181 182 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det är det här som läkarna känt sig tvungna att förhålla sig till. Så varför vill du flytta fokus till att klandra läkarna?BirgitS skrev:
Typ den här sidan: [länk]
Där står det att det infördes en praxis (PM?) 2020 och den praxisen är ju numera ändrad i och med förtydligandet som kom i mars.
"Enligt det nya förslaget ska det framöver krävas att personen antingen har diagnosen beroende eller skadligt bruk/skadligt mönster av bruk enligt diagnossystemet ICD-10/11, eller en ”överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig” för att bli av med körkortet."
"Vid skadligt bruk/skadligt mönster av bruk eller ”överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig”, ska personen också uppfylla minst ett av tre kriterier: 1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtion, eller 2. Nedsättning av kognitiva funktioner eller 3. Alkoholabstinens/behov att dricka alkohol för att undvika abstinens. Enbart PEth-prover ska inte kunna ligga till grund för en körkortsåterkallelse, enligt myndigheten."
Alltså det som jag har skrivit hela tiden.
Varför fortsätter folk att utgå från 5 år gammal information i stället för att ta in att det i mars kom ny information som ersätter den gamla?
Det står även det här:
"Så fungerar det i dag
• Om en läkare bedömer att en patient är olämplig att ha körkort av medicinska skäl ska det anmälas till Transportstyrelsen, som sedan prövar ärendet."
Vilket betyder att om läkarna anmäler folk som de inte bedömer är olämpliga att ha körkort så gör de fel.
Här har du också en kvinna som uppskattar raka, ärliga och tydliga svar. Jag vill inte heller behöva gissa mig till vad folk menar. Kanske därför som många av mina närmaste vänner varit av det motsatta könet😉Farstatjej90 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Menar du att du tror att läkare inte kan läsa eller inte kan förstå information från den myndighet som bestämmer hur de ska handla när det gäller patienter som läkaren anser är olämpliga att köra bil?RoTe skrev:
Om läkarna följer den nya informationen så blir det ju färre människor som anmäls till Transportstyrelsen. Så det är ju läkarna som ska ändra sig så det blir färre anmälningar till Transportstyrelsen.Fotografen skrev:
Jag ställde en direkt fråga som borde vara enkel att svara på. Det är inte ett svar du svamlat till ovan.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Frågan är ju vem som startade kampanjen, inte vilka som har hakat på.F Festlund skrev:
Någon bestämde sig för att plötsligt reagera på en tolkning som tydligen har gällt i 5 år.
Det är inte myndigheter som tar prov utan vetskap, det är läkare. Det är läkare som rapporterar till Transportstyrelsen.
Jag har inte sagt att någon här i tråden är rysstroll. Hitta inte på saker om mig, för när du gör det så är det du som borde skämmas. Jag skrev om starten av kampanjen.F Festlund skrev:
"Vem startade denna kampanj och för vilket syfte?"
Det är definitivt en kampanj mot Transportstyrelsen.F Festlund skrev:
Hur vet du att kampanjen inte började i en trollfabrik?F Festlund skrev: