BirgitS
G gaidin skrev:
De har ju inte ändrat sig, de har FÖRTYDLIGAT sina befintliga regler.
Birgit verkar ha bytt till att det är läkarna sim gör fel, läkarna återkallar inga körkort, de bara rapporterar peth-värden som sedan TS bedömer.
Lite alternativ bara. Det är ju fortfarande så att Transportstyrelsen har skickat ut ett förtydligande och i det framgår det att PEth-värden bara ska skickas in om läkaren bedömer att patienten är olämplig att köra bil och det utifrån de kriterier som står i förtydligandet.

Precis som TS 2020 förtydligade vad de menade med föreskriften och det ledde till fel tolkning. Så det var ett förtydligande som ledde till fel resultat och nu har man bytt ut det förtydligandet.

I föreskriften finns det inget om att läkare ska anmäla patienter bara för att de har haft 2 för höga PEth-resultat. PEth-tester nämns nästan inte alls i föreskriften, bara i en uppräkning med flera andra tester. Föreskriften behöver alltså inte ändras.

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om läkarna följer den nya informationen så blir det ju färre människor som anmäls till Transportstyrelsen. Så det är ju läkarna som ska ändra sig så det blir färre anmälningar till Transportstyrelsen.
Så det är inte "policy", direktiv, bestämmelser eller vad man vill kalla det från Transportstyrelsen som fått läkare att anmäla till Transportstyrelsen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Det är det här som läkarna känt sig tvungna att förhålla sig till. Så varför vill du flytta fokus till att klandra läkarna?
Du citerade en lång text och sen skriver "det här". Vad syftar du på då?

Hur vore det att svara på min fråga?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
RoTe
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Birgit kanske inte kännes sig tvingad att svara på dina frågor eller tycker att du ska bestämma hur diskussionen ska föras. En svindlande tanke för vissa, säkert...
Fast det har ju varit hennes ständiga argument, "förtydligande" samt "mars". Sök i tråden så ser du ett hundratal inlägg i samma ordalydelse från henne.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Frågar igen, finns det belägg på att körkortsindragningarna minskat efter mars månad?
Du kan väl ta reda på det i stället för att fråga andra.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan väl ta reda på det i stället för att fråga andra.
Nej för dina hundratalet inlägg i denna tråden har haft det som enda argument och då borde du kunna påvisa att det förtydligandet i mars faktiskt gjort en skillnad, annars faller det lite va?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Fast det har ju varit hennes ständiga argument, "förtydligande" samt "mars". Sök i tråden så ser du ett hundratal inlägg i samma ordalydelse från henne.
Du återkommer till att det är så märkligt att du inte får svar på dina frågor som att du har en sådan rättighet. Det tycker jag säger något om hur du ser på dig själv och vad du har rätt till.

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Du återkommer till att det är så märkligt att du inte får svar på dina frågor som att du har en sådan rättighet. Det tycker jag säger något om hur du ser på dig själv och vad du har rätt till.
När en motdebattör har som enda argument en sak denne inte kan bygga upp med fakta som visar på någon skillnad så... JA.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
När en motdebattör har som enda argument en sak denne inte kan bygga upp med fakta som visar på någon skillnad så... JA.
Det är bara i ditt huvud det är "enda argumentet".
Men förmodligen är det väl lika otänkbart att du skulle ha fel som svindlande att nån inte vill göra som du säger. Vi känner typen.

• Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Det är bara i ditt huvud det är "enda argumentet".
Men förmodligen är det väl lika otänkbart att du skulle ha fel som svindlande att nån inte vill göra som du säger. Vi känner typen.
Men har du läst tråden? Ett hundratal inlägg från en och samma person med exakt samma mening, utan att i ett enda inlägg backa upp det med fakta i hur det gjort någon som helst skillnad för någon enda person.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Så det är inte "policy", direktiv, bestämmelser eller vad man vill kalla det från Transportstyrelsen som fått läkare att anmäla till Transportstyrelsen?
Tydligen har en del läkare misstolkat något som Transportstyrelsen skrev i någon sorts PM (inte föreskrift eller liknande) 2020 och det har nu lett till att Transportstyrelsen kommit ut med ett förtydligande om vad som gäller. I förtydligandet framgår det att det inte räcker med 2 för höga PEth-värden.

Föreskriften är betydligt äldre, jag länkade till den förut men kommer inte ihåg om det var 2010, 2012 eller 2014 eller något liknande som den kom ut.

• Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Men har du läst tråden? Ett hundratal inlägg från en och samma person med exakt samma mening, utan att i ett enda inlägg backa upp det med fakta i hur det gjort någon som helst skillnad för någon enda person.
Ja det är ju dig själv du beskriver.

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Fakta är att det kom ut ett förtydligande. Förtydligandet har det länkats till några gånger och delar av det har citerats ändå fler gånger. Fakta är att läkare kan läsa och förstå förtydligandet och sen handla efter det.

Men du kan ju komma med fakta om hur många personer som har fått sitt körkort indraget av felaktiga skäl. Utan den statistiken så har du ju inte så mycket att komma med.

• Gilla
  • Arg
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Ja det är ju dig själv du bebeskriver.
Snälla Farstatjej.
I samtliga trådar jag läser när du kliver in så skriver du mest om andra människor i diskussionen, sällan om ämnet i sig.

Du tappar min, och tydligen även andras respekt på detta vis. Att hålla på och bara tillrättavisa folks personlighet, sätt att uttrycka sig o s v tycker jag är ganska småaktigt. Visst kan man hojta till när någon skriver något dumt men att ha detta som nästan enda typen av inlägg i en tråd som detta med nästan bara det? Jag tycker inte det är ok.

För mig är det endast små människor som hellre pratar om andra människor än om sakfrågan. Det tillför inget I diskussionen.

• Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Fakta är att det kom ut ett förtydligande. Förtydligandet har det länkats till några gånger och delar av det har citerats ändå fler gånger. Fakta är att läkare kan läsa och förstå förtydligandet och sen handla efter det.

Men du kan ju komma med fakta om hur många personer som har fått sitt körkort indraget av felaktiga skäl. Utan den statistiken så har du ju inte så mycket att komma med.
Ja du är extremt nöjd med förtydligandet men till skillnad från dig så litar jag inte på alla mina medmänniskor och myndigheter utan skulle vilja se hur detta förtydligande får effekt i statistiken, vilket är ett skitenkelt mätvärde.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.