F Festlund skrev:
Min erfarenhet av denna sorts aktivism inom myndigheter är inte att vänta och se hur det utvecklas. Det är att gå framåt och påvisa hur urbota korkat det är, inte ge dom en enda lugn sekund. Annars sopas det under mattan och hela befolkningen sitter snart i en rävsax.
Ja, påpeka detta Och sedan vänta och se. Vi vet väl inte alls vad vi behöver för att förstå och ta ställning i saken.
I slutändan - ifall våra lagstiftare visar sig vara odugliga - t o m skadliga! - får vi gå till Riksdagen och spöa upp dem. Men det är i yttersta nödfall (som Vasa och dalkarlarna...).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Läkarna skickar in peth-värdet, det är sedan TS som gör en bedömning.
Varför?
Det finns inget i föreskriften som säger att de ska skicka in något om de inte bedömer att en person är en olämplig förare vad jag kan förstå. Var hittar du att de ska skicka in alla PEth-värden?

Det mesta av resten av ditt inlägg är, vad jag förstår, bygger på att TS begär att läkare ska skicka in PEth-värden, men jag kan inte hitta att det gäller.
G gaidin skrev:
Om problemet varit löst hade väl inte regeringen kallat upp GD eller skriverierna fortsatt?
Övergreppen är inte över, de pågår fortfarande.
Nog vill politikerna visa framfötterna när det skrivs mycket om en sak, oavsett om det behövs eller inte. Alltid några röster man kan vinna på det det (eller förlora om man inte gör det).
Medier, framför allt kvällstidningarna, skriver ju nästan allt som får folk att klicka, dela etc. De jagar ju intäkter.
Så jag tycker inte att det är några bra kriterier för om ett problem är löst, oavsett vad det gäller.

Ingen i tråden har väl kunnat ta fram ett enda exempel på någon som råkat ut efter att förtydligandet kom. Eller?
I så fall vet vi inte att någon fortfarande blir av med körkortet pga. 2 st för höga PEth-värden.

• Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför?
Det finns inget i föreskriften som säger att de ska skicka in något om de inte bedömer att en person är en olämplig förare vad jag kan förstå.
Äntligen börjar du vakna.
Läkare gör detta, TS "behandlar" uppgifterna.

Men ingen av dem följer regelverket som du så naivt tror följs.
Varför fick Linn sitt prov inskickat till TS? På skoj?
Hon skulle ta C-kort, finns det inget regelverk som säger att peth skall tas?

Jag brukar ha förtroende för våra myndigheter men ju mer jag läser om detta så tappar jag förtroendet för både TS och vården.

Man kan ha ett hälsovådligt drickande utan att vara en trafikfara. Jag efterlyser fortfarande forskning på att alla de som haft ett förhöjt pethvärde är överrepresenterade I olyckor. Denna forskning går att göra, om de gjort den och det visar sig att det finns en korrelation så lägger jag ner alla mina argument men till dess är jag skeptisk.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Och om man lämnar blod så är man antagligen inte 100% frisk heller så bör man ju ta det lugnt ändå.
Sjukt efterblivet svar. Jag tog blodprov för att testa testosteronvärdena nyligen, menar du på riktigt att jag borde ta det lugnt med att köra bil?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Sjukt efterblivet svar. Jag tog blodprov för att testa testosteronvärdena nyligen, menar du på riktigt att jag borde ta det lugnt med att köra bil?
Alla vet ju att testosteronstinna förare är en risk i trafiken så med ett lågt värde blir du en utomordentligt bra förare. 😊

• Haha
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
G
Robert63 Robert63 skrev:
Nej jag menar att man ska ta det lugnt med drickandet om man är sjuk.

Vem är efterbliven nu?

G Greger_08 skrev:

Vem är efterbliven nu?
Du, tråden handlar inte om att ta det lugnt om man man tar ett blodprov för att utröna diverse åkomma.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Vem är efterbliven nu?
Härlig retorik du har.
Du måste vara stolt över dig själv.

Tänker du att någon med lågt testosteron, hemorrojder, lågt hemoglobin eller något annat som gör en människa sjuk skall lämna in kortet?

Ditt svar visar din retorik så du behöver inte svara men tänk efter en smula vad det är vi diskuterar. Det är folk som lagligt använder en drog på ett lagligt sätt aom förföljs av en myndighet p g a moraliska perspektiv.

Nästa steg kanske blir att kvinnor som gjort abort inte är lämpliga förare för att de inte kan ta ansvar över sina handlingar?

Har du övertrasserat ditt konto och därmed saknar konesekvenstänkande kanske du skall ta bussen i stället?

Min bil har inte servats på ett par år, jag är oansvarig och är inte betrodd längre.

Nej, jag håller inte med om att vissa människors moral skall styra. Vill jag sitta still, äta fet mat, röka och gå upp i vikt är det såklart ett problem, men det är inte Transportstyrelsens problem.

TS verkar hantera hälsoproblem, inte trafikproblem.

• Gilla
  • Älska
pmd och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Äntligen börjar du vakna.
Läkare gör detta, TS "behandlar" uppgifterna.
Jag har inte vaknat, jag har inte insett något nytt. Jag tycker mer att det är du som har vaknat och börjat kunna tala om något mer än att TS är hemska.

Varför gör läkarna detta?
Det är ju rätt centralt och har varit det för mig hela tiden men ingen annan har velat "diskutera" något annat än hur hemska TS är.
G gaidin skrev:
Men ingen av dem följer regelverket som du så naivt tror följs.
Det är väl uppenbart att det har varit något fel. Frågan är ju vad som händer sen förtydligandet i mars, om det leder till att läkarna bara skickar in när de anser att patienten inte är en lämplig bilförare utifrån de kriterier som finns i förtydligandet.
G gaidin skrev:
Varför fick Linn sitt prov inskickat till TS? På skoj?
Hon skulle ta C-kort, finns det inget regelverk som säger att peth skall tas?
Jag kunde inte hitta något sånt i föreskriften som sagt. Men du får gärna leta.
G gaidin skrev:
Jag efterlyser fortfarande forskning på att alla de som haft ett förhöjt pethvärde är överrepresenterade I olyckor. Denna forskning går att göra, om de gjort den och det visar sig att det finns en korrelation så lägger jag ner alla mina argument men till dess är jag skeptisk.
Numera, alltså efter förtydligandet, är ju inte PEth-värden så relevanta.

• Haha
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Och om man lämnar blod så är man antagligen inte 100% frisk heller
Jag gör det minst fyra gånger per år och ett krav för att någon ska vilja ha mitt blod är att jag är ganska frisk så vad menar du?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag efterlyser fortfarande forskning på att alla de som haft ett förhöjt pethvärde är överrepresenterade I olyckor. Denna forskning går att göra, om de gjort den och det visar sig att det finns en korrelation så lägger jag ner alla mina argument men till dess är jag skeptisk.
Varför lägger du ner? Jag gissar att det finns forskning som visar på att män är överrepresenterade i olyckor. Betyder det att vi borde återkalla körkortet för alla män?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Jag noterar att @BirgitS fokus nu skiftat till att ifrågasätta varför läkaren skickar in detta till Transportstyrelsen. Det kan ju vara så att det finns aktivism även hos läkarkåren och inte bara myndighetspersoner?

• Gilla
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag noterar att @BirgitS fokus nu skiftat till att ifrågasätta varför läkaren skickar in detta till Transportstyrelsen. Det kan ju vara så att det finns aktivism även hos läkarkåren och inte bara myndighetspersoner?
Jag tänker vinstintresse. Alla extra provtagningar som blir när personen ska bevisa sin nykterhet generar intäkter till vårdinrättningen.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte vaknat, jag har inte insett något nytt. Jag tycker mer att det är du som har vaknat och börjat kunna tala om något mer än att TS är hemska.

Varför gör läkarna detta?
Det är ju rätt centralt och har varit det för mig hela tiden men ingen annan har velat "diskutera" något annat än hur hemska TS är.

Det är väl uppenbart att det har varit något fel. Frågan är ju vad som händer sen förtydligandet i mars, om det leder till att läkarna bara skickar in när de anser att patienten inte är en lämplig bilförare utifrån de kriterier som finns i förtydligandet.

Jag kunde inte hitta något sånt i föreskriften som sagt. Men du får gärna leta.

Numera, alltså efter förtydligandet, är ju inte PEth-värden så relevanta.
Om du verkligen är genuint intresserad så kan du på nätet hitta en intervju med en docent från Linköpings universitetssjukhus som uttalar sig i frågan. Det är tydligt att ett pm har gått ut från TP till läkarkåren. Läkarna behöver vi inte ge däng för att de följer riktlinjer de fått. Däremot borde de informera sina patienter då ett omdiskuterat prov tas😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gör det minst fyra gånger per år och ett krav för att någon ska vilja ha mitt blod är att jag är ganska frisk så vad menar du?
Touche' dock så är det ju anonymt att lämna blod så inga problem med PETh där heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.