS att gå igång.

Man undrar ju då varför de inte följde upp detta innan körkortet drogs in. Man undrar ju också varför Linn inte kan få tillbaka sitt körkort. I vårt moderna Sverige är den arvssynden avskaffad och man arbetar till och med för att de grövsta förbrytarna skall kunna bli förlåtna och komma tillbaka in i samhället.

Men inte i fallet indragna körkort.

Jag får erkänna att jag inte har detaljerna i detta fall men finner det remarkabelt att läkare på TS drar in körkort när det är välkänt att PEth endast visar alkoholintag i närtid.

Nu när TS sagt att man i framtiden inte skall dra in körkort enbart pga PEth-test undrar man ju varför inte definitiva indragningar omprövas. Är det för att TS har många ömma tår? TS har ju redan fått erkänna att de gjort fel.

Och som sagt, det verkar vara omöjligt att få tillbaka sitt körkort. Är detta för att skrämma folk att hålla tyst?

Gällande reglerna för att skicka in blanketterna gissar jag att läkarna känner en press att skicka in blanketten om PEth visar över 0.3. Varför tas PEth överhuvudtaget när det visar sig inte indikera någonting? Dessutom läste jag en intervju där TS överläkare sa att det var en tydlig alkoholvaror men utelämnade dels att det ger olika resultat på olika människor, dels att det inte visar långvarigt intag av alkohol.

Detta kallar jag tydlig aktivism, att man använder en metod med dåligt forskningsunderlag, använder den till annat än den var tänkt för, ställer diagnos utan att ha träffat patienten, och inte ger fingervisning om hur körkortet kan återfås. Alkoholmissbruk är liksom annat missbruk en behandlingsbar sjukdom. För att runda av verkar man rutinmässigt dra in körkort utan att kräva en ordentlig utredning.

Antar att det handlar om frikyrkoaktivister som ville dra in så många körkort som möjligt för att de skulle komma till himlen som godtemplare.

Tydligen startade allting med masstestning på en vårdcentral i Dalarna. TS ligger i Borlänge. Hmmmmm, man kanske skulle utreda släktskapsförhållanden mellan personalen på TS och den där vårdcentralen.
Bra skrivet.
Till er alla ..tänk efter vem som som först nämnde detta med utanpåverkan ...bara ett ..heads up..

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inte konspirationen som tätnar utan möjligen konspirationsteorin.

Jag har inte blivit klar över om det var samma läkare som skickade in anmälan om olämplighet och som sen refereras till som "lokal läkare" eller olika.
Så vitt jag förstod så var det 5 PEth-prov som visade för högt av totalt 10 (? oklart eller dåligt minne), varav 2 mycket för högt. Jag är undrande till varför man inte helt kan avstå från alkohol när man vet att man håller på och utreds för eventuellt alkoholberoende, måste man verkligen dricka när man vet att en provtagning närmar sig.

Naturligtvis ska TS agera när det kommer in en anmälan från en läkare om att en person är olämplig som fordonsförare.
A Anders_Nilsson skrev:
Ingen i tråden känner till detaljerna. Men ändå så anser så många att TS absolut har gjort fel.
Jag kan tänka mig en anledning och det är att när TS får in en anmälan från en läkare som skriver att hen anser att en patient är olämplig så antar TS att det ligger mer bakom den åsikten än bara 2 PEth-värden.
A Anders_Nilsson skrev:
Gällande reglerna för att skicka in blanketterna gissar jag att läkarna känner en press att skicka in blanketten om PEth visar över 0.3. Varför tas PEth överhuvudtaget när det visar sig inte indikera någonting?
Ja, det kan man fråga sig. Jag har inte sett att någon har länkat till intervjuer av läkare som tar upp det.
A Anders_Nilsson skrev:
För att runda av verkar man rutinmässigt dra in körkort utan att kräva en ordentlig utredning.
Det är ju meningen att läkaren ska göra det innan anmälan. Och just det har ju blivit tydligare beskrivet i år.
A Anders_Nilsson skrev:

Men det där är ju bara konspirationsteorier.

• Gilla
  • Arg
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
Vill bara påminna om en stor del av med idiotin med det osäkra Peth-testet.

Kör alltid nykter men ramla dit på ett osäkert Peth-test - körkortet indraget.

Kör knallfull, bli dömd för rattfylla men kör vidare med alkolås.

Så helvetes dumt 😂

• Gilla
ylven och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Jag har inte sett en förändring, bara ett förtydligande.
Det är du som cirkulerar kring att en förändring skett men det finns inget som pekar på en förändring.

Det pågår en del som kanske kan skapa en förändring i framtiden men vi är inte där ännu.

En påminnelse, det är du som hela tiden har skrivit om en förändring sedan Mars (Pling, ny sup) men varken transportstyrelsen, media, lagstiftande församling eller någon annan här i tråden har nämnt en förändring, bara ett förtydligande. Kanske får vi se en förändring framöver men det vet vi inte idag.

Det finns fortfarande återkallade körkort på reglerna innan förtydligandet, inget har förändrats.
Men förtydligandet innehåller ju en avsevärd förändring.

Ingen läkare får anmäla att en person är olämplig som fordonsförare bara utifrån PEth-värden. Det är personens läkare som ska avgöra om hen har:
Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
Nedsättning av kognitiva funktioner
och/eller
Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

Det är först när läkaren har kommit fram till något av det som hen ska skicka in en anmälan.
Läkaren behöver inte ens använda PEth-test utan det är helt upp till läkaren att avgöra vilket underlag som behövs.

På vilket sätt är det inte en förändring?

• Gilla
arktos och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men förtydligandet innehåller ju en avsevärd förändring?
🤣🥰

• Haha
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.